Voiko lapsen huone olla ikkunaton?
Lapsi haluaisi meidän kellarikerroksessa olevaan 15 neliön huoneeseen. Minua arveluttaa kun siellä ei ole ikkunaa. Pitäisi järjestellä muutenkin huoneet uusiksi kun pienempi siirtyy pois meidän huoneesta. Miten sijoittaisitte lapset? Huoneita on tuon 15 neliöisen lisäksi kellarissa vähän pienempi ikkunallinen huone ja yläkerrassa 10 neliön perushuone.
Kommentit (28)
laittaisin oman makkarin sinne kellariin. Meillä ainakin lapset viettävät omissa huoneissaan aikaa myös hereillä ollessaan, itse en kyllä muuta kuin nukun omassa makkarissani, ihan sama onko siellä ikkunaa, mutta nuo kakkosen valaistushommat tekisin silti...
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 11:15"]Laittaisin kellarikerroksen huoneen kattoon esim neliskulmaisen kirkasvalo/päivänvalolaitteen tai useita ruutuikkunoiksi mallaamaan kattoikkunaa. Niillä loisin vaikutelman, kuin huoneessa olisikin ikkuna. Valon laatu on tärkeää, joten laitteen lampuksi ehdottomasti yli Ra 90 värintoistokykyiset ja värilämpötilaksi ehkä jopa K 6500 tai ainakin K 5000. Oikea valaistus vaikuttaa todella paljon lapsen vireystilaan ja terveyteen!
[/quote]
Hei kiitos vastauksesta ja ideasta! Täytyypä kehitellä sinne joku päivänvalovalaistus. Periaatteessa voisi puhkaista ikkunan ikkunalliseen huoneeseen mutta se on vähän outoa jos toinen lapsi muuttaa sinne. Kumpikaan ei haluaisi ns. Tavallista huonetta. Ap
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 11:18"]laittaisin oman makkarin sinne kellariin. Meillä ainakin lapset viettävät omissa huoneissaan aikaa myös hereillä ollessaan, itse en kyllä muuta kuin nukun omassa makkarissani, ihan sama onko siellä ikkunaa, mutta nuo kakkosen valaistushommat tekisin silti...
[/quote]
Tätä olen miehelleni ehdottanut mutta hänelle ei käy. meillä on itsellä hänen spesiaalisti meille suunnittelema makkari, josta hän ei kuulemma luovu.
Olkaa moderneja. Web-kamera pihalle ja joku leditelkkari näytöksi. "Ikkunan" paikkaa saa muutettua ja sammutettuakin, jos ei kiinnosta.
Meillä tulisi myös aikuisten makkari kellariin koska siellä vain nukutaan.
Nytkin meillä on esikoisella isoin makkari ja kun hän vuoden parin päästä muuttaa jo omaan kotiinsa niin kuopus saa sen isoimman makkarin. Me saamme sen sitten joskus kun kuopuskin on jo aikuinen...
Ikkunaton huone jossa vietetään paljon aikaa on riski. Esim tulipalon sattuessa ei pääse ikkunasta karkuun
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 11:34"]Ikkunaton huone jossa vietetään paljon aikaa on riski. Esim tulipalon sattuessa ei pääse ikkunasta karkuun
[/quote]
Hui kauheaa. No rakennusmääräysten mukaisesti sieltä on kuitenkin kaksi poistumisreittiä.
Meidän makkari ei ole kooltaan siis isoin. Se on vaan miehen meille suunnittelema. nuo kellarin huoneet ovat isompia kuin meidän makkari ja niissä on vaatehuoneet Tai varastokomerot. Ja niihin lapset siis haluavat.
Itse tykkään kyllä nukkua pimeässä :) ap
Itse olisin ennemminkin huolissani ilmanvaihdosta kuin ikkunattomuudesta muuten. Tuskin varsinaiseksi asuinhuoneeksi suunniteltu tuota huonetta?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 12:15"]Itse olisin ennemminkin huolissani ilmanvaihdosta kuin ikkunattomuudesta muuten. Tuskin varsinaiseksi asuinhuoneeksi suunniteltu tuota huonetta?
[/quote]
On kellarissakin ihan samanlainen ilmanvaihto kuin muuallakin talossa. Se on tuollainen moderni kellari. Mitä jos tekisin jostain leikkihuoneen ja jostain yhteisen makkarin? Mitä mieltä olette? Siirtäisi n. 10 vuotta ongelmaa eteenpäin :D ap
En laittaisi, varsinkaan jos muilla lapsilla ois ikkunalliset. Ikkunaton huone on tosi ankea. Jos te asutte noin hulppeasti (okt?) niin aika köyhää majailla kellarissa.
t. helsinkiläinen
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 12:35"]En laittaisi, varsinkaan jos muilla lapsilla ois ikkunalliset. Ikkunaton huone on tosi ankea. Jos te asutte noin hulppeasti (okt?) niin aika köyhää majailla kellarissa.
t. helsinkiläinen
[/quote]
Tämä on tällainen minä vs mies ja lapset ongelma :D minä en myöskään lähtökohtaisesti haluaisi että kukaan asuu ikkunattoman sa huoneessa. Ei meillä ole kuin yksi tavallinen huone, jota kukaan ei halua.
mitä jos puretaan seinä tämän ja ikkunallisen huoneen välistä ja lapset asuisivat siellä yhdessä? Olisi aika hulppea kokoinen. Ja molemmilla omat komerot. Ap
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 12:35"]En laittaisi, varsinkaan jos muilla lapsilla ois ikkunalliset. Ikkunaton huone on tosi ankea. Jos te asutte noin hulppeasti (okt?) niin aika köyhää majailla kellarissa.
t. helsinkiläinen
[/quote]
Tässähän olikin kyse siitä, että lapsi haluaa, ei, että vanhemmat haluaisivat lapsen sinne. Joten mitä väliä muilla lapsilla ja varallisuudella on?
Jos lapsi kerran itse haluaa, niin mikä estää? Oletan, että kyseessä on siis kellarikerros eikä mikään maakellari. Kannattaa varmaan sopia lapsen kanssa, että ensin kuukauden kokeilu ja sitten vasta lopullinen muutto. Tuli vain mieleen, mikäköhän tilan käyttötarkoitus rakennusluvassa on? Saahan siellä asua?
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 14:13"]Jos lapsi kerran itse haluaa, niin mikä estää? Oletan, että kyseessä on siis kellarikerros eikä mikään maakellari. Kannattaa varmaan sopia lapsen kanssa, että ensin kuukauden kokeilu ja sitten vasta lopullinen muutto. Tuli vain mieleen, mikäköhän tilan käyttötarkoitus rakennusluvassa on? Saahan siellä asua?
[/quote]
Hahhah, kukaan ei missään tilanteessa valvo askarrellaanko askarteluhuoneessa :D
Minkä ikäinen lapsi?
Ja saako sinne mitään ikkunaa tehtyä, siis vaikka katonrajaan?
Minulle on myös tehty varastoon huone teini-iässä :) Ovi josta pääsi varastoon niin tehtiin ikkuna. Minua harmitti kun olisin mieluummin ottanut oman ulko-oven kun ikkunan ;)
Aika pimeähän ikkunaton huone on mutta hyvällä valaistuksella varmaan saa valoisan.
Ja sitten varmaan feikkaisin ikkunan jotenkin! Verhotanko ja siihen verhot ja rullaverho ja vaikka joku ikkunalauta. Tai sisustustarralla tai -tapetilla ikkuna!
Ei minusta ainakaan ole kamalaa jos lapsi itse haluaa!
Minkä ikäinen lapsi on? Teinille tuollainen ikkunaton pesä on ihan eri juttu kuin esim. leikki-ikäiselle, vaikka kuinka itse haluaisi sinne.
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 14:32"]Minkä ikäinen lapsi?
Ja saako sinne mitään ikkunaa tehtyä, siis vaikka katonrajaan?
Minulle on myös tehty varastoon huone teini-iässä :) Ovi josta pääsi varastoon niin tehtiin ikkuna. Minua harmitti kun olisin mieluummin ottanut oman ulko-oven kun ikkunan ;)
Aika pimeähän ikkunaton huone on mutta hyvällä valaistuksella varmaan saa valoisan.
Ja sitten varmaan feikkaisin ikkunan jotenkin! Verhotanko ja siihen verhot ja rullaverho ja vaikka joku ikkunalauta. Tai sisustustarralla tai -tapetilla ikkuna!
Ei minusta ainakaan ole kamalaa jos lapsi itse haluaa!
[/quote]
Lapsi on 6 vuotta. kivoja ideoita :)
[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 14:50"]Minkä ikäinen lapsi on? Teinille tuollainen ikkunaton pesä on ihan eri juttu kuin esim. leikki-ikäiselle, vaikka kuinka itse haluaisi sinne.
[/quote]
Hmn ehkäpä se saa nyt mennä sinne tavalliseen huoneeseen ja teininä sitten tuonne jos vielä siltä tuntuu... vai ajattelitko niin päin että teinille ok, pienelle ei? ap
Meillä on vähän sama ongelma. Yläkerrassa kaksi tavallista makkaria ja kellarissa yksi ikkunaton huone. Kellarin huone on ihan huoneeksi tehty, tarkoitus kai olisi että se olisi joki "tv/videopelihuone" ja siksi edellinen asukas ei ole huoneeseen ikkunaa tehnyt. Kyseessä ihan ns. moderni kellari, johon kulkee ihan normaalit sisäportaat olohuoneesta eli ei mikään sellainen suljettu perunakellari. Sen yhden huoneen lisäksi kellarissa on kylppäri, wc, varastotilaa ja kodari. Me ollaan suunniteltu, että kun lapset vähän kasvaa niin ne saa nämä yläkerran makkarit ja me muutetaan kellariin sekä puhkaistaan sinne kaksi ikkunaa. Ei varmaan edes kysytä lasten mielipidettä asiaan, koska mun mielestä on kivempi niin, että meillä on kellarissa oma rauha ja lapset saa rellestää rauhassa kavereidensa kanssa yläkerrassa :)
Laittaisin kellarikerroksen huoneen kattoon esim neliskulmaisen kirkasvalo/päivänvalolaitteen tai useita ruutuikkunoiksi mallaamaan kattoikkunaa. Niillä loisin vaikutelman, kuin huoneessa olisikin ikkuna. Valon laatu on tärkeää, joten laitteen lampuksi ehdottomasti yli Ra 90 värintoistokykyiset ja värilämpötilaksi ehkä jopa K 6500 tai ainakin K 5000. Oikea valaistus vaikuttaa todella paljon lapsen vireystilaan ja terveyteen!