Miten saada asunnosta lämpimämpi?
Kaksio, jossa on jäätävän kylmää! Huollot tehty & miehet tarkistaneet ym. Suositus oli, että taloyhtiö muuttaisi rajaa, jossa lämpö 'räpsähtää' päälle kaikissa kohteissa. Ei ole toteutettu, joten meillä on h*tin kylmää ja kosteaa. Kaikki temput tehty ja aina paleltaa. Lämpöhuopa jatkuvassa käytössä (ei voi istua edes sohvalla yli 10 min. katsomassa TV:ta). Ylin krs eli tämä asunto normaalia korkeampi (-> lämmitettävää tilaa enemmän kuin muissa asunnoissa), vastapäätä porraskuilua jne.
Mitä tapahtuu konkreettisesti, jos tukin kokonaan nuo ikkunoiden yläpuolella olevat suoraan ulos johtavat isot tuuletusraot? Mitään muuta ei enää keksi eikä isännöitsijä / taloyhtiö / muut tahot tee asialle mitään.
Eli kaipaan vastausta:
- Jos tukin raot, mitä tapahtuu asunnossa? Tuleeko lämpimämpää?
- Vaikuttaako em. toiminta muihin asuntoihin ja jos niin kuinka?
- Vai ostanko stnallista ääntä pitävän lämpöpuhaltimen ja pidän sitä päällä jatkuvasti?
- nimim. Hermoille tämä käy, kun kädetkin jäässä jo nyt!
Kommentit (31)
Paa takkaan tuli ja käytä vain kuivia koivuklapeja. Lammitin eilen aamulla takan ja se on vieläkin lämmin.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen ylimmän kerroksen kulmahuoneiston ongelma.
Jos siihen ei pure ilmanvaihtoventtiilien virtauksen pienentäminen suodatinkankaalla ja termostaattien irrottaminen niin pitää kustantaa itse lisälämmitys sähköllä tai vaihtaa asuntoa keskikerroksiin vähemmällä ulkoseinäpinta-alalla.
Ihan hyvä pointti. Veikkaan, että kyseessä on talo, jossa ei ole ilmanvaihtoa lainkaan tai pelkkä poistoilmanpuhallin.
Yleinen ongelma noissa ylimmänkerroksen kulmakämpissä on myös se, että yleensä ne ovat lämmitysverkoston loppupäässä. Jos verkoston säätö on tehty vähänkin huonosti niin ensimmäisenä siitä kärsii juuri nämä asunnot. Lämpö ei riitä tai pääse tuonne asti vaan pattereista kiertää vain pieni liru.
Ei selvinnyt, onko asunto kylmä vai onko ap:llä kylmän tunne. Lämpömittarin lukema kertoisi, pitääkö keskittyä asuntoon vai asukkaaseen.
Keskuslämmitystaloissa on usein ongelma saada kaikki asunnot samaan lämpötilaan ja ihmiskohtaiset erot on vielä suuremmat.
Mainitdit kosteuden ja se voi olla syy koleuteen. Miksi asunnon ilma on kostea?
Lämpö mitattuna 17.5 - 18, jatkuva jääkylmä veto (jonka siis 3 huoltohemmoa myös merkitsi, kaikki myös mainitsivat seinien kylmyyden *ulkoseinät*) on pahin. Tästä ongelmasta kärsiviä asuntoja vain kaksi, toinen naapuri ei uskalla laittaa nimeään mihinkään ja sanoo, että toivoo minun hoitavan asiaa. Vesikierto, todettu, että lämpö ei ole riittävä. Yritetty parantaa, ei juuri nouse lämpötila. Isännöitsijä ja em. huoltosankarit jättivät asian tähän - he 'tekivät kai voitavansa'.
Eli mitvit minä oikein teen? Iltaisin ei voi istua olkkarissa ilman, että on päällä 4 paitaa, paksu huppari ja iso paksu viltti sekä mahd. lisäksi sähköinen lämpöhuopa.
Tämä ei ole mitään kuvittelua, koska miesystävä on maininnut samasta (hän on ns. lämminverinen eli ei palele koskaan). Poikakin sanoo käydessään, että onhan täällä kylmä. Kavereita ei nyt tautiaikana olekaan juuri käynyt. Itse asiassa kun ulkona on reilusti pakkasta , esim. - 14, on sisällä aika siedettävä olla, mutta jos on - 4, tuulta ja kosteaa ollaan aivan jäässä sisällä!)
Nuo lisälämmittimet tulee kalliiksi. Käytettiin yhdessä huoneessa yhtenä talvena aina välillä ja sähkölasku tuplaantui...
Tämä oikeasti vie jo järjen! Olen tehnyt mielestäni kaiken. Seuraava taho lienee sitten terveysviranomaiset? Vai pitäisikö ensin itkeä IS:ssa? Saisikohan ilmaisen remontin tai ohjeet, miten olen aina asunut väärin?
No hanki lisäpattereita ja lämpöpuhaltimia. Maksavat alle satasen,
Ja otat yhteyttä terveysvalvontaan/ terveystarkastajaan ja kysyt miten toimia. Ne lisölämmittimet auttaa toistaiseksi mutta itse ongelma täytyy myös korjata ja se on taloyhtiön vastuulla.
Onko uusi tai vanha talo?
Ennen muinoin kun muutimme opiskelija-asuntolaan (2-kerroksisia rivitaloja), asuntomme (kaksio) oli uusi, vuotta aiemmin valmistunut, oli kylmä. Talvella keittiön nurkassa oli pikkuinen läntti jäätä.
Jossain vaiheessa asiaa sitten tutkittiin oikeasti ja osoittautui, että osasta asuntojen ulkoseiniä oli unohtunut villat... Tämä siis 1970-luvun loppupuolella, jolloin talvet oli oikeasti vielä kylmiä ja lumisia. Talo, jossa asuimme, oli valmistunut 1974-75.
Toinen ulko-ovi (sisäovi) asennettiin 1979. Tuulikaappia ei siis ollut ja ulko-ovi aukesi suoraan suoraan talviseen maisemaan. Pakkasta oli yli 20 astetta kun aamulla tultiin ja sanottiin, että nyt asennetaan se ovi. Antoivat sitten pari tuntia aikaa, että päästiin lähtemään sukulaisten turviin oven laiton ajaksi, kun oli taapero ja 2 viikon vanha vauva.
Ennen sisäoven laittoa meillä oli talvisaikaan paksu viltti viritettynä verhoksi ulko-oven eteen. Olkkarissa pidimme mattoa oven alla, ettei vetänyt eteistilasta, kun lapset leikkivät lattialla. - Oi niitä aikoja! :D
Vierailija kirjoitti:
No hanki lisäpattereita ja lämpöpuhaltimia. Maksavat alle satasen,
Ja otat yhteyttä terveysvalvontaan/ terveystarkastajaan ja kysyt miten toimia. Ne lisölämmittimet auttaa toistaiseksi mutta itse ongelma täytyy myös korjata ja se on taloyhtiön vastuulla.
Lisälämmittimet eivät paljon maksa, mutta näillä sähkön hinnoilla niiden käyttö maksaa.
Miksi se terveysviranomaiseen yhteyden ottaminen on niin mahdotonta? Pyydä käymään silloin, kun on oikein tuulinen sää.
Jos mittaukset on tehty niin olet varmasti silloin tietoinen mitä sisälämpötila oli/on ?
Vähän rupeaa vaikuttamaan siltä, että et ole täysin rehellinen tuon sisälämpötilan suhteen, kun et sitä halua kertoa.
Terveysviranomainen ei reagoi asiaan mitenkään ennen kuin lämpötila rupeaa olemaan jatkuvasti alle 18 astetta. Nämä lämpöasiat on muutenkin niin monen asian summia, että mahdoton antaa pätevää lausuntoa käymättä asunnossa.