Korkeakoulututkinto tai vastaava ylempi tutkinto ilman pääsykoetta online? Onko mahdollista? Missä ja miten?
Tajusin, että korkeakouluopiskelu ei ehkä olekaan poissuljettu vaihtoehto, vaikka en pääsisi paikanpäälle, eikö vaan.
Olen toiminut sote-alan liepeillä melkein koko aikuisikäni ja se on ollut mahdollista itsenäisenä ammatinharjoittajana. Nyt kuitenkin ajattelin että enkö voisi hankkia tutkinnonkin, joka antaa uskottavuutta, ehkä tietenkin tiedollisestikin hyvä asia.
-pitkä kokemus n. 26 v terapeuttisessa ja valmentavassa työssä. Olen suosittanut ammatillisia kursseja Suomessa ja ulkomailla, lisäksi ylläpidän ammattitaitoani, mutta ei ole terveydenhoitoalan tai sosiaalialan tutkintoa.
- Katsoin läpi joitain pääsykoekirjoja ja aineisto tuntui helppotajuiselta ja kiinnostavalta. Luen vastaavaa materiaalia englanniksi viikottain.
Kysymykseni:
-voinko suorittaa jonkin tutkinnon. En halua rajata tarkemmin, koska jos nyt saisin viimein sen perustutkinnon, joka jäi nuorena suorittamatta, ihan pätevyyden osoittamisen takia.
- pitäisi olla mahdollista suorittaa online, koska olen Suomen ulkopuolella
- onko mahdollista esim avoimen yliopiston kautta, tms. ilman pääsykokeita, en usko että ikivanha ylioppilastodistukseni auttaisi, olin magnan ylioppilas ja ajatus pääsykokeisiin lukemisesta tuntuu vaikealta, koska en välttämättä läpäise testiä.
kiitos vastauksista etukäteen.
nimim. eläkkeelle ei vielä, koska työuralla menee hyvin
Kommentit (22)
Avoimessa yliopistossa ei ole mahdollista suorittaa koko tutkintoa, eikä sitä ole mahdollista suorittaa etänä. Sote-alan opiskeluun kuuluu PALKATON työharjoittelu.
Pääsykoe on suoritettava, jos todistus (yo/amis) ei riitä.
*
Ai niin. mitä tulee tuohon osaamisen tunnustamiseen, niin todennäköisesti joutuisit käymään koko tutkinnon alusta loppuun ilman hyväksilukuja, sillä käymäsi koulutukset eivät ole sotealan koulutuksia.
Ap kuvailee osaamisen osoittamista, jota käytetään toisen asteen koulutuksessa Suomessa, eli lähihoitajatutkinnossa. Siinä aiemman osaamisen voi osoittaa näytöillä.
Korkeakouluissa opiskelusta ja hakemisesta sitten: ammattikorkeakouluun voi nykyään pääsykokeen lisäksi päästä siten, että suoritat maksulliset avoimen amkin polkuopinnot (1. vuoden opintojen määrää vastaavat opinnot) ja voit sitten hakea tutkinto-opiskelijaksi erillisessä haussa. Merkittävä osa sosiaali-terveysalan teoriaopinnoista suoritetaan nyt etänä, mutta laki velvoittaa suorittamaan noin 75 op harjoittelua sairaaloissa tms vastaavissa yksiköissä. Näitä et voi ohittaa.