Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkeakoulututkinto tai vastaava ylempi tutkinto ilman pääsykoetta online? Onko mahdollista? Missä ja miten?

Vierailija
14.01.2022 |

Tajusin, että korkeakouluopiskelu ei ehkä olekaan poissuljettu vaihtoehto, vaikka en pääsisi paikanpäälle, eikö vaan.

Olen toiminut sote-alan liepeillä melkein koko aikuisikäni ja se on ollut mahdollista itsenäisenä ammatinharjoittajana. Nyt kuitenkin ajattelin että enkö voisi hankkia tutkinnonkin, joka antaa uskottavuutta, ehkä tietenkin tiedollisestikin hyvä asia.

-pitkä kokemus n. 26 v terapeuttisessa ja valmentavassa työssä. Olen suosittanut ammatillisia kursseja Suomessa ja ulkomailla, lisäksi ylläpidän ammattitaitoani, mutta ei ole terveydenhoitoalan tai sosiaalialan tutkintoa.

- Katsoin läpi joitain pääsykoekirjoja ja aineisto tuntui helppotajuiselta ja kiinnostavalta. Luen vastaavaa materiaalia englanniksi viikottain.

Kysymykseni:
-voinko suorittaa jonkin tutkinnon. En halua rajata tarkemmin, koska jos nyt saisin viimein sen perustutkinnon, joka jäi nuorena suorittamatta, ihan pätevyyden osoittamisen takia.

- pitäisi olla mahdollista suorittaa online, koska olen Suomen ulkopuolella
- onko mahdollista esim avoimen yliopiston kautta, tms. ilman pääsykokeita, en usko että ikivanha ylioppilastodistukseni auttaisi, olin magnan ylioppilas ja ajatus pääsykokeisiin lukemisesta tuntuu vaikealta, koska en välttämättä läpäise testiä.

kiitos vastauksista etukäteen.
nimim. eläkkeelle ei vielä, koska työuralla menee hyvin

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis tarvitset paperit?

Vierailija
2/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtaako täällä olla opiskelijoita tai aikuisopiskelijoita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaanhoitajaksi pääsee useimmissa amiksissa lukemaan "teoriat" ilmoittautumalla käytännössä. Yleensä nuo teoriaosat noin kymmenen sivua lukemista monisteiata ja ryhmätyönä tehty "tentti" jossa usein rasti ruutuun moninvalinta.

Harjoittelu kyllä pitää tehdä mutten ja se on 2/3 "tutkinnosta".

Olen etäopetukseata itse saanut hoitsun paperit, häpeän että niitä sanotaan amk-tasoisiksi.

Vierailija
4/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sotealan ammattikorkeakoulututkintoja voi opiskella monimuoto- tai verkko-opintoina (harjoitteluja lukuunottamatta). Sinullahan on jo toisen asteen koulutus, jos yo-tutkinto, joten ihan hyvin voit hakea. Ellet pääse valintakokeen kautta tai aiemminkin, voit alkaa tehdä opintoja avoimen amkin opintoina. Olikohan se jotenkin niin, että 60 op suoritettuaan voi sitten hakea hyväksymistä varsinaiseksi tutkinto-opiskelijhaksi.

Vierailija
5/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kiitoksia vastauksista.

Olisiko jotain linjaa, jossa ei olisi käytännöllistä harjoittelua tai jossa olisi jokin näyttökoe, jossa voisin osoittaa jo olemassaolevaa osaamista, koska minulla on pitkä kokemus ihmisten kanssa työskentelystä.

Vierailija
6/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on oikeus hakea osaamisen tunnistamista esim. työkokemuksiesi perusteella, joten voit hyvinkin saada vapautuksen joistakin harjoitteluista osaamisesi perusteella. Tutkaile eri amkien ja koulutusalojen opinto-oppaita, niin näet esim. harjoittelujen määrän kyseisessä koulutuksessa.

Vierailija
7/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten mahtaa mennä

Vierailija
8/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli haluaisit käytännössä saada tutkinnon ilman pääsykoetta tai käytännön osaamisen osoittamista? Voisin kuvitella, että aika haastavaksi menee. Jos tekisit pelkästään verkossa opintoja, miten osoittaisit, että osaaminen on omaasi, eikä jonkun toisen?

Vierailija
9/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisiko jotain linjaa, jossa ei olisi käytännöllistä harjoittelua tai jossa olisi jokin näyttökoe, jossa voisin osoittaa jo olemassaolevaa osaamista, koska minulla on pitkä kokemus ihmisten kanssa työskentelystä.

Ei ole mitään tällaista. Kaikkiin korkeakoulututkintoihin kuuluu harjoittelu. AMK:ssa enemmän kuin yliopistossa ja yliopistossakin pätevyyden antaviin töihin se on pakollinen (esim. psykologi, sosiaalityöntekijä). Generalistialoilla harjoittelun voi usein hyväksilukea työkokemuksella, mutta ei näytöllä.

Vierailija
10/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sairaanhoitajaksi pääsee useimmissa amiksissa lukemaan "teoriat" ilmoittautumalla käytännössä. Yleensä nuo teoriaosat noin kymmenen sivua lukemista monisteiata ja ryhmätyönä tehty "tentti" jossa usein rasti ruutuun moninvalinta.

Harjoittelu kyllä pitää tehdä mutten ja se on 2/3 "tutkinnosta".

Olen etäopetukseata itse saanut hoitsun paperit, häpeän että niitä sanotaan amk-tasoisiksi.

Mä en usko, että kaikkialla on tuollaista. Itse amkissa, eri alalla ja alun perin ajattelin amkin olevan leikkikoulu, mutta ainakin meidän koulussa oikeastaan kaikilla kursseilla on useita kirjoja, parhaimmillaan tentissä saattaa olla 400-500 sanaa. Ei ole ryhmätenttejä eikä yhtään pääse läpi pelkästään rasti ruutuun monivalinnalla. 

Vierailija
11/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli haluaisit käytännössä saada tutkinnon ilman pääsykoetta tai käytännön osaamisen osoittamista? Voisin kuvitella, että aika haastavaksi menee. Jos tekisit pelkästään verkossa opintoja, miten osoittaisit, että osaaminen on omaasi, eikä jonkun toisen?

En halua saada mitään oikotien kautta, mutta kysyn koska olen käsittänyt että Suomessa voi opiskella siten ettei ole osallistunut pääsykokeeseen. Olen käsittänyt että jotkut opinnot antavat jonkinlaisen pätevyyden. 

Olen halukas osoittamaan käytännön osaamisen, mutta olen Suomen ulkopuolella ja käyn ehkä pari kertaa vuodessa lyhyesti.

Totta, kuinka osoittaa että on itse osoittanut osaamista verkko-opinnoissa! Siihen varmaan joku osaa vastata koska maailma on täynnä verkko-opintoja, ja olet oikeassa joku systeemihän siinä pitää olla. 

Kaksi ystävääni, toinen suomalainen espanjassa ja toinen yhdysvalloissa, molemmat ovat opiskelleet jonkinlaisen naturopath tutkinnon nettiopintoina, onko se naturopaatti suomeksi. Tämä esimerkkinä. 

En tosin tiedä mihin tutkinto kelpaa.

Vierailija
12/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tällaista. Kaikkiin korkeakoulututkintoihin kuuluu harjoittelu. AMK:ssa enemmän kuin yliopistossa ja yliopistossakin pätevyyden antaviin töihin se on pakollinen (esim. psykologi, sosiaalityöntekijä). Generalistialoilla harjoittelun voi usein hyväksilukea työkokemuksella, mutta ei näytöllä.

Kiitos vastauksesta, olisikohan harjoittalu mahdollista suorittaa ulkomailla, ehkäpä jos paikan hyväksyttää ja harjoittelulla on valvoja?

Vierailija
13/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä kautta pääset ainakin ilman valintakoetta, voit suorittaa opinnot verkossa ja harkatkin saa sovittua ulkomaille.

https://kauppa.humak.fi/tuote/kulttuurituottaja-amk-polkuopinnot-verkko…

Vierailija
14/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset suorita jotain tutkintoa siellä missä asut? Miksi sen pitäisi olla suomalainen tutkinto, jos et työskentele täällä?

Vierailija
15/22 |
15.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset suorita jotain tutkintoa siellä missä asut? Miksi sen pitäisi olla suomalainen tutkinto, jos et työskentele täällä?

Kaikki ne ikuiset perusteet: suomalaiset tutkinnot ovat hyviä, arvostettuja ja suomalaisille maksuttomia. 

Muualla maailmalla maksavat paljon eikä laatu ole kummoinen, noin yleensä.

Minulla ei ole aikaa opiskella muuta kuin online, olen kypsässä iässä, mutta uralla menee hyvin.

Vierailija
16/22 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymyksesi on outo. Hwluat korkeakoulututkinnon tai vastaavan ylemmän tutkinnon? Eli minkä?

AMK tutkinnon sotealalta? Yliopistotutkinnon sote alalta?

Kun selvästi haluat terapeutin pätevyyden.

Mitä pääsykoekirjoja olet lukenut?

Ei taida millään alalla sellaisia olla.

Et voi päästä korkeakouluun ilman osallistumista pääsykokeisiin, jos todistuksesi ei riitä. AMK koulutuksiin on oma kokeensa. Löydät ohjeen ammattikorkeakouluun.fi sivulta.

Yliopistoihin on pääsykokeet.

Eikö ole mitään pelkästään verkkokoulutuksia aloilla mihin haluat.

Mitä löytyy verkossa on avoimet opinnot. Ne on aina maksullisia.

Suosittelen opiskelemaan joko avoimessa tai siellä "ulkomailla".

Vierailija
17/22 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokoomuksen Jari Vilen plagioi gradunsa. Mikäs sen helpompaa. Ylioppilas esiintyy maisterina, vaikkei koskaan ole opinnäytetyötä tehnytkään.

Vierailija
18/22 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua saada mitään oikotien kautta, mutta kysyn koska olen käsittänyt että Suomessa voi opiskella siten ettei ole osallistunut pääsykokeeseen. Olen käsittänyt että jotkut opinnot antavat jonkinlaisen pätevyyden. 

Olen halukas osoittamaan käytännön osaamisen, mutta olen Suomen ulkopuolella ja käyn ehkä pari kertaa vuodessa lyhyesti.

Totta, kuinka osoittaa että on itse osoittanut osaamista verkko-opinnoissa! Siihen varmaan joku osaa vastata koska maailma on täynnä verkko-opintoja, ja olet oikeassa joku systeemihän siinä pitää olla. 

Kaksi ystävääni, toinen suomalainen espanjassa ja toinen yhdysvalloissa, molemmat ovat opiskelleet jonkinlaisen naturopath tutkinnon nettiopintoina, onko se naturopaatti suomeksi. Tämä esimerkkinä. 

En tosin tiedä mihin tutkinto kelpaa.

Missä voi opiskella osallistumatta pääsykokeeseen? Minkä pätevyyden näistä saa?

Vierailija
19/22 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

USAssa on paljon kouluja joissa opiskelu tapahtuu netissa omalla aikataululla. Kun kerran englanti sujuu niin ota yhteytta. En tieda miten toimivat ulkomaalaisille, luulisin kuitenkin etta USAlaisen yliopiston paperit olisivat ymmarrettavampia kuin suomalaisen AMK:n.

https://explore.onlinecolleges.com/pc-main?c=1510120486&cat=67540142811…

Good luck!

Vierailija
20/22 |
16.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei saman tien väärennä niitä tutkintopapereita? Tai jos ei omiin taitoihinsa luota, niin tilaa vaikka itänaapurista. Sieltähän muutkin ovat valelääkärinpaperinsa ostaneet.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi yksi