Miehen uskonnollisuus menee liiallisuuksiin
Mieheni on hyvin uskonnollinen, on ollut aina mutta viime aikoina asia on alkanut haitata perheemme elämää entistä enemmän. Olen myös uskovainen, mutta suhteellisen suvaitsevainen sellainen, lapsista 2 minun tietoni mukaan uskossa mutta vanhin ateisti. Kuulumme herätysliikkeeseen, en viitsi tunnistamisvaaran takia mainita sen nimeä. Meillä on 7, 11 ja 16v lapset, ja esikoisen ja miehen välit ovat täysin rikki uskontoasian vuoksi.
Esikoinen on kristillisestä kasvatuksesta huolimatta vannoutunut ateisti, ja minä hyväksyn sen mutta mies ei. Kristillisyydestäni huolimatta minusta on tärkeää antaa lapsille mahdollisuus olla uskomatta jos he valitsevat niin. Heidän riitainsa kärjistyvät ajoittain pelottavillakin tavoilla, kuten siihen että mies poltti teinin kirjan. Jos mies ja teini ovat puheissa se on lähes poikkeuksetta kireää vaikka ei olisi edes puhe asiasta. Olen koettanut puhua teinille että hän esittäisi edes uskovansa mutta ei kuulemma halua alistua sellaiseen minkä tosin ymmärrän, olen asiassa teinin puolella, toivoisin vain että meillä riideltäisiin vähemmän. Teini on ollut analyyttinen "tutkijaluonne" lapsesta lähtien ja rakastanut matematiikkaa ja fysiikkaa aina ja ollut niissä hyvä. Hän aikoo lukea lukion jälkeen fysiikkaa, en tosin tiedä onko se hänen oikea suunnitelmansa vai provokaatio miehelle.
16vtä enemmän jopa kärsivät muut lapsemme, sillä he joutuvat kuuntelemaan miehen ja teinin riitelyä ja pelottavaakin asioita kuten kun mies uhkaa teiniä helvetissä palamisella ja heittelee tämän tavaroita. Teini taas kutsuu uskovaisia milloin milläkin haukkumanimellä, tarkoittaen sen tietenkin miehelle, mutta nuoremmatkin saattavat ymmärtää sen tarkoittavan heitä. Pelkään että muut lapset eivät osaa suhtautua noihin, ja teitenkin jatkuva riitely rasittaa ketä vain. Etenkin 7-vuotiaamme jää usein pohtimaan asioita päässään.
Tuntuu että perheemme tilanne on jatkuva koko ajan paheneva kierre jota en saa katkaistua ja kaikki kärsivät, nuoremmat lapset mielestäni jopa enemmön kun mies ja teini.
Kommentit (55)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:19"]Kyllähän se niin on, että outoa, jos ap on uskis, mutta tytön helvettiin joutuminen ei häntä tunnu surettavan. Ainoastaan miehen käytös, joka on toki väärää.
[/quote]
Mistä olet saanut päähäsi että tämä teini on tyttö? Ei aloittaja ainakaan sukupuolta maininnut. Entä mistä päättelet ettei aloittajaa lapsensa taivaspaikka huolettaisi? Hänhän sanoi toivovansa että heillä riideltäisiin vähemmän ja toisaalta on huomannut, ettei helvetillä pelottelusta ole hyötyä sen enempää teinin uskon kuin perhesovunkaan suhteen. Mitä ihmettä aloittajan pitäisi tehdä? Alkaa jauhamaan siitä helvetistä miehensä kanssa ja aiheuttaa perheeseen entistä enemmän ristiriitoja?
Teini lähtee lätkimään viimeistään kun täyttää 18v ja laittaa välit poikki. Sitäkö miehesi/te haluatte? Mielummin eroaisin miehestä ja uskosta kuin lapsestani.
Miehesi käytös on sairasta ja tulee vahingoittamaan lapsia pysyvästi. Sen on loputtava. Joko mies terapiaan tai ero.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:14"]Mieti toisaalta uskonnon kannalta. Se vanhinhan on oikeasti joutumassa helvettiin. Et taida itse olla oikeasti uskossa, kun vanhimpasi helvettiin joutuminen ei tunnu sinua kuunnostavan vähääkään, vaan olet ainoastaan hermostunut miehesi raivoamisesta.
.
Tuo riitely on ilman muuta saatava loppumaan, mutta sitä kestää pari vuotta enää. Sen sijaan vanhin lapsesi on menossa muualle kuin taivaaseen. Iäisyys siis siellä muualla on sinusta vähäpätöisempi asia kuin riitely.
.
Ja en todellakaan usko miehesi taivoamisen auttavan yhtään tytön uskossa. Päin vastoin luultavasti, joten perheneuvolaan siitä puhumaan?
[/quote]
Helvettiinhän on myös ap:n mies menossa. Hän tekee suurta syntiä hylkäämällä lapsensa, tuhoamalla tämän omaisuutta, käyttäytymällä uhkaavasti ja pelottelemalla pienempiäkin riehumisellaan. Eikä ilmeisesti lainkaan kadu syntyjään taikka aio luopua synnin tekemisestä. Ei se taivaspaikka uskovallekaan tuolla tavalla aukea! Miehen tulisi nyt heti huomata oma syntisyytensä ja pyrkiä siitä eroon. Hänen tulisi tehdä parannus! Ilman sitä ei hän voi yhtään kyllä luottaa omaankaan taivaaseen pääsyyn.
Teinit kapinoivat vanhempiaan vastaan, ja just sillä tapaa kun tietää sen vanhempia eniten ärsyttävän. Miehesi tekee nyt tyhmästi kun lähtee pelaamaan kova kovaa vastaan teinin kanssa. Antaisi olla, nousisi itse sinne aikuisen tasolle ja antaisi teinin kapinoida. Teinien kapinat vaan tuppaavat yltymään vastuksesta. Jos mies antaisi teinin nyt hakea omat polkunsa, hän saattaa palata uskoon vielä myöhemmin. Tuolla tapaa riitelemällä ei koskaan.
Yritä puhua miehesi kanssa.
Mitä ap luulet tätä menoa tapahtuvan 2 vuoden päästä kun lapsesi on täysi-ikäinen? Toimi nyt. Puolusta lastasi, pelasta lapsesi. Mitä se sitten tarvitseekaan. Löydä sisäinen leijonaemosi.
Mikset ap ole huolissasai lapsesi iäisyydestä lainkaanm
.
Kyllä jokainen uskova uskoo, että ateisti ei pääse taivaaseen, vaan joutuu ikuiseen eroon Jumalasta. Eikö se ahdista.
.
Teininne muuttaa parin vuoden päästä varmaan omaan kotiinsa. Johonkin nyorisotyöhön paikkakunnallanne pitäisi ottaa yhteys, jotta miehesi saataisiin puheväleihin lapsesi kanssa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:05"]
Mikset ap ole huolissasai lapsesi iäisyydestä lainkaanm . Kyllä jokainen uskova uskoo, että ateisti ei pääse taivaaseen, vaan joutuu ikuiseen eroon Jumalasta. Eikö se ahdista. . Teininne muuttaa parin vuoden päästä varmaan omaan kotiinsa. Johonkin nyorisotyöhön paikkakunnallanne pitäisi ottaa yhteys, jotta miehesi saataisiin puheväleihin lapsesi kanssa.
[/quote]
Montako kertaa ajattelit lässyttää samaa asiaa?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:43"]
Teinit kapinoivat vanhempiaan vastaan, ja just sillä tapaa kun tietää sen vanhempia eniten ärsyttävän. Miehesi tekee nyt tyhmästi kun lähtee pelaamaan kova kovaa vastaan teinin kanssa. Antaisi olla, nousisi itse sinne aikuisen tasolle ja antaisi teinin kapinoida. Teinien kapinat vaan tuppaavat yltymään vastuksesta. Jos mies antaisi teinin nyt hakea omat polkunsa, hän saattaa palata uskoon vielä myöhemmin. Tuolla tapaa riitelemällä ei koskaan.
[/quote]
En usko että vannoutunut ateisti enää uskoon palaisi, etenkin kun hän on "tieteellisesti" suuntautunut. Silti kaikkia varmasti satuttaa enemmän tuo nykytilanne. Miehen ja teinin pitää hyväksyä toisensa vaikka eivät samoin ajattelekaan.
Miksi ap ei vastaa? Mikset itse ole kiinnostunut teinisi taivaspaikasta, vaikka väität olevasi uskis.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:22"]
Miksi ap ei vastaa? Mikset itse ole kiinnostunut teinisi taivaspaikasta, vaikka väität olevasi uskis.
[/quote]
AP vastaa nyt. Kävin salilla tässä välissä, anteeksi.
Olen tietenkin huolissani myös esikoiseni puolesta. Olen kuitenkin sitä mieltä että aito usko on asia joka on lähtöisin ihmisestä itsestään, eikä mikään maallinen ulkopuolinen pakote voi saada henkilöä joka ei halua uskoa uskomaan. Rukoilen hänen puolestaan, mutta usko ei saa tulla väliimme. Haluan että hän saa aina tulla luokseni ja tuntea tulevansa äidin luokse, oli hänen uskontonsa mikä vain. Raamatussa sanotaan myös että lasta tulee rakastaa ehdoitta ja minä rakastan. Minulla ei ole valtaa saada häntä uskomaan, se valta on Jumalan käsissä, mutta tekisin itse syntiä jos hylkäisin hänet sen vuoksi.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:06"]
Eikö miehesi välitä siitä että nuorimmat lapset kärsivät? oletko yrittänyt puhua miehellesi hänen agressiivisesta käytöksestä. olisiko miehestäsi ok että teini polttelisi hänen tavaroitaan?
voit toki kokeilla jos sinä polttelisit hänen kirjansa miten hän reakoisi..
[/quote]
Polttakaa raamattu. Minkä kirjan mies muuten poltti?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:10"]
Kurja tilanne teillä. Miehes usko on tainnut hurahtaa hulluuden puolelle.
[/quote]
Tämä ei ole mahdollista, koska uskovainen on jo lähtökohtaisesti hullu.
Kuulostaa harvinaisen älykkäältä teiniltä siellä. Harvalla on rohkeutta olla oma itsensä tuollaisessa tilanteessa, ja vielä harvempi rakastaa matematiikkaa ja fyssaa.
Jos jatkatte samaan malliin teini tulee muuttamaan muualle opiskelemaan vaikkapa sitä fysiikkaa, ettekä ehkä kuule enää hänestä. Tiedän kokemuksesta, vaikka en fyysikko olekaan että kiinnostavan alan opiskelu paikkaa paljon elämästä. Silti varmaan sinäkin haluat vielä kuulua lapsesi elämään sittenkin kun hän on 18.
Uskontojen uhrien tuki UUT ry
Helsingin vertaistukipuhelin: 0400 466 990. Parhaiten tavoitettavissa arkisin päiväsaikaan.
Turun vertaistukipuhelin: 050 55 88 318. Varmimmin tavoitettavissa arkisin klo 17-19.
Puhelut maksavat normaalin puhelinmaksun. Puhelimiin vastaajat tekevät vapaaehtoistyötä ja heitä sitoo vaitiolovelvollisuus. Heillä on henkilökohtaisia kokemuksia uskonyhteisöjen toiminnasta. UUT:ssa tekemässään vapaaehtoistyössä he ovat kohdanneet monia ihmisiä, jotka ovat kokeneet hengellistä tai muuta väkivaltaa useiden eri yhteisöjen taholta.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:14"]
Mieti toisaalta uskonnon kannalta. Se vanhinhan on oikeasti joutumassa helvettiin. Et taida itse olla oikeasti uskossa, kun vanhimpasi helvettiin joutuminen ei tunnu sinua kuunnostavan vähääkään, vaan olet ainoastaan hermostunut miehesi raivoamisesta. . Tuo riitely on ilman muuta saatava loppumaan, mutta sitä kestää pari vuotta enää. Sen sijaan vanhin lapsesi on menossa muualle kuin taivaaseen. Iäisyys siis siellä muualla on sinusta vähäpätöisempi asia kuin riitely. . Ja en todellakaan usko miehesi taivoamisen auttavan yhtään tytön uskossa. Päin vastoin luultavasti, joten perheneuvolaan siitä puhumaan?
[/quote]
Paavalin mukaan uskova ihminen pelastaa perhekuntansa, joten ateistipoikakin on menossa taivaaseen. Vai sanotko että Raamattu valehtelee?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 17:43"]
[/quote]
Mitä ihmeen kapinaa se on jos lapsella on oma mielipide ja maailmankuva? Sehän vaikuttaa olevan vain terve nuori mies. Jotain orjarobottejako te kasvatatte?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 18:05"]
Mikset ap ole huolissasai lapsesi iäisyydestä lainkaanm . Kyllä jokainen uskova uskoo, että ateisti ei pääse taivaaseen, vaan joutuu ikuiseen eroon Jumalasta. Eikö se ahdista. . Teininne muuttaa parin vuoden päästä varmaan omaan kotiinsa. Johonkin nyorisotyöhön paikkakunnallanne pitäisi ottaa yhteys, jotta miehesi saataisiin puheväleihin lapsesi kanssa.
[/quote]
Jaa, milläs pakotat lapsen uskomaan? No joo, ruoskalla tai magnumilla, mutta pelastuuko silläkään jos toisten mieliksi sanoo että Jeesus on Jumalan poika?
Sinun pitää olla lapsen puolella. Laita rajat miehen käytökselle. Uskosi mukaan itse uskokin on lahja, eikö? Sitä ei voi pakottaa kenellekään. Ehkäpä teininne on nähnyt uskossanne feikkiyttä ja luotaantyöntäviä piirteitä. Sitä sietää pohtia rehellisesti. Ehkä julkisivunne kärsii kapinoivasta teinistä. Uskispiireissä ihanneperhe on sellainen missä lapset ovat kilttejä ja seuraavat vanhempiensa katsomusta. Ehkä miehesi kokee sietämättömiä epäonnistumisen tunteita eikä osaa lainkaan käsitellä niitä aikuisen tavoin.
Meilläkin on teinipoika, joka on muuttunut ateistiksi, vaikka meillä vanhemmilla on usko. Itse olen miettinyt että pahinta mitä voisi tehdä olisi yrittää pakottaa lasta. Sehän vain karkottaa kauemmas. Annan hänelle täydellisen vapauden ajatella ja olla uskomatta. En ainoastaan hyväksy uskon pilkkaamista tai uskovien haukkumista.