Onko empatiakyky nuorilla heikentynyt?
Olen yläkoulun ope ja yhä useammilla oppilailla tuntuu olevan mahdotonta asettua toisen asemaan ja miettiä, miltä toisesta tuntuu. Ja ikäänkuin tällainen kyvyttömyys olisi lisääntynyt. Onko joku muu huomannut samaa?
Kommentit (16)
Komppaan täysin! Olen itsekkin nuori ja olen huomannut sen.
Johtuu siitä ettei aikuisillakaan ole aivoja siihen. En tiiä, ehkä se että nuoret on niin paljon keskenään tekee sen että niillä kehittyy vääristynyt käytös- ja asennekulttuuri, ns. kovikset pääsee määrittelemään arvot?
Voinko kysyä, mikä viestissäni provosoi niin moneen alapeukkuun? Haluaisin siis lähinnä kuulla, miksi olette eri mieltä kanssani - keskustelua, you know.
On, aivan selvästi. Tosin niin on myös aikuisillakin. "Ei kuulu mulle", ajatellaan, jos jollain menee huonosti ja voisi vaikka auttaa, niin ei viitsitä/ei ole kiinnostusta.
Suoraan yhteydessä tähän oman navan tuijottelun, selfieiden, kehon äärimmäisen tarkkailun ja muokkaamisen kulttuuriin.
Minustakin tuntuu, että yleinen kylmyys ja piittaamattomuus on lisääntynyt, mutta empaattiset yksilöt ovat entistä empaattisempia.
Musta olisi siis ihan kiva kuulla, mihin aikaan vertaatte nykyaikaa. Että koska ihmiset - ja nuoret - ovat olleet empaattisempia kuin nyt.
2
Olen huomannut saman, ja uskon että se johtuu siitä kun isoa osaa nykyvanhemmista ei vaan kiinnosta oman lapsen hyvinvointi enää ala-asteen jälkeen. Se on kuitenkin tärkeää, että isukki pääsee ryyppäämään, äiti pääsee salille, lenkille, laivalle, molemmat roikkuu netissä tai puhelimessa, ja pitäähän sitä parisuhdeaikaakin viettää.... niin ei ihme!
Minusta se on heikentynyt kaiken kaikkiaan ei pelkästään lapsilla tai nuorilla.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:32"]
Musta olisi siis ihan kiva kuulla, mihin aikaan vertaatte nykyaikaa. Että koska ihmiset - ja nuoret - ovat olleet empaattisempia kuin nyt.
2
[/quote]
Minun mielestäni ennen tätä tietotekniikan mullistusta oltiin enemmän "oikeasti" tekemisissä toisten kanssa, niin lapsena kuin teininä. Nyt höpötellään puutaheinää ja vertaillaan, kenellä on hienoin puhelin, kuka käyttää mitäkin appsia ja mitä hymiöitä ja hashtageja laitetaan sinne ja tänne. Itse olin lapsi ja teini 70- ja 80-luvulla, ja silloin puhuttiin aika syvällisiäkin ja välitettiin toisesta toisella tasolla kuin nykyään. Tietenkin ihmisissä, niin nuorissa kuin vanhoissa on poikkeuksiakin. Samaten tämä ulkonäön ihannointi, omien kuvien esittely niin blogeissa kuin Instagrammissakin viimeisen päälle meikattuna antaa kuvan, että nuoret ihmiset välittävät yhä enemmän vain ulkoisista asioista, eikä aikaa riitä sen miettimiseen, voiko kaveri tai ystävä todella hyvin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:18"]
Johtuu siitä ettei aikuisillakaan ole aivoja siihen. En tiiä, ehkä se että nuoret on niin paljon keskenään tekee sen että niillä kehittyy vääristynyt käytös- ja asennekulttuuri, ns. kovikset pääsee määrittelemään arvot?
[/quote]
Isoissa koulu-yksiköissä kehittyy erihenkisiä porukoita eli ihmisten "särmät ei hioudu" ja empatiakyky kehity kun ei jouduta olemaan tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa.
Nuoret on aina olleet kovia, yksilökeskeisiä, konservatiivisia jne. Keski-ikäiset muistelee olleensa boheemeja opiskelijanuoria vaikka oikeasti olivat kivikovia kunnianhimoisia hikipinkoja. Ehkä se on tapa suojella omaa psyykettä, selittää asiat parhain päin itselleen?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:38"]
[/quote]
Isoissa koulu-yksiköissä kehittyy erihenkisiä porukoita eli ihmisten "särmät ei hioudu" ja empatiakyky kehity kun ei jouduta olemaan tekemisissä erilaisten ihmisten kanssa.
[/quote]
Mielestäni tätä näkyy myös siinä jos jää opiskelemaan omaan kotikaupunkiinsa. Vieraaseen kaupunkiin muuttaminen tekee nöyräksi kun on pakko olla kiva ettei jää yksin.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:50"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:38"]
[/quote]
[/quote]
Mielestäni tätä näkyy myös siinä jos jää opiskelemaan omaan kotikaupunkiinsa. Vieraaseen kaupunkiin muuttaminen tekee nöyräksi kun on pakko olla kiva ettei jää yksin.
[/quote]
Paskanmarjat, mitä mulkumpi sitä suositumpi, näin se menee. Aikuisiällä jotkut onnistuu oppimaan jotain tästä elämästä ja ihmisistä, jotkut taas menee läpi elämänsä oppimatta älyämään kovinkaan paljoa mistään.
Kun lukee AV:ta, ei yhtään ihmetytä, jos näin olisi käynyt. Toisaalta, jos muistelen omia yläasteaikojani, niin eipä se empaattisuus silloinkaan muotia ollut.Miten kauan olet ollut opettaja?