Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko olla kilpirauhasongelma?

Vierailija
11.05.2015 |

TSH vain 2,4, mutta muuten paljon oireita: hiukset lähtee, painoa tullut vuodessa yli 20 kiloa, koko ajan kylmä, masennusta, väsyttää. Mikä muu tämän voi aiheuttaa?

Kommentit (20)

Vierailija
1/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus.

Vierailija
2/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:57"]

Masennus.

[/quote]

Masennus taitaa kuitenkin olla väärä sana. Tarkoitan sellaista alakuloa. Syysmasennuksen tiedän, mutta tämä ei tunnu yhtä pahalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kilpirauhasongelmat eivät näy TSH arvossa.

Suosittelen käymää Helsingissä Terveystalossa sellaisella lääkärillä kuin Kari Raij. Hän tutkii kilpirauhasen paljon laajemmin. Esim. kilpirauhashormooni T3.n mittaus on turha, koska siitä vain minimaallinen osa voidaan tutkia verikokeesta. Tärkeämpää on tutkia se osa joka sitoutuu kudoksiin. Tämä lääkäri on löytänyt sellaiset labrakokeet (homokysteiini ja T4V suhde) joilla juuri tuon tärkeimmän aineen pitoisuus voidaan tutkia.

Hän selitti mistä voi johtua, jos elimistö ei tuota oikein tuota T3 hormoonia, mutta en muista enää.

Toinen missä pulma tämän lääkärin mukaan voi olla, on itse kilpirauhasen solut. Joskus elimistö ei tuota oikeaa määrää reseptoreita, joihin viestinviejähormoonit voisivat kiinnittyä.

Tämän lääkärin mukaan kilirauhasen ongelmat ovat usein jonkun muun sairauden seuraus. 90% tapauksista kuulemma toteamattoman maitoproteiiniallergian seuraus. Ainakin verikokeissa on löydettävissä kuulemma noin selkeä yhteys maitoallergian ja kilpirauhasen ongelmien välillä.

Vierailija
4/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli samankaltaista, painoa hiukan lisää, hiuksia lähti, kuumeilua, vilutusta ja vitutusta ja kaulaa painoi ajoittain. TSH ja T4-V viitearvoissa mutta TPO-AB reippaasti koholla, eli kilpparitulehdus. Ja vielä puolen vuoden jälkeenkin odotan jotain ratkaisua tilanteeseen. Viimeviikon ultrasta löytyi vielä struuma, joka tulee usein tulehduksen seurauksena. Eli labroja lisää!

Vierailija
5/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:04"]

Kaikki kilpirauhasongelmat eivät näy TSH arvossa.

Suosittelen käymää Helsingissä Terveystalossa sellaisella lääkärillä kuin Kari Raij. Hän tutkii kilpirauhasen paljon laajemmin. Esim. kilpirauhashormooni T3.n mittaus on turha, koska siitä vain minimaallinen osa voidaan tutkia verikokeesta. Tärkeämpää on tutkia se osa joka sitoutuu kudoksiin. Tämä lääkäri on löytänyt sellaiset labrakokeet (homokysteiini ja T4V suhde) joilla juuri tuon tärkeimmän aineen pitoisuus voidaan tutkia.

Hän selitti mistä voi johtua, jos elimistö ei tuota oikein tuota T3 hormoonia, mutta en muista enää.

Toinen missä pulma tämän lääkärin mukaan voi olla, on itse kilpirauhasen solut. Joskus elimistö ei tuota oikeaa määrää reseptoreita, joihin viestinviejähormoonit voisivat kiinnittyä.

Tämän lääkärin mukaan kilirauhasen ongelmat ovat usein jonkun muun sairauden seuraus. 90% tapauksista kuulemma toteamattoman maitoproteiiniallergian seuraus. Ainakin verikokeissa on löydettävissä kuulemma noin selkeä yhteys maitoallergian ja kilpirauhasen ongelmien välillä.

[/quote]

Tämäpä mielenkiintoista, pitää ottaa selvää. Googlailin muita oireita ja kiinnitin huomiota tuohon leposykkeeseen, mikä on minulla aina ollut alle 50. Edelleen hirvittävällä ylipainollakin. Voiko tuo olla normaalia? Iho on myös kuiva, mutta se on ollut sitä aina.

Ap

Vierailija
6/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

THS olisi hyvä olla1-2. Itsellä tippui hiukset päästä ja olin erittäin alakuloinen + palelin, kun arvo oli yli kaksi. Pahimmillaan 2,9. Eli ottaisin 1/4 tablettia enemmän pari-kolme kertaa viikossa heti alkuun

Vierailija
7/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
8/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Arvoja on monia. Ja lisäksi kilpirauhassairauksien kohdalla potilaan oireet ovat keskeisessä asemassa. On sen verran monimutkainen juttu, ettei yhdellä viitearvolla saa mitään tolkkua vielä. Itselläni olivat perusarvot normaalin puolella, aivolisäkkeen vasta-aineet (tms) ihan pielessä. perustesteissä ei siis näkynyt mitään, ja olin todella sairas. Kilpirauhasongelmissa on sekin, että oireet tulevat niin hiipuen, eikä minkään tajua olevan pielessä. Mutta sitten kun paraneminen alkaa, tulee monta kolahdusta kun tajuaa ettei elämän kuulunutkaan olla niin raskasta ja hankalaa. Mä luulen, että erittäin moni suomalainen sairastaa tietämättään. Ja elämänlaatu paranisi huikeasti kun saisi lääkityksen.

Vierailija
9/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

KOkeilen juuri maidotonta diettiä ja ainakin paino on lähtenyt heti putoamaan. Ja jäsenet särkevät, jotain kehossa tapahtuu. Osaatko sanoa, aiheeseen perehtynyt, että miten pitäisi huolehtia kalsiumin saannista? Kun tyroksiinin syöminen itsessään altistaa osteoporoosille ja kalsiumin saannista pitäisi olla erityisen tarkka.

Vierailija
10/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakaan tolla pelkällä tsh:lla ei saa asiaa selvitettyä. Mars laajempiin kokeisiin!

Vierailija
11/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:25"]

Ainakaan tolla pelkällä tsh:lla ei saa asiaa selvitettyä. Mars laajempiin kokeisiin!

[/quote]

Miten saan otettua laajemmat kokeet? Lääkäri sanoi, että muuta ei mitata ellei TSH:ssa ole vikaa.

Vierailija
12/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:46"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 10:25"]

[/quote]

Miten saan otettua laajemmat kokeet? Lääkäri sanoi, että muuta ei mitata ellei TSH:ssa ole vikaa.
[/quote]

Olisko sun mahdollista käydä yksityisellä lääkärillä? Tai onhan (ainakin Helsingissä) yksityisiä labrojakin, joissa voisit käydä ilman lähetettä ja mennä sitten tulosten kanssa lääkäriin. Mulla itsellä oli vuosia tsh vähän päälle 3, mikä ei koskaan johtanut mihinkään lisäkokeisiin. Itse en tuolloin osannu edes epäillä vajaatoimintaa, mutta jälkikäteen oon ihan varma, et se oli tuolloin jo ainakin alkamassa: olin väsynyt, alakuloinen ja paisuin kuin pullataikina. Kun tsh sitten pompsahti yli viitteestä, katsottiin muutkin arvot, todettiin vajaatoiminta ja sain heti lääkkeet. Jälkeenpäin on tietty turha miettiä, mut aika monta vuotta meni hukkaan ku asiaa ei kunnolla tutkittu.

Vierailija
13/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

lisämunuaisen vajaatoiminta/uupumus?

Vierailija
14/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole se, jolta asiasta kysyttiin, mutta: Kalsiumia saa muustakin kuin maidosta. Laske vaikka www.fineli.fi, saatko tarpeeksi, ja jos et saa, hanki kalsiumtabletteja. Huolehdi myös d-vitamiinin saannista, ilman sitä kalsium ei imeydy.

Vierailija
15/20 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitamiineja otan joka päivä ja kalsiumiakin silloin tällöin. Kävin lääkärissä eilen ja taisi ottaa vihdoin tosissaan. Sain labralähetteen ja jopa sen T4V arvon määrityksen. Toivottavasti pian selkenee tämä ongelma. Jotenkin ärsyttävää kun toisaalta ei mitään ihan hirveän hälyyttävää, mutta kuitenkin niin moni "pikku"asia pielessä.

Vierailija
16/20 |
12.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.05.2015 klo 07:39"]

Vitamiineja otan joka päivä ja kalsiumiakin silloin tällöin. Kävin lääkärissä eilen ja taisi ottaa vihdoin tosissaan. Sain labralähetteen ja jopa sen T4V arvon määrityksen. Toivottavasti pian selkenee tämä ongelma. Jotenkin ärsyttävää kun toisaalta ei mitään ihan hirveän hälyyttävää, mutta kuitenkin niin moni "pikku"asia pielessä.

[/quote]

Ap

Vierailija
17/20 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up.

Vierailija
18/20 |
21.12.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee tunne että mieslääkärit ei ota tosissaan kilpirauhassairauksia kun harvat miehet siitä kärsii/sairastaa. Sairaus on naisten vitsaus ja me naisethan nd naristaan ja valitetaan pienistä ja turhista asioista.

Mulla mennyt vuosi näitä oireita selvittäessä vaikka oon käynyt yksityisellä. Nyt odotan pääsyä munuaisten varjoainetutkimuksiin vaihtelevien verenpainesrvojen takia. Ennen munusistutkimusta kukaan lääkäri ei uskalla aloittaa kilpirsuhaslääkitystä, thyroxinia. Näin täällä Lahdessa hoidetaan. Terveyskeskuslääkäri totesi ettei kilpirauhasen vasta-aineita kannata ottaa kuin kerran vuodessa kun ne arvor ei juurikaan muutu. Totesin lääkärille ettei pidä paikkaansa sillä mulla puolen vuoden sisillä vasta-aineet ensin oli 273 ja nyt 1143. Menihän lääkäri hiljaiseksi.

Vierailija
19/20 |
06.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TSH vain 2,4, mutta muuten paljon oireita: hiukset lähtee, painoa tullut vuodessa yli 20 kiloa, koko ajan kylmä, masennusta, väsyttää. Mikä muu tämän voi aiheuttaa?

Miten menee nyt? Olisi kiva tietää.

Raij määräsi minut maitovasta-ainetesteihin ja määräsi myös laajemmat kokeet josta selvisi minulla olevan hurja kilpirauhastulehdus vieläkin vaikka lääkitys vajaatoimintaan on ollut jo monta vuotta ja pikkuhiljaa sitä on vain lisätty.

Niin, thyroxinhan ei hoidakaan sairauden syytä..

No, labrat sitten osoittivatkin minulla olevan maitoallergian. Raijn käskystä jätin maidon kokonaan pois ruokavaliosta ja arvot parantuneet selvästi ja lääkitystä vähennetty tasaiseen. Jospa saan jättää lääkkeen jonain päivänä kokonaan pois. Raijn mukaan syyllinen tähän viheliäiseen sairauteen on melkein aina maito.

Vierailija
20/20 |
21.04.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kun se maito lisää estrogeenia joka estää kilpirauhasen toimintaa.