Onko 14-vuotiaan hygienia vanhempien vai hänen itsensä vastuulla?
Kommentit (26)
Jos teinillä ei ole kovin pitkät hiukset niin hän voisi pestä ne lavuaarissa käsisuihkulla. Samoin kainalot ja alapään voi pestä käsisuihkulla. Kuluuhan siinä vähän vähemmän vettä kuin varsinaisessa suihkussa... ehkä lähivanhempi antaisi edes siihen luvan tai teini voisi ainakin kainalot ja alapään pestä lupaa kysymättäkin päivittäin noin. Vähän hankalaahan tuollainen lavuaarin kanssa säätäminen on, mutta ensiavuksi? Tulee kyllä aika erikoinen kuva tuollaisesta rajoittamisesta ja mietin samaa kuin 22.
14 v on tarpeeksi vanha huolehtia omasta hygieniasta mutta vanhempien velvollisuus opettaa lapsille miten ? Ettei lapsi lähtisi ulos röllin näköisenä ja kun aletaan kiusata koulussa ihmetellään mistä johtuu
Ohis. Onko sinulla koskaan ollut 12-14-vuotiasta poikaa...? kyse ei ole aina siitä, OSAAKO hän huolehtia hygieniastaan, vaan HALUAAKO.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:44"]
Jos 14-vuotias ei itse osaa huolehtia hygieniastaan, niin jotain on pahasti pielessä henkisellä puolella.
Miksi kysyt?
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:44"]
Tilanne on se, että lähivanhempi on määrännyt suihkuajat (ilmeisesti pari kertaa viikossa, ettei vettä mene liikaa) ja teini tulee aina liimalettisenä mun luokse. Välit lähivanhemman kanssa ei ole mitenkään lämpimät ja mietin että miten tämän asian hoitaisin. Ei riitä oikein että joka toinen vkl pääsee mun luona vapaasti suihkuun.
-ap
[/quote]
Mitä tämä liittyy alkuperäiseen kysymyksenasetteluun? Jos ei saa vettä, niin paha siinä on huolehtia itse hygieniasta.
Ei mitään logiikkaa tässä. Olen ennekin täällä huomannut, että tyhmyys korreloi vahvasti mitä omituisimpiin ongelmiin.
Aloittaja = ilmeisen tyhmä -- siitä seuraa -- käsittämätön ongelma eli teini ei pääse suihkuun.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:49"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:44"]Jos 14-vuotias ei itse osaa huolehtia hygieniastaan, niin jotain on pahasti pielessä henkisellä puolella. Miksi kysyt? [/quote]Varmaan huolehtii. Mutta usein voi joutua muistuttelemaan.
[/quote]
Joudutaanko sinuakin usein muistuttamaan peseytymisestä? Normaali 14-vuotias on ihan aikuisen asemassa tämän asian suhteen.
Pikemminkin tämän ikäiset huolehtivat vähän liikaakiin. Lotrataa suihkussa puoli tuntia ja puserot ym. vaihdetaan päivittäin ilman mitään tarvetta.
Ongelmahan ei ole nuoressa (aloituksesta sai sen käsityksen, että nuori ei piittaa hygieniastaan) vaan vanhemmassa, joka kieltää suihkussa käynnin. Suihku 2 kertaa viikossa ei riitä. Murrosikäisillä pojilla hiki haisee jo ilman liikuntaakin, puhumattakaan siitä, että yhtään liikkuu ja hikoilee vielä lisää. Tytöillä voi olla hien eritys runsasta ja tosi runsaat kuukautiset ja niiden aikaan on todellakin käytävä suihkussa useammin kuin 2 x viikossa.
Kärsiikö nuori itse tilanteesta? Onko hän puhunut asiasta lähivanhemmalle?
Jos veden käytössä ollaan noin pihejä, tulee mieleen, missä muussa säästetään samaan tapaan ja onko olosuhteet enää inhimilliset nuorelle? Saako hän ruokaa riittävästi vai säästetäänkö siinäkin?