Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko 14-vuotiaan hygienia vanhempien vai hänen itsensä vastuulla?

Vierailija
11.05.2015 |

.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

14-vuotiaan pitäis jo itse hoitaa tällaiset asiat.

Vierailija
2/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien tehtävä on opettaa jos on tarvetta. Yllättävän monelle vanhemmalle tulee yllätyksenä että ei olekaan 100% yhteiskunnan tehtävä opettaa lapsi pärjäämään aikuisena.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainahan vanhempi voi tietysti ohjata. Itse saatan sanoa että pesithän hyvin hiukset ja muuten kropan. Hampaat harjaa välillä hutasten. Niin muistutan ja keskustelemme muutenkin avoimesti. Kylhän noit teinejä aina välil ohjailtava viel;)

Vierailija
4/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääsääntöisesti nuoren omalla vastuulla, mutta vanhemmilla on minusta silti velvollisuus puuttua jos vastuuta ei kanneta.
Meillä esimerkiksi tuon ikäiset on aina hoitaneet kaiken hygieniansa itse (paitsi pyykit pesen pääasiassa minä), mutta mikäli ei olisi, olisin kysellyt ja komentanut esim suihkuun jne.

Vierailija
5/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos 14-vuotias ei itse osaa huolehtia hygieniastaan, niin jotain on pahasti pielessä henkisellä puolella. 

Miksi kysyt?

Vierailija
6/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on se, että lähivanhempi on määrännyt suihkuajat (ilmeisesti pari kertaa viikossa, ettei vettä mene liikaa) ja teini tulee aina liimalettisenä mun luokse. Välit lähivanhemman kanssa ei ole mitenkään lämpimät ja mietin että miten tämän asian hoitaisin. Ei riitä oikein että joka toinen vkl pääsee mun luona vapaasti suihkuun.

-ap

Vierailija
7/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

12 vuotiaalle muistutan ainkin viel intimialueiden pesusta ynnä muuta. Kun törmää aikuisiinkin jotka eivät peseydy kunnolla.

Vierailija
8/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:44"]Tilanne on se, että lähivanhempi on määrännyt suihkuajat (ilmeisesti pari kertaa viikossa, ettei vettä mene liikaa) ja teini tulee aina liimalettisenä mun luokse. Välit lähivanhemman kanssa ei ole mitenkään lämpimät ja mietin että miten tämän asian hoitaisin. Ei riitä oikein että joka toinen vkl pääsee mun luona vapaasti suihkuun.

-ap
[/quote]
Anna sille rahaa että voi käydä suihkussa vaikka uimahallissa jos lähivanhempi on oikeesti täysin yhteistyökyvytön. Ei se että pääsee 2krt/vko suihkuun riitä.

Vierailija
9/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:44"]

Tilanne on se, että lähivanhempi on määrännyt suihkuajat (ilmeisesti pari kertaa viikossa, ettei vettä mene liikaa) ja teini tulee aina liimalettisenä mun luokse. Välit lähivanhemman kanssa ei ole mitenkään lämpimät ja mietin että miten tämän asian hoitaisin. Ei riitä oikein että joka toinen vkl pääsee mun luona vapaasti suihkuun.

-ap

[/quote]

Mikä vastuukysymys tuo nyt sitten on jos sillä ei ees oo lupaa peseytyä päivittäin? Minusta tuossa on sen vanhemman taholta tehty vääryys (paitsi ehkä jos on joku ihan todellinen syy tuollaiseen rajoitukseen).

Vierailija
10/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:44"]Jos 14-vuotias ei itse osaa huolehtia hygieniastaan, niin jotain on pahasti pielessä henkisellä puolella. 

Miksi kysyt?
[/quote]Varmaan huolehtii. Mutta usein voi joutua muistuttelemaan.

Vierailija
11/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ap

[/quote]

Voi jeesus, hae yksinhuoltajuutta :)

Ei 2* viikossa riitä mitenkään teinille joka käy kaiken lisäksi koulua. Yök...

Vierailija
12/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:48"]

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:44"]Tilanne on se, että lähivanhempi on määrännyt suihkuajat (ilmeisesti pari kertaa viikossa, ettei vettä mene liikaa) ja teini tulee aina liimalettisenä mun luokse. Välit lähivanhemman kanssa ei ole mitenkään lämpimät ja mietin että miten tämän asian hoitaisin. Ei riitä oikein että joka toinen vkl pääsee mun luona vapaasti suihkuun.   -ap [/quote] Anna sille rahaa että voi käydä suihkussa vaikka uimahallissa jos lähivanhempi on oikeesti täysin yhteistyökyvytön. Ei se että pääsee 2krt/vko suihkuun riitä.

[/quote]

Uimahalliin pitäisi mennä junalla. Mähän maksan elareita, eli pitäisi niissä olla se vesikin huomioituna. huoh

-ap

Vierailija
13/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:49"]

-ap

[/quote]

Voi jeesus, hae yksinhuoltajuutta :)

Ei 2* viikossa riitä mitenkään teinille joka käy kaiken lisäksi koulua. Yök...

[/quote]

Lapset haluavat kavereiden takia asua siellä missä nyt asuvat, joten tuo ei ole oikein vaihtoehto. Pitää ottaa exään yhteyttä, siitä ei yleensä seuraa mitään hyvää ja pelkään että kostaa lapselle jotenkin eikä lapsi sitten enää mulle kerro noita juttuja

-ap

Vierailija
14/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä 2 kertaa viikossa yleensä riittää, jos ne on hiukset jotka tarvii useammin pesua niin voihan ne pestä suihkuun menemättä lavuaarissa erikseen.

Vierailija
15/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Murrosikäisen nuoren pitäisi käydä joka päivä suihkussa. Hiusten rasvoittuminenhan on juuri tyypillistä murrosiässä, ja hikoilukin on monilla ongelma.

Onpa hankala tilanne. Pakkohan sinun on huomauttaa tästä. Puhu nuorelle myös, että pyytäisi lupaa lisäpesuihin. Jos möskyää ja vaikeuksia tulee, ota yhteyttä kouluterkkariin, jos sitä kautta vaikka asia tilanne paranisi.

Vierailija
16/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:13"]Murrosikäisen nuoren pitäisi käydä joka päivä suihkussa. Hiusten rasvoittuminenhan on juuri tyypillistä murrosiässä, ja hikoilukin on monilla ongelma.

Onpa hankala tilanne. Pakkohan sinun on huomauttaa tästä. Puhu nuorelle myös, että pyytäisi lupaa lisäpesuihin. Jos möskyää ja vaikeuksia tulee, ota yhteyttä kouluterkkariin, jos sitä kautta vaikka asia tilanne paranisi.
[/quote]

Tarkoitin siis, että jos etävanhempi möskyää...

Vierailija
17/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä tarkoittaa "möskyää"?

Vierailija
18/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempien vastuulla on ohjata, opastaa hygienia-asioissa alkuun, mitä pestään, kuinka usein, millä tuotteilla. Vanhemman velvollisuus on myös hankkia nuorelle hygienian ylläpitoon tarvittavat välineet. Vasta Sen jälkeen vastuu siirtyy nuorelle itselleen. Jos vielä opastuksen jälkeenkin nuori ei pidä normaalista hygieniastaan omatoimisesti huolta, lähtisin tarkastelemaan nuoren elämäntilannetta kokonaisuutena, mitä kuuluu, onko joku vialla? Uskon, että kukaan hyvinvoiva, normaali teini-ikäinen ei halua olla törkyinen ja haista pahalta.

Vierailija
19/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:44"]Tilanne on se, että lähivanhempi on määrännyt suihkuajat (ilmeisesti pari kertaa viikossa, ettei vettä mene liikaa) ja teini tulee aina liimalettisenä mun luokse. Välit lähivanhemman kanssa ei ole mitenkään lämpimät ja mietin että miten tämän asian hoitaisin. Ei riitä oikein että joka toinen vkl pääsee mun luona vapaasti suihkuun.

-ap
[/quote]

Jos kysymys onkin liian kontrolloivassa lähivanhemmassa, kysymyksesi asettelu oli vähän outo....

Vierailija
20/26 |
11.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu