Stressivapaa työ, onko sitä?
En jaksa enää työtäni. Se vie yöunet, herään aamulla aikaisin miettimään työasioita. Työpaikalla tuntuu siltä, että saan pelkkää paskaa niskaani, ja on jatkuva kiire, ei ehdi syömään tai pitämään taukoja. Työpäivät helposti venyy, on huono omatunto kun haluaisi viettää lasten kanssa enemmän aikaa. En jaksa enää, haluan vaihtaa työpaikkaa.
Mutta minne? Olen nyt töissä hoitoalalla. Missä voisin ns. päästä helpommalla? Ei haittaa, vaikka palkka olisi huonompi. Arvostan enemmän vapaa-aikaa ja rauhallista mieltä, kun rahaa.
Kommentit (40)
Onhan niitä, ainakin itse olen tehnyt useitakin. Lastenhoito, siis ei missään nimessä opetustyö, on yksi näistä. Työpäivät on ehkä kiireisiä, mutta ei jää työjutut pyörimään mieleen. Sama juttu on kaupallisella alalla, siis myyntityö. Myös kauneudenhoitoala uppoaa tähän.
Stressipalloja on jo mainittu opetustyö- ja muut vaativia ihmissuhdetilanteita sisältävät ammatit. Hoitaja varmaan voi kuulua tähän. Samoin työt missä kovat tulospaineet stressaa.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:27"]
Onhan niitä, ainakin itse olen tehnyt useitakin. Lastenhoito, siis ei missään nimessä opetustyö, on yksi näistä. Työpäivät on ehkä kiireisiä, mutta ei jää työjutut pyörimään mieleen. Sama juttu on kaupallisella alalla, siis myyntityö. Myös kauneudenhoitoala uppoaa tähän.
Stressipalloja on jo mainittu opetustyö- ja muut vaativia ihmissuhdetilanteita sisältävät ammatit. Hoitaja varmaan voi kuulua tähän. Samoin työt missä kovat tulospaineet stressaa.
[/quote]
Tarkoitatko lastenhoitoa päiväkodissa? Ap töissä yksityisellä puolella, jossa todella pitäisi tehdä tulosta, mutta samalla koittaa hoitaa työnsä hyvin.
ap
4 jep tarkoitan lastenhoitoa esim. päiväkodissa. Jos se on susta stressaava työ, niin sitten en osaa kyllä sanoa...jääkö sulla tosiaan päiväkodin asiat stressaamaan päivän päätteeksi ajatuksiin? Työhän on tietysti työaikana stressaavaa, mutta ei minusta ainakaan todellakaan mitään yltiömäisen rankkaa.
Ehkä sitten vaan vaihdat alaa? Kaupallinen työ esim. ihan myyjänä, ei ole mikään hirveän stressaava.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:27"]Työpäivät on ehkä kiireisiä, mutta ei jää työjutut pyörimään mieleen. Sama juttu on kaupallisella alalla, siis myyntityö. Myös kauneudenhoitoala uppoaa tähän.
--
Samoin työt missä kovat tulospaineet stressaa.
[/quote]
myyntityössä, jos nyt puhutaan jostain muusta kuin marketin myyjästä, on kyllä omat tulospaineensa. Koko ajan pitäisi nostaa keskiostosta ja saada tuputettua jotain ekstraa. Huomaahan sen jo siitä, kun ostaa vaatteita ja kassa tarjoaa kolmannen kerran samaa sukkapakettia... Mutta suht stressivapaata on myyntityö, kunhan siinä on hyvä.
kauneudenhoitoala ja siis nimenomaan kauneushoitolatyö on ehkä työnä ihan stressitöntä, mutta stressi syntyy sielläkin lisämyynnistä. Alalla joutuu kuitenkin lähes aina yrittäjäksi ja kun pelkillä hoidoilla ei elä niin pitää myydä. Ja yrittäjyys ei tosiaan ole sellaista, että voi jättää työasiat töihin. Ja vaatii tosiaan koulutuksen.
Varastotyö tai muu fyysinen työ on yleensä stressitöntä.
Itsehän muistelen kauhulla aikaa myyjänä, kun viikottaisissa aamupalavereissa verrattiin käppyröitä kuka on tehnyt minkäkin verran tulosta viivan alle ja kenellä on selitettävää...
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:41"]4 jep tarkoitan lastenhoitoa esim. päiväkodissa. Jos se on susta stressaava työ, niin sitten en osaa kyllä sanoa...jääkö sulla tosiaan päiväkodin asiat stressaamaan päivän päätteeksi ajatuksiin? Työhän on tietysti työaikana stressaavaa, mutta ei minusta ainakaan todellakaan mitään yltiömäisen rankkaa.
Ehkä sitten vaan vaihdat alaa? Kaupallinen työ esim. ihan myyjänä, ei ole mikään hirveän stressaava.
[/quote]
Kaupassa pitää tosiaan tehdä tulosta! Joka vuosi oltava parempi kuin edellinen. Henkilökohtaisia myyntejä seurataan tarkasti, pomo seuraa ja itse on seurattava. Ei laiskoille eikä sellaisille jotka eivät ole tavoitehakuisia.
Kakkille yllä kommentoiville, minä olen se joka ehdotti (kaupan) myyntityötä.Ehdotin,koska olen tehnyt sitä itsekin (vaatepuoli,marketti,kauneudenhoitoala) ja sitten olen tehnyt myös oikeasti stressaavia töitä.Kyllä noi aika kauas jää stressaavista töistä.
Olisko joku puutarha- tai metsänhoitotyö sellainen? Tai jooga-opettaja?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:47"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:41"]4 jep tarkoitan lastenhoitoa esim. päiväkodissa. Jos se on susta stressaava työ, niin sitten en osaa kyllä sanoa...jääkö sulla tosiaan päiväkodin asiat stressaamaan päivän päätteeksi ajatuksiin? Työhän on tietysti työaikana stressaavaa, mutta ei minusta ainakaan todellakaan mitään yltiömäisen rankkaa. Ehkä sitten vaan vaihdat alaa? Kaupallinen työ esim. ihan myyjänä, ei ole mikään hirveän stressaava. [/quote] Kaupassa pitää tosiaan tehdä tulosta! Joka vuosi oltava parempi kuin edellinen. Henkilökohtaisia myyntejä seurataan tarkasti, pomo seuraa ja itse on seurattava. Ei laiskoille eikä sellaisille jotka eivät ole tavoitehakuisia.
[/quote]
Riippuu tosi paljon missä on töissä. Esim. Bestsellerin myymälöissä seurataan tarkasti hlökohtaisia myyntejä ja siitä voi painetta tulla tai jos on tosi kiireinen myymälä (kuten esim. hm) niin sekin voi tuntua rankalta (ja hm:llä on vähän hlökuntaa). Nykyisessä työpaikassa on sopivasti kaikkea, en koe painetta myymisestä ja muutenkin kiva paikka olla töissä. Kokemusta siis on useista vaatekaupoista.
T. Myyjänä ollut vuosia
9, nuo ovatkin lähempänä kassatyöntekijän tehtäviä kuin sellaista myyntityötä, jossa tehdään asiakaskohtaisesti tarjouksia.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:31"]
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 08:27"]
[/quote]
Tarkoitatko lastenhoitoa päiväkodissa? Ap töissä yksityisellä puolella, jossa todella pitäisi tehdä tulosta, mutta samalla koittaa hoitaa työnsä hyvin.
ap
[/quote]
Siis pitääkö päiväkodissa "tehdä tulosta"? Miten ihmeessä se mitataan?
Olen 9.En tarkoittanut mitään hardcore-myyntityötä,musta se kävi ilmi jo.Kaupallinen ala ,siis perus-myyjä,on kuulkaa minusta stressitöntä,kun vertaa esim.työhön jossa ollaan vastuussa ihmisten hengestä,tulevaisuudesta tai elämästä ylipäätään.Tai kun verrataan työhön jossa sinulla on lain määrittelemiä vastuita ja joudut suunnittelemaan-ja toteuttamaan sen 100% itsenäisesti...
Suhteellisuutta,kiitos.Mahdatte olla sika stressaavaa porukkaa jos basic-myyntityön ajattelette rankaksi henkisellä tasolla..
Nuorempana lajittelin postia "jouluapulaisena". Päivät menivät rennosti musiikkia kuunnellen vaikka työt tuli hoidettua. En usko että vakituisillakaan siellä on mitään erityistä stressiä
Jatkan vielä.AP on ollut hei hoitoalalla!
Stressitön työ on esimerkiksi laskuttajan työ tai yleensä toimistotyö mikä ei sisällä myyntiä ja siten tulospaineita. Itse olen taloushallinnossa ja stressini tulee nyt siitä että meillä vhennetään porukkaa. Itse en ihan vielä ole vaaravyöhykkeellä mutta osastolta jotain toimintoja lopetetaan ja kaikki muuttuu. Henki on huono ja kaikilla on pinna kireällä.
Ajattelin lopettaa koko touhun ja aloittaa uudestaan elinkeinona marjastus ja sienestys hah,hah...
Kaverini on postinjakaja. Hän kertoi että ansiotaso on pudonnut roimasti kun ei saa enää tehdä ylitöitä. Alueita muutetaan ja porukka vähenee koko ajan. Nyt on kaverillani jokin itsepintainen ihottuma. Lääkäri sanoi että voi johtua myös stressistä.
Julkisella puolella ja seurakunnissa on kosolti erittäin stressittömiä töitä joissa ei ole mitään tulospaineita enkä nyt tarkoita sairaanhoitajia enkä poliiseja enkä oikeita työntekijöitä vaan loputtomia hallintohimmeleitä.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:08"]
Stressitön työ on esimerkiksi laskuttajan työ tai yleensä toimistotyö mikä ei sisällä myyntiä ja siten tulospaineita. Itse olen taloushallinnossa ja stressini tulee nyt siitä että meillä vhennetään porukkaa. Itse en ihan vielä ole vaaravyöhykkeellä mutta osastolta jotain toimintoja lopetetaan ja kaikki muuttuu. Henki on huono ja kaikilla on pinna kireällä.
Ajattelin lopettaa koko touhun ja aloittaa uudestaan elinkeinona marjastus ja sienestys hah,hah...
[/quote]
Mä olen ollut erittäin stressaavassa toimistotyössä johdon assistenttina. Myyntityötä ei ollut, mutta työrytmi oli hektinen, tilanteet ja toiminnan ehdot muuttuivat jatkuvasti. Esim. matkajärjestelyt olivat meidän firmassa ajoittain stressaavia, kun tiimi oli eri puolilla maapalloa ja kaikkialle tuntui osuvan yhtä aikaa kriisi, jos ei tulivuorenpurkaus niin sitten lakko. Olin myös runsaasti tekemisissä asiakkaan kanssa, vaikken todellakaan myynyt heille mitään - lähinnä firmani imagoa.
Tosin itse asiassa työn sisältö ei minusta määritä sitä työn stressaavuutta. Se, että on kiire ja paljon töitä ei sinällään stressaa, aika vaan kuluu nopeammin. Se mikä stressaa, on huono johtajuus. Pomo, joka sanoo ensin yhtä ja viiden minuutin kuluttua jotain ihan muuta. Että joka aamu pitää jännittää, mistä tuuli tänään puhaltaa. Että avokonttorissa työkaverit eivät tervehdi toisiaan ja viikoittain joku itkee työpisteellä.
Tällainenkin paikka on nähty.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 09:08"]
Olen 9.En tarkoittanut mitään hardcore-myyntityötä,musta se kävi ilmi jo.Kaupallinen ala ,siis perus-myyjä,on kuulkaa minusta stressitöntä,kun vertaa esim.työhön jossa ollaan vastuussa ihmisten hengestä,tulevaisuudesta tai elämästä ylipäätään.Tai kun verrataan työhön jossa sinulla on lain määrittelemiä vastuita ja joudut suunnittelemaan-ja toteuttamaan sen 100% itsenäisesti... Suhteellisuutta,kiitos.Mahdatte olla sika stressaavaa porukkaa jos basic-myyntityön ajattelette rankaksi henkisellä tasolla..
[/quote]
niin, jos verrataan. Mutta kun pomo pistää lukuja tiskiin että nämä henkilöt ei ole päässyt tavoitteeseen ja pitäisi tehdä sitä ja tätä ja saada lukuja suuremmiksi ja ihmisiä ostamaan vaikka ostovoimaa ei yksinkertaisesti ole yhtä paljon kuin edellisenä vuonna, niin ei siinä tule ajatelleeksi että voi kun oon onnellinen, en sentään ole vastuussa kenenkään hengestä.
ei, kyllä siinä ajattelee että perkele pakko päästä viivan yläpuolelle tai on ensimmäisten joukossa ulkona. Se on kuule ihan sama onko Microsoftin puheenjohtaja vai Seinäjoen henkkamaukan osa-aikainen myyjä, jos ei saa tulosta aikaan niin stressaavaa se on! Näinä epävarmoina aikoina ei vaan voi ottaa iisisti edes "perusmyyjä". Ei se suhteellisuus paljoa lohduta siellä työkkärin luukulla.
toi nyt on vähän kuin sanois että mitä sä itket potkujasi, Afrikan lapsilla ei ole edes ruokaa!
Ei ole. Ainoa vaihtoehto on löytää työ josta oikeasti tykkää, tai lopettaa stressaaminen.