Suomessa on hemmetin vaikea tyyliin lähteä jotain omaa firmaa perustamaan siltä pohjalta että liike idea olisi yyliin joku vaikka leipomo. Koska niiin vähän ihmisiä mitä se tavoitttaaa ja kova kilpailu.
Kommentit (53)
Vierailija kirjoitti:
Miten olisi torimyyntikokeilu? Esim monet torit Tampereen lähikunnissa on kesällä lähes tyhjiä myyjistä.
Tiettynä päivänä torille myyntikoju. Pop-Up - teltta ja myyntipöytä. Mainos vaikka paikallislehteen.
Ainakin itse olisin valmis ostamaan torilta tiettyinä päivinä leipomuksia.
Ja muutama termospullo mukaan ”ilmaista” kahvia.
Ainakaan kilpailua ei esimerkiksi leipomoalalla ole. Eihän Suomessa edes ole pieniä leipomoita joista voi paikan päällä käydä ostamassa aamuyön tunneilla valmistettuja leivonnaisia kuten muissa Euroopan maissa. Harvaan asuton maan pieni asiakaskunta on toki haaste.
Saksassa asuessani kävelin joka aamu lähellä olevaan leipomon myymälään hakemaan aamupalasämpylät ja muita leivonnaisia. Suomessa tuo ei ole mahdollista.
Elintarvikealalla jyllää massatuotanto.
Ruoka on niin halpaa, että sitä tuottamalla ei pikkupiperryksellä kukaan elä.
Joitain poikkeuksia on, pitää olla markkinat paikassa, jossa on maksukykyisiä ja -haluisia asiakkaita, jotka siitä sinun superfooderikoisterveysleivästäsi mukisematta maksavat kympin kappale.
Jotkut tekee eikä vingu
https://www.kodinkuvalehti.fi/artikkeli/lue/ihmiset/haaveissa-oma-kahvi…
No on mulla leipomon myymälä viereisessä talossa.
Mutta silti haen lähialepasta leipäni
Haluan silti jälkiuunileipäviipaleita ja fazerin paahtoleipää
En kallista limppua leipomosta
Jos leipomon haluaa niin on aluksi myytävä itse ne tuotteet
Täällä meidän kylällä käy säännöllisesti pullabiili. Se mainostaa aina etukäteen tuloaan paikallisessa fb-ryhmässä. Pullabiilin jono mutkittelee pitkin kylän keskustaa. Kaikki menee.
Vierailija kirjoitti:
Suomi on niin oudosti ja levälleen rakennettu. Minä asun keskustassa kerrostalossa eikä tämänkään kerrostalon pohjakerroksessa ole mitään kahviloita, kauppoja, ravintoloita tai mitään muutakaan palveluita niin kuin Keski-Euroopassa olisi. Palvelut ja ihmiset ovat eri paikassa – järjetöntä. Jos tuossa rappusten juuressa olisi turhan varastotilan sijasta vaikka leipomo kaduntasossa niin varmasti kävisin siinä useasti.
Kaupunkirakenne on suunniteltu silti pohjalta, että on erikseen asuinalueet, palvelualueet ja työpaikka-alueet joiden välillä ajetaan autolla. Lisäksi on pyritty siihen, että metsään tai metsikköön on kaikista asuintaloista mahdollisimman lyhyt matka, jonka vuoksi eri kokoisia metsälämpäreitä on jätetty vähän joka väliin ja kaupunkirakenteesta on tullut harva.
Tässä tuleekin perheen vaikutus, jos on suhteita vähän oka suuntaan niin firmoja helppo pistää pystyyn ja markkinoinnit hoituu yms. Ja vaikka ei hoituskaan ja kosahtaa,niin sille naureskellaan vaan,oppirahoja jotka isi maksaa helposti.
Vierailija kirjoitti:
No on mulla leipomon myymälä viereisessä talossa.
Mutta silti haen lähialepasta leipäni
Haluan silti jälkiuunileipäviipaleita ja fazerin paahtoleipää
En kallista limppua leipomosta
Tässä tullaan juuri tähän että tavallisilla ihmisillä ei ole ostovoumaa kun ostovoima on kupattu lähes nolliin
Hyvälle pienleipomolle on aina tilausta. Ydinasia on tehdä kunnollista maukasta tuotetta, joka pesee isojen linjojen lisäaineen kyllästetyt hötöt.
Minäkin ostaisin tältä istumalta kassillisen kunnollisia leipomotuotteita, jos olisi mistä ostaa. Ja ensi viikolla lisää.
Miten olisi torimyyntikokeilu? Esim monet torit Tampereen lähikunnissa on kesällä lähes tyhjiä myyjistä.
Tiettynä päivänä torille myyntikoju. Pop-Up - teltta ja myyntipöytä. Mainos vaikka paikallislehteen.
Ainakin itse olisin valmis ostamaan torilta tiettyinä päivinä leipomuksia.