Tyttö- vai poikakoira?
Kommentit (17)
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta haittaako se koiraa itseään, jos se leikataan? Esim poikakoira; kokeeko se, että sen miehuus viedään?
Ap
Mulla on ollut useita uroksia ja vain yksi narttu. Tämä narttu on paljon pehmeämpi kyllä, mikä on toisaalta hyvä ja toisaalta huono asia. Urokset ovat kaikki olleet terävämpiä, mistä pidän.
Isoäiti, joka 30 vuotta kasvatti isoa pk-rotua, oli ehdottomasti narttujen ystävä! Ilmeisesti juuri tuon pehmeyden takia, dominanssiongelmia on vähemmän.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:38"]Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta haittaako se koiraa itseään, jos se leikataan? Esim poikakoira; kokeeko se, että sen miehuus viedään?
Ap
[/quote]
Kokisin itse ainakin vaan helpottavana sen ettei hormonit enää olisi häiritsemässä :D Enemmän uskon että muita kaverikoiria häiritsee koiran leikkaus kuin taas sitä leikattua koiraa itseään (haju muuttuu)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:38"]Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta haittaako se koiraa itseään, jos se leikataan? Esim poikakoira; kokeeko se, että sen miehuus viedään?
Ap
[/quote]
No kukapa haluaisi leikkauttaa parhaalta kaveriltaan pallit pois? En oikeasti tiedä, mitä koira ajattelee.
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:40"]Mulla on ollut useita uroksia ja vain yksi narttu. Tämä narttu on paljon pehmeämpi kyllä, mikä on toisaalta hyvä ja toisaalta huono asia. Urokset ovat kaikki olleet terävämpiä, mistä pidän.
Isoäiti, joka 30 vuotta kasvatti isoa pk-rotua, oli ehdottomasti narttujen ystävä! Ilmeisesti juuri tuon pehmeyden takia, dominanssiongelmia on vähemmän.
[/quote]
Aika hassua, meillä on suurin osa koirista ollut narttuja ja oon itse huomannut täysin päinvastasen asian. Aina meillä ollut nartut niitä mitkä pitävät tasan huolen siitä että kaikki tietää kuka määrää. Aina nartut taistellu eniten keskenään. Uroksilla taas ollut pikasia painimisia usein, nartuilla isommat tappelut mitkä ei oo hetkeen unohtunut niiltä
Onko koirille tärkeää nimenomaan toisten koirien seura vai riittääkö ihmisten seura? Jos toisten koirien seura on tärkeää, niin kuinka usein sellaista tulisi olla? Olisiko koiria hyvä olla vähintään kaksi samassa huushollissa, vai riittääkö esim kerran viikossa koirapuistossa käynti?
Ap
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:44"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:38"]Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta haittaako se koiraa itseään, jos se leikataan? Esim poikakoira; kokeeko se, että sen miehuus viedään?
Ap
[/quote]
No kukapa haluaisi leikkauttaa parhaalta kaveriltaan pallit pois? En oikeasti tiedä, mitä koira ajattelee.
[/quote]
Se kuka ei halua stressata urosta hormonien aiheuttamilla haluilla jos se ei koskaan tositoimiin tulisi pääsemään?
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:45"]Onko koirille tärkeää nimenomaan toisten koirien seura vai riittääkö ihmisten seura? Jos toisten koirien seura on tärkeää, niin kuinka usein sellaista tulisi olla? Olisiko koiria hyvä olla vähintään kaksi samassa huushollissa, vai riittääkö esim kerran viikossa koirapuistossa käynti?
Ap
[/quote]
Ihan koirakohtasta. Sosiaalistuminen pienestä pitäen on hyväksi koirille. Kaiken kokoisia kavereita vaan. En tarkota että välttämättä tarvis olla kaveria kotona, vaan puistoissa just tapais muita koiria. Riippuu ihan koirasta miten hyväksyy muita koiria tai kiinnostuuko edes niistä
Eiks urokset oo aina isompia kuin naaraat? En tiiä muuta XD
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:45"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:40"]Mulla on ollut useita uroksia ja vain yksi narttu. Tämä narttu on paljon pehmeämpi kyllä, mikä on toisaalta hyvä ja toisaalta huono asia. Urokset ovat kaikki olleet terävämpiä, mistä pidän.
[/quote]
Aika hassua, meillä on suurin osa koirista ollut narttuja ja oon itse huomannut täysin päinvastasen asian. Aina meillä ollut nartut niitä mitkä pitävät tasan huolen siitä että kaikki tietää kuka määrää. Aina nartut taistellu eniten keskenään. Uroksilla taas ollut pikasia painimisia usein, nartuilla isommat tappelut mitkä ei oo hetkeen unohtunut niiltä
[/quote]
No mulla on tosiaan ollut vain yksi narttu...
Mutta sen toki tiedän, että narttujen keskinäiset tappelut on pahempia kuin urosten! Tarkoitin dominanssiongelmia suhteessa ihmiseen.
Leikkaamisesta vielä, urosten leikkauttaminen on halvempaa kuin narttujen. (Paitsi erikoistapauksissa esim piilokives)
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:50"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:45"][quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 01:40"]Mulla on ollut useita uroksia ja vain yksi narttu. Tämä narttu on paljon pehmeämpi kyllä, mikä on toisaalta hyvä ja toisaalta huono asia. Urokset ovat kaikki olleet terävämpiä, mistä pidän.
[/quote]
[/quote]
No mulla on tosiaan ollut vain yksi narttu...
Mutta sen toki tiedän, että narttujen keskinäiset tappelut on pahempia kuin urosten! Tarkoitin dominanssiongelmia suhteessa ihmiseen.
[/quote]
Juu niin joo! Mä menin heti vaan laumakäyttäytymiseen mukaan :D Sori. Oon kyllä tossa samaa mieltä, että ihmistä kohtaan useimmat nartut on pehmeämpiä ja helpompia. Harvoinpa näkyy myöskään narttuja haastamassa omistajiaan. Tottakai koiria on erilaisia. Mutta ihan vaan omasta kokemuksesta näin..
[quote author="Vierailija" time="11.05.2015 klo 02:08"]Taidan päätyä poikakoiraan :)
Ap
[/quote]
Oletko sama ap, joka kyseli pientä/keskikokoista agilitykoiraa? Jos olisit ottamassa rottweileria tms. dominoivaa rotua, sanoisin, että ota ehdottomasti tyttö. Jos et, niin minäkin pidän tosiaan pojista enemmän :)
-4-
Meillä narttukoiran juoksut oli ihan kamalat. Koira oli ihan masentuneen oloinen, häpesi eikä suostunut ulos mennä. Kuulin ennen narttua ystäviltä kuinka nartut huolehtivat kyllä sotkuistaan jos niitä tulee. Ei meillä vaan, vuos juoksusuojista ohi, vatsa koko juoksun ajan sekaisin. Eli oli ihan hirvee siivoaminen verestä että ulosteista. Vasta 5juoksujen jälkeen leikattiin ja oli inhottava parantuminen. Urosten leikkaaminen on helpompi operaatio eikä kestä niin kauaa parantua kuin nartuilla joilta otetaan kohtu pois. Leikkaamattomilla uroksilla saattaa aivot jäädä vähemmälle käytölle kun on hormoni aika. Plussia ja miinuksia löytyy..