Tahattoman lapsettomuuden ja koulutuksen korrelaatio?
Taas tuli viikonloppuna todistettua miten sydämellinen, rakastava ja hyvin toimeentuleva korkeakoulutettu ystäväpariskunta jää ilmeisesti lapsettomaksi kun hoidot eivät auttaneet. Mieheni siinä tokaisi kotimatkalla, että miksi ne parhaiten vanhemmiksi soveltuvat jäävät aina ilman lasta. Listasimme monilapsiset ja lapsettomat ystäväperheet, ja kävi todellakin ilmi, että nillä, joilla oli huonoimmat lähtöasetelmat oli eniten lapsia, kun taas ns. unelmavanhemmat olivat (tahattomasti?) lapsettomia. Mites teillä?
Kommentit (23)
Me saimme yhden lapsen, toista ei onnistuttu saamaan. Me ollaan hyvin toimeentulevia, koulutettuja ihmisiä. Mutta onhan meillä tuo yksi :) Eikä ongelmia keksiä muutakin sisältöä elämään, mutta oli se silti kova kolaus. Olin vain 25v kun sain tietää etten voi enää lapsia ilman hoitoja saada ja hoitoihin ei lähetty.
Jaa, luulisin että tähän voisi olla kaksi syytä:
Ensinnäkin korkeakoulutetut keskimäärin alkavat edes yrittämään vasta vanhempana jolloin voi olla biologian puolesta liian myöhä.
Toiseksi ne jotka ei esim sairauden vuoksi pysty lasta saamaan keksivät elämäänsä muuta sisältöä.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 16:18"]
Taas tuli viikonloppuna todistettua miten sydämellinen, rakastava ja hyvin toimeentuleva korkeakoulutettu ystäväpariskunta jää ilmeisesti lapsettomaksi kun hoidot eivät auttaneet. Mieheni siinä tokaisi kotimatkalla, että miksi ne parhaiten vanhemmiksi soveltuvat jäävät aina ilman lasta. Listasimme monilapsiset ja lapsettomat ystäväperheet, ja kävi todellakin ilmi, että nillä, joilla oli huonoimmat lähtöasetelmat oli eniten lapsia, kun taas ns. unelmavanhemmat olivat (tahattomasti?) lapsettomia. Mites teillä?
[/quote]
Jostain syystä se menee niin, että hyväosaiset panostavat yhteen-kahteen lapseen ja vähempiosaiset hankkivat useampia lapsia. Luonnonvalinnan kautta ymmärrettävää. Kun hankkii ison määrä lapsia, edes jostain tulee todennäköisesti kunnollinen. Korkeasti koulutetut usein lykkäävät lapsentekoa, mikä johtaa huonompaan mahdollisuuteen saada lapsia.
Miten niin muuta sisältöä? Lapset on elämän sisältö! Sitä varten me ihmiset ollaan edes olemassa että voitaisiin lisääntyä. Terveisin 6 lapsen onnellinen äiti.
Tutkimuksen mukaan mitä korkeampi naisen älykkyysosamäärä, sitä pienempi halu tulla äidiksi.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:31"]
Miten niin muuta sisältöä? Lapset on elämän sisältö! Sitä varten me ihmiset ollaan edes olemassa että voitaisiin lisääntyä. Terveisin 6 lapsen onnellinen äiti.
[/quote]
:D :D :D
Olisikohan kuitenkin niin, että ihmiset vain ovat olemassa, koska he ovat lisääntyneet eivätkä ole olemassa siksi, että voisivat lisääntyä?
Me ollaan vakituisesti töissäkäyvä pariskunta ja ollaan nyt noin kolme vuotta yritetty lasta. Bruttotulot on molemmilla 30000-40000 vuodessa (eli aika perus). Ei vaan kuulu vauvaa. Pieniä hoitojakin on tehty. Kummastakaan ei isoa vikaa ole löytynyt, mutta ei vaan tärppää. Seuraavana kai se on ivf-hoitoihin lähdettävä, jos ei onnistuta. Yritetään varmaan vielä vuoden verran. Ikää meillä 26 ja 30. Tsemppiä muille saman asian kanssa painiville!
Älykkäät naiset ymmärtävät, etteivät lapset välttämättä tee onnelliseksi.
Olen kyllä älykäs ja tasapainoinen ihminen joka omaa kristilliset arvot eli olen hyvä kasvattaja ja täytän tehtävääni ihmisenä!!
Terveisin se 6 lapsen äiti.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:43"]
Olen kyllä älykäs ja tasapainoinen ihminen joka omaa kristilliset arvot eli olen hyvä kasvattaja ja täytän tehtävääni ihmisenä!! Terveisin se 6 lapsen äiti.
[/quote]
Hih kivaseti vedetty yhtäläisyysmerkki kristillisten arvojen ja hyvän kasvattavajan välille :))) No, en jaksa tähän nyt puuttua
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:50"]
Älykkäät naiset ei hanki lapsia?
[/quote]
Älykkäät ihmiset ymmärtävät, mitä "tahaton" tarkoittaa.
Hei Ap, hyvän huomion olet tehnyt! Sama pätee meidänkin lähipiirissämme.
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:51"]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:50"]
[/quote]
Heh, niinpä. Ja älykäs ymmärtää myös, että jos vapaaehtoinen lapsettomuus on tilastollisesti yleisempää älykkäillä naisilla, niin ei sitä voi läheskään kaikkiin yksilöihin yleistää. V-tuilu aisasta on siis aika väsynyttä.
En keksi muuta selittävää syytä, kuin koulutuksen keston ja myöhäisen lapsenteon yrittämisen aloittamisen. Meillä oli kyse tästä. Onneksi kuitenkin lopulta onnistuimme.
Voi myös olla, että kyseessä on näköharha, että tulet yleistäneeksi muutamat havainnot, eikä ilmiö olekaan oikeasti niin yleinen.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 16:18"]
[/quote]
Jaa. meillä mies on pörssiyhtiön tj ja mä olen maisteri. Ja lapsia meillä on aika paljon. Eli ei päde ainakaan meihin :)
[quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:51"][quote author="Vierailija" time="30.03.2015 klo 17:50"]
[/quote]
[/quote]
Lue huviksesi keskustelu uudestaan, idiootti
Minulla on ainakin älykkyys aiheuttanut tahatonta lapsettomuutta, että jätin pitkäaikaisen poikaystäväni ennen kuin ehdimme tehdä lapsia, kun hänestä alkoi tulla esiin kontrolloivia ja väkivaltaisia piirteitä.
Omien kokemusteni mukaan "unelmavanhemmat" eli koulutetut, järkevät ja tasapainoiset ihmiset eivät vain halua lapsia. Heillä eri ole vaikeuksia keksiä muita sisältöä elämäänsä.