Mikä koira?
Heips! Kaivattaisiin vinkkejä meille sopivasta koirarodusta. Eli koira tulisi kotiin jossa on kaksi aikuista ja kaksi murkkuikäistä lasta sekä kaksi kissaa. Molemmilla perheen aikuisilla on joskus ollut seurakoira mutta ei suurempaa kokemusta koirista. Nyt olisi aikaa ja sopiva elämäntilanne koiralle ja sen koulutukseen. Olemme katselleet sopivaa rotua mutta vielä vastaan ei ole tullut sitä oikeaa. Koira saisi olla keskikoinen tai isohko (itse naisena kävisi pieni ja suloinen seurakoira, mies kaihoaa rotweileriä tms). Koira saisi olla helpohko ja lempeä luonne, fiksu, ei kovin haukkuva, mielellään ei ihan hirveesti lähtisi karvaa. Siis perheessä jo on ragdoll-kissa joten karva- asia tuttu. Meillä joskus oli kultainen noutaja eikä enää halua saada sellaista karvantuottoa. Joo.. Eikä mitään sellaistakaan mikä ihan hanana kuolaa. Onkohan tällaisia koiria olemassakaan? Avusta kiitollisina :)
Kommentit (20)
Shetlanninlammaskoira on maailman ihanin ja helpoin rotu Mun mielestä! ne on niin kilttejä ja rauhallisia :) suosittelen.
Kääpiö -tai keskikokoinen villakoira :)
Ranskanbuldoggi hyvältä kasvattajalta,joka teettää terveystarkit vanhemmilla.
pieni,seurakoira,haukkuu vähän,lyhyt ja helppohoitoinen turkki,poenikokoinen mut ei kumminkaan mikään fifi.
Belgianpaimenkoira on älykäs ja kaikinpuolin hieno rotu. Meidän koira oli nuorempana valtavan vilkas ja aktiivinen, eli ei sikäli täytä määritelmää 'helpohko'. Vaatii siis paljon tekemistä ja liikuntaa.
Villakoiraa tai jotain vesikoiraa mäkin ehdottaisin, jos kerta on kuitenkin aikaa ja kiinnostusta koiran kanssa tehdä ja touhuta :))
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:31"]
Shetlanninlammaskoira on maailman ihanin ja helpoin rotu Mun mielestä! ne on niin kilttejä ja rauhallisia :) suosittelen.
[/quote]
Naapurissa on noita perkeleitä kaksi ja pahempia räkyttäjiä en ole koskaan nähnyt, vai pitäisikö sanoa kuullut. Ne haukkuu ihmisiä, lintuja, ääniä, ihan mitä vaan lähes taukoamatta kun ovat ulkona.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:36"]
Suursnautseri!!!
[/quote]
No ei todellakaan pk-koiraa ap:lle, ei suursnautseria eikä rottweileria eikä muutakaan sen kategorian koiraa.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:43"]
Belgianpaimenkoira on älykäs ja kaikinpuolin hieno rotu. Meidän koira oli nuorempana valtavan vilkas ja aktiivinen, eli ei sikäli täytä määritelmää 'helpohko'. Vaatii siis paljon tekemistä ja liikuntaa.
[/quote]
Ei todellakaan belgiä noilla ap:n kriteereillä.
Siis miksi ihmiset tulevat kertomaan omia koirarotujaan tähän keskusteluun? Kyse oli nimenomaan siitä mikä rotu juuri ap:lle sopii, ei siitä mikä teidän perheellä/naapurilla/kissalla on joskus muinoin sattunut olemaan.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:52"]Heips! Kaivattaisiin vinkkejä meille sopivasta koirarodusta. Eli koira tulisi kotiin jossa on kaksi aikuista ja kaksi murkkuikäistä lasta sekä kaksi kissaa. Molemmilla perheen aikuisilla on joskus ollut seurakoira mutta ei suurempaa kokemusta koirista. Nyt olisi aikaa ja sopiva elämäntilanne koiralle ja sen koulutukseen. Olemme katselleet sopivaa rotua mutta vielä vastaan ei ole tullut sitä oikeaa. Koira saisi olla keskikoinen tai isohko (itse naisena kävisi pieni ja suloinen seurakoira, mies kaihoaa rotweileriä tms). Koira saisi olla helpohko ja lempeä luonne, fiksu, ei kovin haukkuva, mielellään ei ihan hirveesti lähtisi karvaa. Siis perheessä jo on ragdoll-kissa joten karva- asia tuttu. Meillä joskus oli kultainen noutaja eikä enää halua saada sellaista karvantuottoa. Joo.. Eikä mitään sellaistakaan mikä ihan hanana kuolaa. Onkohan tällaisia koiria olemassakaan? Avusta kiitollisina :)
[/quote] labradorinnoutaja <3
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:09"]
ei siitä mikä teidän perheellä/naapurilla/kissalla on joskus muinoin sattunut olemaan.
[/quote]
:D
Meidän kissalla on flatti mutta en sitäkään suosittele ap:lle.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:17"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 21:52"]Heips! Kaivattaisiin vinkkejä meille sopivasta koirarodusta. Eli koira tulisi kotiin jossa on kaksi aikuista ja kaksi murkkuikäistä lasta sekä kaksi kissaa. Molemmilla perheen aikuisilla on joskus ollut seurakoira mutta ei suurempaa kokemusta koirista. Nyt olisi aikaa ja sopiva elämäntilanne koiralle ja sen koulutukseen. Olemme katselleet sopivaa rotua mutta vielä vastaan ei ole tullut sitä oikeaa. Koira saisi olla keskikoinen tai isohko (itse naisena kävisi pieni ja suloinen seurakoira, mies kaihoaa rotweileriä tms). Koira saisi olla helpohko ja lempeä luonne, fiksu, ei kovin haukkuva, mielellään ei ihan hirveesti lähtisi karvaa. Siis perheessä jo on ragdoll-kissa joten karva- asia tuttu. Meillä joskus oli kultainen noutaja eikä enää halua saada sellaista karvantuottoa. Joo.. Eikä mitään sellaistakaan mikä ihan hanana kuolaa. Onkohan tällaisia koiria olemassakaan? Avusta kiitollisina :)
[/quote] labradorinnoutaja <3
[/quote]tästä lähtee kyllä aivan älyttömästi karvaa!
Lisäksi labbikset on yleensä sen pari-kolme ensimmäistä vuotta niin energisiä ja vauhdikkaita, etteivät täytä kriteeriä "helpohko ja fiksu". Rauhoituttuaan ja aikuistuttuaan ihan mukavia koiria, helppojakin kun ne oikein kasvattaa, mutta ne pari eka vuotta voi olla tosi hankalat kokemattomalle.
Lapinporokoira tai suomenlapinkoira? Ja ennenku joku tulee sanoon et ne on kaikki hirveitä räksyttäjiä niin mä sanon et koulutuskysymys, mulla on ollut kaks poroo eikä kumpikaan haukkunut muuta kun jos joku vieras tuli tontille. Karvaa ei lähe muuta ku karvanlähtöaikaan ja yleisesti ottaen porot ainaki sopii moniin eri harrastuksiin ja ovat helppoja motivoida. Nytkin vaikka mulla on muunrotuisia harrastuskoiria niin haaveissa on vielä joskus ottaa porokoira koska se vaan on niin täydellinen peruskoira <3 kompaktin kokoinen ja helppohoitoinen.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:03"][quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 22:36"]
Suursnautseri!!!
[/quote]
No ei todellakaan pk-koiraa ap:lle, ei suursnautseria eikä rottweileria eikä muutakaan sen kategorian koiraa.
[/quote]
Miksi ei, jos ovat kuitenkin kiinnostuneita kouluttamaan koiransa?
Nimenomaan pk-koirat ovat oppivaisia ja soveltuvat monenlaiseen harrastamiseen.
[quote author="Vierailija" time="10.05.2015 klo 23:09"]Siis miksi ihmiset tulevat kertomaan omia koirarotujaan tähän keskusteluun? Kyse oli nimenomaan siitä mikä rotu juuri ap:lle sopii, ei siitä mikä teidän perheellä/naapurilla/kissalla on joskus muinoin sattunut olemaan.
[/quote]
Aika vaikea kertoa kokemuksia muista kuin niistä roduista mistä itsellä on kokemusta... Mulla on ollut 5 koiraa, mietin siltä pohjalta, mikä näistä olisi paras.
-belgin omistaja-
Oliko sulla joku ehdotus, vai tulitko vaan aukomaan päätäsi?
Meillä on barbet, joka osuu kuvaukseen :)