Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimuksen mukaan vilkkaat ja haastavat lapset...

Vierailija
20.09.2006 |

ovat usein perheistä, joissa vanhemmat ovat korkeasti koulutettuja. Tämän on tulkittu johtuvan siitä, että lapsi aistii milloin vanhemmalla on kapasiteettia vastata hänen käyttäytymiseensä, eikä suinkaan siitä, että noissa perheissä vanhemmat olisivat paljon pois. Kuulostaa mielestäni loogiselta, sillä esim. masentuneen vanhemman lapsethan harvoin testaavat vanhempaansa, sillä he aistivat, ettei kaikki ole kunnossa. Jos lapsesi tuntuu siis haasteelliselta, voit ajatella, että olet itse vanhempana tarpeeksi voimakas lapsen silmissa. :)

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

paljon haastavampaa kasvattaa todella ujoa ja arkaa lasta.

Mulla meinaan molemmanlaiset. Poika " ylivilkas" ja tyttö todella epävarma.

Vierailija
2/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en taida kestää enää yhtään tutkimusta, nyt meni kuppi nurin!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka vilkas lapsi ei ole se tuhma lapsi

Vilkkaus ei ole tuhmuutta.

Meidän perheessä poika oli se rauhallinen ja ujo ja minä (tytto) vilkas.

Ehkä mua olisi suvaittu enemmän jos veli olisi myos ollut vilkas. äitini aina pahoittelee kuinka olin vaikea lapsi.

Nyt yllätyin kuinka hänen mielestä minun lapsi on vaikea. Hän esimerkiksi ei istunut paikallaan junassa. Vaikka juna oli melkein tyhjä niin äitini mielestä hänen olisi pitänyt istua paikallaan.

Ei hän mitään tehnyt.

Vilkasta lasta usein syytetään kaikenlaisesta kepposesta mitä useinmiten rauhalliset lapset ovat tehneet. Opettajat eivät pidä vilkkaista lapsista.

Ei lapsi ole paha sen takia että on vilkkas.

Vierailija
4/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yök! varsinkin toi haastava..se on suomennettuna pahankurinen!

Vierailija
5/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenterveysongelmaisten lapset ottavat jo aikaisin vastuuta kodista ja perheen elämästä...

[/quote]

Vierailija
6/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärtää varmaan ettei taidot vanhempana ole koulutuksesta kiinni. Hyvin ollaan pärjätty.

Minulla on myös todella kiltti ja helppo lapsi. Mitähän tämä kertoo minusta?=)

Vierailija
7/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on, MISTÄ tämä korrelaatio johtuu. Syyt voivat olla niin monimutkaisia ja monenlaisiin taustatekijöihin sidottuja, suora syyseuraus-suhde pitää silloin aina kyseenalaistaa. Miten esim. korkea koulutus varustaa ihmistä kapasiteetilla vastata lapsen tarpeisiin? Eivätkö korkeasti koulutetut usein mielletä prototyyppisesti jopa sellaisiksi tosi elämästä ja inhimillisestä kanssakäymisestä vieraantuneiksi kirjanoppineiksi? Tai yltiö kiireellisiksi uraihmisiksi? Eikö kolmen lapsen motivoitunut kotiäiti, jolla ei ole muuta kuin aikaa ja halua seurata lastensa kehitystä voisi hyvinkin olla tällä alueella kokemuksen kautta paljon " koulutetumpi" vastaamaan lapsen tarpeisiin. Eikö hänellä ajallisesti ja energisesti olisi enemmän kapasiteettia vastata lapsen tarpeisiin kuin uraa luovalla " korkeastikoulutetulla" ?

Ja kuten tuolla jo aiemmin todettiin, eikö lapsen " haasteellisuus" ole aika subjektiivinen kokemus. Miten nämä tutkimukset on tehty? Veikkaanpa, että erilaisten kyselyiden pohjalta (tuskin kymmeniä tutkijoita on valjastettu pitkäaikais-seuraajiksi useisiin kymmeniin lapsiperheisiin seuraamaan arkea ja arvioimaan lasten vilkkautta/haasteellisuutta pitkällä aikavälillä!)...Mitäpä jos korkeasti koulutetut vain kokevat lapsensa keskimääräistä haasteellisemmiksi, sillä he ovat tottuneet akateemiseen älyllisen ja sivistyneen interaktion maailmaansa, eivät kuralätäköissä pomppimiseen kokemuksen huvista.

Eiköhän haasteellisia lapsia esiinny kaikissa sosiaalisissa ryhmissä. Samalla tavoin kuin ujoja ja hiljaisia.

Mitä taas laiminlyötyihin ja väärin kohdeltuihin lapsiin tulee, he reagoivat kukin vähän eri tavalla, jotkut vetäytyen, jotkut aggressiolla, mutta tutkimushan ei ap:n mukaan käsitellyt OIREHTIVIA lapsia vaan vilkkaita ja haasteellisia.

Minusta on ihan naurettavaa niellä näitä tutkimuksia purematta ja edesvastuutonta myös tutkijoilta julkaista näitä korrelaatioita ilman monipuolista analyysia/vaihtoehtoisia selvityksiä vastaavuuksien taustatekijöistä.

Terv: korkeasti koulutettu, ylivilkkaan lapsen äiti

Vierailija
8/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

perhe on paha paha paha

lasta laiminlyodään.

Vierailija
9/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilman tutkimustakin. Kyllä vähän ressukoilla on usein itsensä kaltaisia eli ns. kilttejä lapsia mutta entä sit. mahtuuhan meitä tänne

Vierailija
10/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä masennusta

Vierailija
11/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja meillä on kaksi varsin rauhallista poikaa. Iloisia ovat kuin mitkä, ja osaavat kyllä riehuakin, mutta ovat kuitenkin perusluonteeltaan varsin " järkeviä" .

Vierailija
12/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt ollenkaan se mitä tässä lopulta haetaan vaan ennemminkin se vanhempien psyykkinen kantokyky?

Ja lisäksi: jos lapsi on persoonaltaan vilkas - se on vilkas ja ujo on ujo oli vanhemmat millaisia tahansa. Mutta esim uhman voisi ajatella olevan voimakkaampi jos vanhemmilla enemmän kantokykyä ... hmm...

nimim. ihan oma teoria tää, ei tuontitavaraa :)

Vierailija
13/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monien aikuisten mielestä nopeasti kehittyvä, alati kyselevä ja liikkuva lapsi on kamala ja haastava, koska vaatii huomiota.

Vierailija
14/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan heti allekirjoita tätä(kään) tutkimusta.

Vierailija
15/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun lapsi tuntee olonsa turvalliseksi, hän uskaltaa uhmata ihan täysillä

Vierailija
16/16 |
20.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholistin lapset elävät kotona hissukseen, jotteivät vain antaisi syytä juoda.

Masentuneen lapset tekevät kaikkensa, jotta vanhempi piristyisi. Useimmiten tällainen lapsi ei uskalla itse näyttää omaa pahaa oloaan ollenkaan, jottei se vaikuttaisi masentuneen oloon.

Mielenterveysongelmaisten lapset ottavat jo aikaisin vastuuta kodista ja perheen elämästä...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kuusi