Miksi jotkut pienet kotimaiset firmat on todella huonoja asiakaspalvelussa?
Heti alkuun, kaikki firmat eivät ole tällaisia, on olemassa monia hyviä firmoja, jotka hoitavat asiansa moitteettomasti. Tällaisten firmojen kanssa on ilo asioida ja käytänkin niitä säännöllisesti. Mutta osa firmoista on huonoja asiakaspalvelussa. Törmäsin eräässä keskustelussa ilmiöön, jonka tunnistan itsekin omien kokemusten perusteella. Monet pienet kotimaiset firmat ovat todella huonoja asiakaspalvelussa ja varsinkin reklamaatiotilanteissa.
Isojen firmojen kanssa ovat reklamaatiot sujuneet helposti: "laita meille kuva viallisesta tuotteesta/postita tuote asiakaspalautuksena meille". Viallinen tuote on korvattu uudella ehjällä tuotteella tai korvauksena on saanut esimerkiksi lahjakortin. Usein nuo hyvitykset ovat olleet hieman suurempia kuin viallisen tuotteen arvo. Tällaisista on jäänyt itselle hyvä kokemus ja olen käyttänyt ko. firmoja vastaisuudessakin. Asiakaspalvelu on muutenkin sujuvaa, kun ovat tottuneet runsaaseen asiakaspalautteeseen eikä firmaa hetkauta se, jos joku palauttaa viallisen puseron.
Pienempien kotimaisten firmojen kanssa on ollutkin todella hankalaa. Reklamaation tekeminen on tehty hankalaksi ja vialliseen tuotteeseen suhtaudutaan ylimielisesti. On kysytty, enkö voisi kuitenkin pitää tuotteen tai on vähätelty vikaa. Osa firmoista suhtautuu todella nyreästi reklamaatioon ja tentataan tarkkaan, olisiko asiakas/kolmas osapuoli voinut pilata tuotteen jotenkin. Selvästi viallista tuotetta väitetään ihan kunnolliseksi tai jos tuote todetaan vialliseksi, niin ehdotetaan hyvityksenä pientä alennusta hintaan tai jotain vitosen lahjakorttia (jolla ei saa ko. firmasta mitään, vaan pitäisi ostaa lisää). Asiakaspalvelu on joissain tilanteissa ollut todella nyreää ja ylimielistä. Tällaisten firmojen kohdalla olen huonoa asiakaspalvelua saatuani todennut, että en enää käytä ko. firman palveluita enkä suosittele niitä ystävillenikään. Hoitamaton reklamaatio tai huono asiakaspalvelu saattaa maksaa satoja euroja tuolle firmalle, kun kannan rahani toiseen firmaan huonon kokemuksen takia.
Miksi joillekin firmoille on niin vaikea hoitaa asiakaspalvelua ja reklamaatioita hyvin? Miksi ei ymmärretä, että olisi taloudellisesti pienempi paha reklamaation myötä antaa se uusi pusero asiakkaalle ilmaiseksi/alennuksella kuin menettää tuo asiakas täysin?
Kommentit (18)
Sama kokemus. Aivan luokatonta toimintaa monessa firmassa. Ihmettelen miten pysyvät pystyssä.
Samaa ihmetellyt. Yksi vauvanvaatteita tekevä firma ei suostunut hyvittämään vauvanvaatesettiä, joka päästi pesukoneessa värit. Setti oli vielä markkinoilta poistuvaa mallistoa, eli ei edes olisi ollut kallis asia korvata.
En ostanut tuota merkkiä enää koskaan. Kalliiksi tuli.
Tuttua on. Paras on, kun osa väittää ihan pokkana virheellisen tuotteen olevan ihan priimaa.
Onneksi toisenlaisiakin firmoja on. Ostin ison laatikollisen mansikoita marketin aulasta ja kotona huomasin, että alimmat marja kerrokset olivatkin homeessa. Kuvan ja viestin perusteella viljelijä antoi uuden laatikon tilalle ja nämä mansikat olivat todella hyviä. Fiksu viljelijä, hänen kauttaan hankin mansikat jatkossakin. Tällaista asennetta pitäisi olla muillakin yrittäjillä.❤️
Koska todennköisesti pikkufirmassa häärää omistaja itse ja ehkä pari muuta apulaista ja heillä ei ole yhtä paljon kokemusta siitä miten tärkeää asiakastyytyväisyys on firman menestymiselle ja viidakkorummun kautta saadulle hyvälle tai huonolle maineelle. Nuo pikkufirmat tahtovat keskittyä vaan siihen että saavat puljun pystyyn ja tavaraa kaupaksi, asiakaspalveluun ja tyytyväisyyteen ei satsata kovin paljon. Isommissa firmoissa on asialla yleensä kaupan ammattilaiset jotka ovat sisäistäneet nuo realiteetit. Heille ei myöskään muutamat palautukset tai korvaukset ole rahallisesti niin iso juttu, kun taas pikkufirman tuotosta isompi siivu menee virhellisen tavaran palautuksesta koituviin menetyksiin, ja omistajaa kismittää jokainen menetetty euro. Lyhytnäköistä, mutta valitettavasti tätä tapahtuu.
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on melko mulkkuja ihmisiä.
Yrittäjät usein niitä jotka ei pärjää vieraalla palkkatöissä luonteensa vuoksi
Miksi yrittäjyys on tiheintä Etelä-Pohjanmaalla? Niinpä.
Kaikki yrittäjät ei tajua, et paremman kuvan antaa reklamaatioon reagoimalla kuin inttämällä vastaan.
Osa yrittäjistä on sellaisia luonteeltaan, että ei tee mieli asioida heidän kanssaan. Kotimaiset tuotteet ovat kalliita, mutta maksan mielelläni niistä, jos palvelu on hyvää. Eipä huvita maksaa, jos palvelu ei pelaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on melko mulkkuja ihmisiä.
Yrittäjät usein niitä jotka ei pärjää vieraalla palkkatöissä luonteensa vuoksi
Miksi yrittäjyys on tiheintä Etelä-Pohjanmaalla? Niinpä.
Pohjanmaalaisia kehutaan yrittäjyydestä. Mutta en ole missään aiemmin tavannut niin paljon fuskaamista ja oikomista kiun täällä. Syy on aina kuitenkin muiden. Urakat tarjotaan suunnitelmien mukaan, mutta oikomista on joka paikassa missä vain pystyy.
Muistan yhden reklamaation, jossa yrityksen työntekijä ei suostunut hyvittämään selvästi viallista vaatetta. Sanoin, että tämä on tosi huonoa asiakaspalvelua ja kannattaisi hyvittää vaate. Sanoin suoraan, että lopetan yrityksessä asioimisen, jos reklamaatiota ei hoideta. Kehtasi vielä yrityksen työntekijä viimeisessä viestissään kettuilla, että "samat säännöt pitää kaikille olla, niin ei voida sulle korvata mitään". Ei tainnut olla reklamaatiot heillä muutenkaan ihan kohdillaan.
Eiköhän joku yrittäjämamma poista tän ketjun
Tästä muistui mieleen eräs kesä, kun autossani rengas päästi hiljalleen ilmaa ulos ja katsoin sitten netistä jonkun halvan rengasliikkeen jotta veisin paikattavaksi. Se oli hivenen syrjässä ja oli todella hiljaista vaikka työaikaan vein. Astuin liikkeeseen ja tiskin takana oli mummeli kukkamekossa, hoiti ilmeisesti asiakaspalvelua. Sanoin että rengas pitäisi paikata ja pyysi ajamaan auton halliin. Halliin päästyäni sinne laahusti jonossa muutama kpl haalarimiehiä jostain sivuhuoneesta, eivät puhuneet mitään ja hivenen yrmeä ilme kaikkien naamalla. Alkoivat puuhastelemaan kaikki sitä autoni rengasta. Vaikka kaikki menikin OK ja rengas tuli paikattua, se oli kuin jostain kauhuelokuvasta missä jotkut maalaishullut houkuttelee ohikulkijoita teuraaksi, senverran creepy ilmapiiri oli ja aivan kuin olisin ollut vuoden ainut asiakas jota olivat odotelleet. Ilmeisesti joku perheyritys.
Niitä ei kiinnosta laajempi maine, riittää, kun vakiasiakkaat vielä käyvät. Tosin kaikenlaisia kusettajia on yrittäjien vaivoina jatkuvasti. Jos ei vielä ole levinnyt rikollisjärjestöjen keinot tänne. Varmaan oikeasti on. Asioista ei vaan uutisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on melko mulkkuja ihmisiä.
Yrittäjät usein niitä jotka ei pärjää vieraalla palkkatöissä luonteensa vuoksi
Miksi yrittäjyys on tiheintä Etelä-Pohjanmaalla? Niinpä.
Pohjanmaalaisia kehutaan yrittäjyydestä. Mutta en ole missään aiemmin tavannut niin paljon fuskaamista ja oikomista kiun täällä. Syy on aina kuitenkin muiden. Urakat tarjotaan suunnitelmien mukaan, mutta oikomista on joka paikassa missä vain pystyy.
Minulla tuli aina Kummelien Velj. [jotain] auto- ja kumikorjaamo -sketsistä mieleen, että se olisi juuri Pohjanmaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaiset on melko mulkkuja ihmisiä.
Yrittäjät usein niitä jotka ei pärjää vieraalla palkkatöissä luonteensa vuoksi
Miksi yrittäjyys on tiheintä Etelä-Pohjanmaalla? Niinpä.
Pohjanmaalaisia kehutaan yrittäjyydestä. Mutta en ole missään aiemmin tavannut niin paljon fuskaamista ja oikomista kiun täällä. Syy on aina kuitenkin muiden. Urakat tarjotaan suunnitelmien mukaan, mutta oikomista on joka paikassa missä vain pystyy.
Minulla tuli aina Kummelien Velj. [jotain] auto- ja kumikorjaamo -sketsistä mieleen, että se olisi juuri Pohjanmaalla.
Kinnula
suomen yirttäjiltähän menisi maine ihan jos siitä tulisi mot juttua ja mutta. kun omistaja kalkyleeraa joka kolikkoa niin ei ihme että sitä ollaan rähmällään kalliin sekunda tavaransa ja palvelunsa kanssa.
ja lisää näitä tulee sitten pyörittämään ulkomalta pikku kivijalkaansa ja huutaa vielä perään ongelmiaan!
Saispa nettiin listan tällaisista yrityksistä. Osa poistaa kaiken negatiivisen palautteen netistä.
Tämä on kyllä hyvin totta.
Muutamalla tämmöisellä yrittäjällä on kuitenkin aikaa Fabossa tai jossain marista puoli päivää että kun on yrittäjällä raskasta ja AY-liike ja työntekijät tuhoaa kaiken ja niin edelleen.
Suomalaiset on melko mulkkuja ihmisiä.
Yrittäjät usein niitä jotka ei pärjää vieraalla palkkatöissä luonteensa vuoksi