Mies haluaa lapsellemme hänen sukunimensä
Mieheni on siis briteistä ja hänen sukunimensä on tyyliin "McQueen". Lapsemme nimi on tyyliin "Jussi Kalevi". Elämme ja asumme Suomessa, lapsellamme täysin suomalaiset nimet. Minusta mieheni sukunimi ei vain sovi lapsemme nimen kanssa. Olemme naimisissa mutta minulla ei ole mieheni sukunimeä. Sukunimeni olisi tyyliin "Korhonen", joka sopisi lapselle paljon paremmin. Eikö olisi siis järkevämpää antaa lapselle minun sukunimi?
Kommentit (31)
No sitä vaan,että saa kai mieskin esittää toiveita lasten nimistä.Ei sillä että niitä lapset kivulla synnyttäneet naiset kuuntelisi.
Jos olisin mies niin mäkin toivoisin samaa kun ap:n mies.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:17"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 20:53"]
Lapsi saa äidin sukunimen jos ei toisin sovita. Älä sovi.
[/quote
Mistähän olet tämän saanut päähäsi. Kun lapsi merkitään väestörekisteriin se saa isänsä nimen, jos vanhemmat ovat naimisissa (kuten aloittajan tapauksessa on). Jos pariskunnalla on eri sukunimi, merkataan syntymätodistukseen äidin nimi, tyyliin "Poika Mäkinen". Jos väestörekisteriin halutaan merkata lapsi äidin nimellä, niin siitä pitää erikseen sopia.
[/quote]
Kyllä se lapsi vaan siellä sairaalassa äidin nimellä kulkee.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:05"]
Miksi naiset haluavat omia lapsen täysin itselleen... mies on vain välttämätön paha.
[/quote]
mies on siitoskone ja lompakko ämmän itsekkäiden halujen ja elintason nostamisen täyttäjä. kuvottavaa.
[/quote]Näkis vaan ne lompakot. Miesten työttömyys on naisia suurempaa. Muutenkin naisia on työelämässä enemmän kuin miehiä. Eli taitaa olla niin,että ne naiset nostaa miesten elintasoa.Suurin osa naimattomista vanhoistapojista asuu jossain 30 neliön yksiössä ja syö einesmaksalaatikkoa tai peräkammaripoikana vanhempiensa nurkissa. Naimisissa olevat taas omakotitaloissa ja muutenkin paremmissa oloissa. Naisten ansiosta.
[/quote]
Juu, palstan miljonäärimammat tiedetään.
Minä en ainakaan suostuisi miehen nimeen. Sinä sen vauvan olet kivulla tähän maailmaan synnyttänyt, sinun sisällä se on kuitenkin kasvanut. Anna oma nimesi.
Tämä viimeisin jätti vain mielipiteestään jotain pois:äidin kanssahan ne lapset useimmin asuu eronkin jälkeen niin että sitten on vain yksi sukunimi ovessa niin isä on helppo unohtaa ja hylätä elämästä.Äidillähän on vain perhe eron jälkeen,ei isällä.Mitäs sitä turhia nimiä kantamaan....kun ei vaan ikinä ilmestyis ovelle lapsia tapaamaan......
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 22:19"]Minä en ainakaan suostuisi miehen nimeen. Sinä sen vauvan olet kivulla tähän maailmaan synnyttänyt, sinun sisällä se on kuitenkin kasvanut. Anna oma nimesi.
[/quote]
Eihän mies edes VOI synnyttää vaikka haluaisi. Ilkeää vedota pyhään vulvaan, jos mies kuitenkin on vastuullinen ja rakastava isä! (Vastuunpakoilijat ovat eri asia)
No herramunjee. Kyllä itse lähtisin siitä, että lapsen nimestä päätetään yhdessä. Siitä lähtien, ettei välttämättä anneta lapsen nimeksi "Jussi Kalevi", jos hän on kahden kulttuurin kasvatti. Meillä mies on pohjoisamerikkalainen ja itse olen suomalainen. Lapsia ei vielä ole, mutta ollaan jo valmiiksi puhuttu, että mielellään annettaisiin lapselle suomalainen, mutta kansainväliseen suuhun sopiva etunimi ja miehen ulkomainen sukunimi. Ei mitään ongelmaa, kun nimiä lähtee alusta asti haarukoimaan siten, että sopivat kummankin kieliseen suuhun.
Miten "Jussi Kalevi" on jo lyöty lukkoon, mutta sukunimeä ei?
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:18"][quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:15"]
Niin,naiset on sydämmettömiä kun lukee näitä ketjuja
[/quote]
Yhteen sydämeen ei mahdu kahta ämmää.
ei millään pahalla.
[/quote]
Vanha juttu jo.
Ei millään pahalla
Minun lapset on aina kastettu isän sukunimeen vaikka omaa tyttösukunimeä ei kanna nykyään kun noin80 ihmistä. Olisi ollut ihanaa jatkaa sitä sukunimeä mutta olen sen verran vanhan aikainen että isän sukunimellä sit oltu koko perhe. Nyt kun olen uudemman kerran naimisissa vaihdoin nykyisen miehen sukunimen. Miksi ei etunimeä mietitty sopivaksi sukunimeen?? Meillä postilootassa 2sukunimeä tälläkin hetkellä.
Mielestäni pitäis AINA antaa äidin sukunimi - äidin kanssahan ne lapset useimmiten asuu eronkin jälkeen, niin on sitten vain 1 sukunimi ovessa. Tyhmiä on miehet jos sen takia haluaa lapselle oman sukunimensä, että todistais miehuutensa...
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 21:05"]
Miksi naiset haluavat omia lapsen täysin itselleen... mies on vain välttämätön paha.
[/quote]
mies on siitoskone ja lompakko ämmän itsekkäiden halujen ja elintason nostamisen täyttäjä. kuvottavaa.
[/quote]Näkis vaan ne lompakot. Miesten työttömyys on naisia suurempaa. Muutenkin naisia on työelämässä enemmän kuin miehiä. Eli taitaa olla niin,että ne naiset nostaa miesten elintasoa.Suurin osa naimattomista vanhoistapojista asuu jossain 30 neliön yksiössä ja syö einesmaksalaatikkoa tai peräkammaripoikana vanhempiensa nurkissa. Naimisissa olevat taas omakotitaloissa ja muutenkin paremmissa oloissa. Naisten ansiosta.