Kohtuuton vuokralainenko?
Asumme vuokralla omakotitalossa.
Omakotitalon kellari on maalattu myrkynvihreällä jo rapistuneella maalilla. 4 vuotta sitten muuttaessamme vuokraisäntä totesi esittelyssä vähän nolona, että ei ole joutanut maalaamaan kellaria eikä sitä ole kunnostettu sitten 70 luvun, mutta maksaa tarvikkeet jos maalataan kellari itse. Olisikohan tilan pinta-ala 25 neliötä + katto.
Nyt olemme rakentamassa kellariin oleskelutilaa, tyhjentäneet sen ja maalaaminen olisi ajankohtaista. Mies on rakennusmies joten meillä on ymmärrystä toteuttaa projekti omasta takaa ja eihän tuo kovin vaikea homma edes ole.
Kun maalin hankinnasta tuli puhe sanoin miehelle että muistetaan viedä sitten maalikaupan kuitti vuokraisännälle (kyse siis vain materiaalikulusta eikä työstä) .
Mies oli järkyttynyt, hänen mielestä olen kohtuuton vuokralainen ja "helvetin nolo" jos teen niin.
Onko näin?
En ole mitään kuluja aikaisemmin vuokraisännälle esittänyt mistään vaikka olemme pienimuotoista nikkarointia ja kunnostusta tehneetkin hänen luvallaan, ja miksi olisinkaan.
Mutta kun on kyse isommasta erästä maalia, asiasta oli aikaisemmin puhetta ja pyydän vain materiaalikuluja (hänen kiinteistön parantamiseen) , niin onko tämä todella noin omituista ja kohtuutonta mitä mies väittää?
Kommentit (27)
Jos olisin tuo vuokranantaja, niin ottaisin mielelläni tuon kuitin. Sen saa vähennettyä suoraan veroista. Itse asiassa ehdottaisin laajempaa remonttia, että saisi enemmän veroista pois.
Vierailija kirjoitti:
Et ole kohtuuton, mutta ennen kuitin vientiä olisi kuitenkin kohteliasta ottaa vuokraisäntään yhteyttä ja kysyä, sopiiko, jos toimitat kuitin hänelle, kun aikaisemmin oli puhetta, että hän olisi valmis maksamaan maalit.
Hyvä idea, teempä niin vaikka ukko murjottaakin. Kiitos!
Kuitti menee suoraan verovähennyksiin vuokraisännällä.
Soitat ja teet ehdotuksen mitä teette
Oikeastaan remontti vaatii etukäteen vuokraisännän hyväksynnän
Ei sinun maalin hankinta kuulu millekään vuokraisännälle, itseppä olet tyytymätön seinien väriin jos ei sen feng sui miellytä. Tosiaan noloa mennä kiikuttamaan jotain 10 egen maalitölkin kuittia koska lässynlää xD
Ennen kuin viet kuitin, sovit mitä maalia ja minkä hintaista maalia ostetaan eli kustannuksen suuruus on tiedossa etukäteen.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin tuo vuokranantaja, niin ottaisin mielelläni tuon kuitin. Sen saa vähennettyä suoraan veroista. Itse asiassa ehdottaisin laajempaa remonttia, että saisi enemmän veroista pois.
Ei ainakaan Hämeessä verottaja hyväksy vähennystä suoraa veroista, ainoastaan pääomatuloista. Lisäksi ennen hankintaa pitäisi sopia vuokranantajan kanssa kuluista, maalin laadusta jne.
Itse en antaisi lupaa tehdä kellariin oleskelutilaa, se kun on usein käyttötarkoituksen muutos ja edellyttäisi lupia.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun maalin hankinta kuulu millekään vuokraisännälle, itseppä olet tyytymätön seinien väriin jos ei sen feng sui miellytä. Tosiaan noloa mennä kiikuttamaan jotain 10 egen maalitölkin kuittia koska lässynlää xD
Kellari vaatii usein diffuusioavoimen maalin.
Ei saa tuohon hintaan, on arvokas pönttö ja tilaan menee noin 200e
Ap, vuokraisäntä on alussa puhunut vain kellarin maalauksesta. Sinä puhut kellarin muuttamisesta oleskelutiloiksi, mihn sisältyy maalaus.
Kyllä tuommoisesta käyttötarkoitusen muutoksesta pitää kertoa ja sopia vuokranantajan kanssa ennen kuin aloittaa tekemään mitään.
Tuossahan voi ola vaikka mitä muita tekijöitä, jotka pitää huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ainakaan Hämeessä verottaja hyväksy vähennystä suoraa veroista, ainoastaan pääomatuloista. Lisäksi ennen hankintaa pitäisi sopia vuokranantajan kanssa kuluista, maalin laadusta jne.
Itse en antaisi lupaa tehdä kellariin oleskelutilaa, se kun on usein käyttötarkoituksen muutos ja edellyttäisi lupia.
Niinku sama asia. Vero=pääomatulovero tuossa tapauksessa. Vuokratulosta menee.
Mutta selvempi jos vuokranantaja ostaa itse tai ainakin kuitti nimellä niin ei tule ongelmia verottajan kanssa.
Näin ainakin itse menettelen. Olen ostanut vuokralaiselle tarpeet, pensselit ym. Kun itse ollut päättämässä värit tai tapetit.
Vierailija kirjoitti:
Kuitti menee suoraan verovähennyksiin vuokraisännällä.
Vokraisäntä myös maksaa silloin sen maalin.
Jospa ap:n mies haluaa pitää matalaa profiilia remontin suhteen siksi, että talon omistaja todennäköisesti haluaa tulla käymään ja tekemään tarkastuksen. Selvittämään, mitä muutoksia taloon on tehty.
Niin minä tekisin hänen sijassaan. Laitontahan tuommoinen on, kun asiasta ei ole sovittu.
Ensin yhteys omistajaan. Onko hänellä toiveita värin suhteen tai mitä maalia käytetään? Sopia maksaako teille kulujen mukaan vai hankkiiko hän tarpeet (voi olla vaikka tuttu kauppias kyllä saa hyvät alennukset). Missään nimessä ei ole noloa pyytää, mutta ensin pitää yksityiskohdat sopia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta selvempi jos vuokranantaja ostaa itse tai ainakin kuitti nimellä niin ei tule ongelmia verottajan kanssa.
Näin ainakin itse menettelen. Olen ostanut vuokralaiselle tarpeet, pensselit ym. Kun itse ollut päättämässä värit tai tapetit.
Verottaja ei todellakaan selvittele jotain parinsadan euron maalilaskua.
Edes kuitti ei ole välttämätön, kun vuokralainen voi tarvittaessa todistaa, että maalattu on.
Oleskelutilan rakentaminen kellariin vaatii luvan kunnan rakennusvalvonnasta. Sen luvan saamiseksi vaaditaan muutakin kuin maalipurkki ja ilmoitus, että mies kyllä osaa. Eikä sitä lupaa voi hakea muut kuin rakennuksen omistaja.
Vierailija kirjoitti:
Itse asiassa tämä on vuokraisännälle erittäin hyvä diili. Kiinteistön säännöllinen kunnossapito ja pintaremontointi parantaa sen arvoa, ja jos vuokralainen hoitaa maalaamisen pelkkien maalien hinnalla, se on vuokranantajan kannalta vain hyvä juttu. Ainoa järkevä syy kieltäytyä olisi jos epäilisi vuokralaisen kykyä tehdä siistiä työtä sen maalauksen kanssa, mutta 70-luvun myrkynvihreistä rapistuneista maaliseinistä tuskin ainakaan huonompia saa aikaiseksi.
Mutta ei ap kyllä silti voi noin vaan mennä maaleja hankkimaan ja laittaa kuittia vuokranantajalle neljän vuoden takaisten puheiden perusteella, tietysti ensin yhteydenotto vuokranantajaan ja kysyt että onko vielä ok, että maalaatte ja toimitatte kuitin hänelle.
vuokranantaja on tyhmä, jos antaa teidän muuttaa kellarin oleskelutiloiksi. Teillä kun ei ole varmastikaan asiaan vastuuvakuutusta, joten jos joku tekee virheen josta seuraa isompi remontii, niin vuokranantajanne ei saa korvauksia mistään, ellei sitten miehelläsi ole alan yritys ja hän tekee rempan yrittäjänä + kantaa vastuun. Seinien maalaaminen on eri juttu. Saoin tuollaisesta muutostyöstä tulee sitten kiinteisötöveron korotus ja vakuutusmaksutkin nousee, joten hän ehkä sitten joutuu nostamaan vuokraannekin.
Kuitin antaminen vuokranantajalle on ehdottomasti ok, jos hän maksaa tarvikkeet. Jos ei maksa tarvikkeita, sitten ei tarvtise kuittiakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin ainakin itse menettelen. Olen ostanut vuokralaiselle tarpeet, pensselit ym. Kun itse ollut päättämässä värit tai tapetit.Verottaja ei todellakaan selvittele jotain parinsadan euron maalilaskua.
Edes kuitti ei ole välttämätön, kun vuokralainen voi tarvittaessa todistaa, että maalattu on.
Verottaja on todellakin pyytänyt kuitit viimeisen viiden vuoden tarkastukseen. Mersätila ja pari sijoitus asuntoa.
Kiitos hyvistä huomioista!
Tilaan tulee kuntopyörä ja näyttö, tarkoitus että saadaan tila jossa harjoittaa pyöräilyharrastusta
talvisaikaan kuntopyörällä ja softalla.
Eli ei sen isompaa oleskelua/trafiikkia, mutta viikoittaista läsnäoloa kyllä.
Vuokraisännän mukaan maalaus sopii ✌️
Joten eiköhän tästä hyvä tule.
Feng shui on valkoinen ;)
Et ole kohtuuton, mutta ennen kuitin vientiä olisi kuitenkin kohteliasta ottaa vuokraisäntään yhteyttä ja kysyä, sopiiko, jos toimitat kuitin hänelle, kun aikaisemmin oli puhetta, että hän olisi valmis maksamaan maalit.