Aloitin gradun tekemisen!
Jipii, valmistuminen alkaa näyttää mahdolliselta.
Kuinka kauan teiltä meni gradun tekemiseen? Teittekö täysipäiväisesti vai muuta samalla?
Kommentit (7)
töiden ohella tosin. Kun vaan sais kerättyä motivaatioo jostain.
Tsemppiä sulle!
Tutkimussuunnitelma pitäisi esittää parin viikon päästä. Viimeistäään ensi kesänä aion saada sen valmiiksi, mutta toivottavasti jo toukokuussa. Tsemppiä!!!
Itketään täällä yhdessä jos tulee mutkia matkaan ;)
Aloitin viime syksynä graduni ja esitin sen keväällä. Nyt on sitten vielä korjausten paikka, enne kuin gradu menee nettiin ja kansiin. Siihenkin pitää varata aikaa (ja rahaa). Meillä tdk:ssa voi tehdä englanniksi tieteellisen tutkimuksen + siihen teoreettisen tarkasteluosan tai kuten mä ns. vanhan gradun tyyliin teoria, empiirinen osa ja pohdinta.
Laita väljyyttä aikatauluun. Proffat eivät anna palutetta viikossa eikä aina kahdessakaan, tapaamisia siirretään ja vaihdetaan, graduseminaariajat muuttuvat jne. Mulla tavoite oli 1 v, mutta 1 1/2 taitaa mennä.
Niin ja TSEMPPIÄ!
Tutkimus/laboratorio-osa kesti 5kk, kirjoittamisvaihe toisen 5kk. Aihe oli aika hankala, kukaan muu Suomessa ei ollut vielä tutkinut ko. asiaa, ja maailmaltakin löytyi huikaisevasti 1 artikkeli, jossa asiaa oli sivuttu.
Mulla oli viimeiselle vuodelle gradun lisäksi suoritettavana vielä 25ov, mitkä suoritin siis gradun teon ohessa.
Pari vinkkiä kirjoittamiseen:
1) Kun kirjoitat, kirjoita vähintään 4h pätkissä, mieluummin 6-8h pätkissä. Näin siksi, että esim. tunnissa ehdit vain silmäillä jo kirjoittamasi läpi, ottaa lähdeaineiston esille ja ehkä kirjoittaa yhden lauseen.. (kokeiltu on)
2) Jos alkaa tökkiä pahasti, niin pidä viikon tai kahden tauko kirjoittamisessa. Tuo ei viivästytä gradun valmistumista, vaan päinvastoin antaa uutta intoa taas jatkaa kirjoitusta paussin jälkeen.
3) Käy näyttämässä keskeneräistä graduasi ohjaajalle vähintään kerran sen jälkeen kun teoria-osuus on kirjoitettu, ja useammankin kerran siinä vaiheessa kun olet pohdiskeluosuudessa. Näin et harhaudu väärille raiteille, ja ohjaajalta voit saada kullanarvoisia vinkkejä.
Tsemppiä graduntekoon :))
Kun en löytänyt aihetta, josta olisin innostunut yhtään. Ja sitten lähdin töihin, kun gradu ei innostanut ja puursin sitä siinä työn ohessa. Valmistuihan se näinkin, mutta olisi todella pitänyt etsiä aivan toisentyyppinen aihe. Vaan kun sellaiseen ei ohjaaja kannustanut, niin en sitten rohjennut kulkea sitä omaa tietä.
Vierailija:
Varsinkin kolmas kohta: kun itse olin tekemässä graduani, olin ihan puhki ja ajattelin että tästä ei tule mitään tai ainakin menee vielä sata vuotta ennenkuin homma on valmis. Kävin sitten ohjaajan luona näyttämässä, mitä olin saanut aikaan (jonkin verran teoriaa ja noin neljänneksen aineiston käsittelystä). Ohjaaja sanoi että hyvä, jatka samaan malliin, ja että teoriaosassa ei tarvita näin monta näkökulmaa, vähempikin riittää: keskity tärkeimpiin sen sijaan, että yrität kertoa kaiken mitä olet aiheesta ajatellut. Ohjaaja sai minut siis takaisin raiteille, kevensi taakkaani huomattavasti kun sain " luvan" tehdä sivumäärältäänkin lyhyemmän työn. Aineiston käsittely oli aikaaviepää, mutta työläys ei näkynyt tekstin määrässä. Siksi minusta tuntui että pitää saada lisää sivuja kirjoittamalla aiheesta lisää, vaikka sitten vähän tarpeetontakin.
1) Kun kirjoitat, kirjoita vähintään 4h pätkissä, mieluummin 6-8h pätkissä. Näin siksi, että esim. tunnissa ehdit vain silmäillä jo kirjoittamasi läpi, ottaa lähdeaineiston esille ja ehkä kirjoittaa yhden lauseen.. (kokeiltu on)
2) Jos alkaa tökkiä pahasti, niin pidä viikon tai kahden tauko kirjoittamisessa. Tuo ei viivästytä gradun valmistumista, vaan päinvastoin antaa uutta intoa taas jatkaa kirjoitusta paussin jälkeen.
3) Käy näyttämässä keskeneräistä graduasi ohjaajalle vähintään kerran sen jälkeen kun teoria-osuus on kirjoitettu, ja useammankin kerran siinä vaiheessa kun olet pohdiskeluosuudessa. Näin et harhaudu väärille raiteille, ja ohjaajalta voit saada kullanarvoisia vinkkejä.
Tsemppiä graduntekoon :))
minä tein pikavauhtia, puolessa vuodessa. tosin aihe oli jo hyvin pohdittu. ja lisänä tein loput syventävät joita jäljellä noin 15ov. törkee urakka. ihan täyden päivän tekeminen ei riittänyt...