Missä menee normaalin ja hörhön/epämääräisen/spurgun raja?
Olen miettinyt tuota useinkin ja ainakin tällä palstalla on hyvin ahdasmielisiä kommentteja, joiden perusteella tuomitaan vähänkin jostain kirjoittamattomasta säännöstä poikkeavat jotenkin B-luokan kansalaisiksi. Epäilen itse olevani ns. B-luokan kansalainen tietämättäni, joten haluaisin tietää, missä menee rajat ja määritelmät "kunnon kansalaiselle" ja "heikommalle porukalle" mielestänne? Eli millaisen ihmisen notkuminen esim. rautatieasemalla tai julkisissa tiloissa ei enää olekaan ok?
Kommentit (21)
Hörhö = uskis
Epämääräinen = mt-tapaus
Spurgu = alkoholisti / narkkari
Vierailija kirjoitti:
Hörhö = uskis
Epämääräinen = mt-tapaus
Spurgu = alkoholisti / narkkari
No sanotaan sitten "epämääräinen", mutta voi olla mikä tahansa noista. Millä kriteereillä tuomitsette jonkun uskikseksi, juopoksi, narkkariksi tai mt-tapaukseksi ilman, että keskustelette henkilön kanssa mitään ja näette hänet ilman Raamattua/pulloa/ruiskua kädessä?
Ap
Millainen ulkonäkö saa ajattelemaan, että henkilö on muuta kuin ajattelemanne mallikansalainen? Mitkä ulkonäköpiirteet tai vaatevalinnat tekevät sen?
Ihmisillä ja eläimillä on yksi yhteinen piirre. Terveet yksilöt pitävät itsestään huolta.
Mä olen palstan mukaan ainakin kaikkia noita.
N43, yrittäjä
Mulla on myös toi epäilys että olen B-luokkaa. Suosin armeijanvihreitä takkeja, ja housut olen lihomisen jälkeen ostanut Tokmannilta koska siellä on kokoja. Usein asiakaspelvelijoista näkyy pieni vaivaantuneisuus, ja kohtelu on sellaista että "menis tuokin tuosta".
Joskus pari vuotta sitten kun olin hoikka ja laitettu, kohtelu oli nykyiseen verrattuna lähes luksusta. Puhuttiin kuin ihmiselle eikä mittailtu otsasta kengänkärkeen.
Kai minusta sitten näkyy masennus eli kuulun siihen mt-ongelmaisen kastiin.
Pesemättömät ja epäsiistit hiukset, hoitamattomat hampaat, likaiset ja rikkinäiset vaatteet ovat seikkoja, joiden perusteella tulee mieleen onko ihmisen elämänhallinta kunnossa. Näiden asioiden hoito kun onnistuu, vaikka ei olisi rahaakaan.
Hörhöys on massasta poikkeamista ja ihan virkistävää.
Hörhö on kylläkin narkkari, ei uskis.
Uskis on hihhuli
Spurgu on deeku eli juoppo
Epämääräinen mikä sekin on?
Muuta Helsinkiin, saat olla mitä haluat, kaikki pitää huolta vaan omista asioistaan.
Vierailija kirjoitti:
Näiden asioiden hoito kun onnistuu, vaikka ei olisi rahaakaan.
Et ole sitten kokenut oikeaa köyhyyttä. Siinä ei paljon reikäinen palttoo ole etusijalla kun pitäisi syödä sillä mikä jää velan lyhennyksestä yli.
Ja mitä näissä tapauksissa pitäisi sitten tehdä? Kohdella vasurilla kun käy kaupasta sen leivänkyrsänsä hakemassa? Pelottaako että se on tarttuvaa?
Minusta spurgun raja menee siinä, kun aletaan k*semaan tai p*skantamaan housuihin ja kuljeskellaan sitten niissä vaatteissa. Pukeutumisella ei ole oikeastaan merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä ja eläimillä on yksi yhteinen piirre. Terveet yksilöt pitävät itsestään huolta.
Eli likaiset ja risat vaatteet, rasvaiset hiukset, lihava?
Kiitos aloittjalle erittäin tärkeästä ja hyvästä aloituksesta.
Itsekin kaipaisin tarkempia määritelmiä lokeroille, joihin meitä laitetaan.
On selvää, ettei kukaan nyt kaipaa tähän ketjuun mitään lässytyksiä, miten ei ole mitään lokerointeja tai hierakisia leveleitä.
Paskat! Kyllä on ja jokainen tietää sen.
Itse luulen että joku systeemi voisi mennä näin:
A: Eliittien super eliitti. Se muutaman ihmisen jengi, kenelle kaikki maailman raha valuu hitaasti ja varmasti, ja kumuloituen.
B: Superrikkaat miljardöörit
C: Muutaman kymmenen miljoonan pellet. Pellejä jokainen.
D: Köyhät rikkaat.
E: Rikkaat, miljonäärit kenen on pakko taistella ruipuisen miljoonansa kanssa, että selviää hengissä. Kokoomusta äänestetään.
F:Pellet ja ylempien peffan nuolijat. Kaikkien alempien päälle räkijät. 100 000e ja pissaa päässä.
G:Hyvä palkkaiset ihmiset, ketkä voi vielä elää normaalisti, mutta ovat väsynyttä sakkia osa.
H: Sellaiset kenellä on töitä, mutta ei sitten YHTÄÄN mitään muuta. Pieni loma ja jotain skeidaa romua.
I: Itse olen i. En ole mitään
J:Joku voi olla j, mikäli hänellä on sairauksia ja pahoja tapahtumia elämässään, tai älyllinen kehitysvamma.
K: Psykopaatit ja seksuaalirikolliset.
Ohoh! Emme olleetkaan pariin kolmeen kategoriaan ahdettavia, ja lokeroitavia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hörhö = uskis
Epämääräinen = mt-tapaus
Spurgu = alkoholisti / narkkariNo sanotaan sitten "epämääräinen", mutta voi olla mikä tahansa noista. Millä kriteereillä tuomitsette jonkun uskikseksi, juopoksi, narkkariksi tai mt-tapaukseksi ilman, että keskustelette henkilön kanssa mitään ja näette hänet ilman Raamattua/pulloa/ruiskua kädessä?
Ap
Itse tuomitse ihmisen uskikseksi, kun hän alkaa sitä asiaansa tuputtaa tai muuten vain hehkuttaa.
Narkkariksi "tuomitsen" ihmisen aika lailla ehkä heppoisinkin perustein. Tatuoinnit, vaatteet, hiustyyli ja paikka missä on. No rastat indikoi jotain, jos päällä on joku narkkivaate.
mt-tapaukseksi en tuomitse ketään, koska ajattelen että kaikki on mieleltään vikaisia, ja ne ketkä ei ole mt-tapauksia ovat juuri niitä ketä pitäisi hoitaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta spurgun raja menee siinä, kun aletaan k*semaan tai p*skantamaan housuihin ja kuljeskellaan sitten niissä vaatteissa. Pukeutumisella ei ole oikeastaan merkitystä.
Minusta spurgu on koditon aina. Jos on paha alkkis ja on oma kämppä, niin silloin on deeku.
Vierailija kirjoitti:
Hörhö on kylläkin narkkari, ei uskis.
Uskis on hihhuli
Muuta Helsinkiin, saat olla mitä haluat, kaikki pitää huolta vaan omista asioistaan.
Hörhö on kylläkin narkkari, ei uskis. Höpö höpö. Kaikki narkkarit ei ole hörhöjä eikä kaikki hörhöt narkkareita. Narkkari on huumeiden toistuva käyttäjä. Hörhö on johonkin humpuukin ja hölynpölyyn hourahtanut pelle, kenen pitää sitä skeidaansa joka paikkaan mainostaa. Huumehörhö höyryää niistä huumeistaan kaikille, miten ne on parasta ja kaikk muu paskaa.
Uskis on hihhuli Niin onkin
Muuta Helsinkiin, saat olla mitä haluat, kaikki pitää huolta vaan omista asioistaan. Älkää muuttako, siellä ei kukaan saa olla mitään. Ja jokainen on hirveä narsisti ja infantiili lauma-apina. Helsinki on maalaisten ja spurgutsadilaisten, sekä ulkkisten sulatusuuni, joka tuottaa ripulia.
Vierailija kirjoitti:
Joo okei. Eli saira ihminen ja sairas eläin, eivät pidä itsestään huolta, mutta terveet pitävät.
Eli jos vanhemmat kohtelevat kaltoin lastansa ja tämä ei opi arvostamaan itseään, eikä huolehdi itsestään, niin he ovat invalidisoineet silloin ihmisen yhtä surkeaan jamaan, kuin kuolemaa tekevän eläimen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näiden asioiden hoito kun onnistuu, vaikka ei olisi rahaakaan.
Et ole sitten kokenut oikeaa köyhyyttä. Siinä ei paljon reikäinen palttoo ole etusijalla kun pitäisi syödä sillä mikä jää velan lyhennyksestä yli.
Ja mitä näissä tapauksissa pitäisi sitten tehdä? Kohdella vasurilla kun käy kaupasta sen leivänkyrsänsä hakemassa? Pelottaako että se on tarttuvaa?
Tätä ihmettelen itsekin. Miksi osa ihmisistä kohtelee vähän nuhjuisempia ihmisiä huonommin? En ole koskaan ymmärtänyt logiikkaa sen takana.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo okei. Eli saira ihminen ja sairas eläin, eivät pidä itsestään huolta, mutta terveet pitävät.
Eli jos vanhemmat kohtelevat kaltoin lastansa ja tämä ei opi arvostamaan itseään, eikä huolehdi itsestään, niin he ovat invalidisoineet silloin ihmisen yhtä surkeaan jamaan, kuin kuolemaa tekevän eläimen.
Ja missä menee huolenpidon raja? Kuka määrittelee rajat? Jospa jollekin on ihan normaalia pukeutua hieman kuluneisiin vaatteisiin, olla meikkaamatta (lähinnä naiset) tai olla hieman tyylitön? Eli siis se on energisen ihmisen tietoinen valinta.
Miten sen voisi määritellä?
Spurgu tarkoittaa rappioalkoholistia.