Pitäisikö mun vielä käyttää maskia? Lue kuvaus
Olen saanut jo 3 rokotusta (viimeinen 9.12.) ja sairastanut koronan (ainoana oireena tukkoinen nenä 4.-5.1.). Eristykseni päättyy pian ja olen nyt ruvennut miettimään, pitäisikö mun vielä käyttää maskia sitten kun rupean liikkumaan ihmisten ilmoilla? Mullahan on nyt tosi hyvä vastustuskyky koronaa vastaan, ja maskeista tulee järjetön määrä muoviroskaa. Siihen en rupea, että käyttäisin yhtä ja samaa "taskumaskia" päivästä toiseen, koska arvostan terveyttäni enkä tahdo hengittää minkään saastaisen bakteeripesän läpi. Nyt kiinnostaisikin kuulla teidän palstalaisten mielipiteitä siitä, pitäisikö mun vielä käyttää maskia?
Kommentit (17)
Ei sitä ole tarvinnut koskaan käyttää
Mä käytän vaikka mulla on kolme rokotetta, koska en halua sairastuttaa muita :)
Hylkää maskit. Niin minäkin olen tehnyt, vaikka en ole sairastanut koronaa. Rokotteet olen kyllä ottanut.
Maski suojaa enemmän muita kuin sinua. Voit edelleen levittää tautia vaikket itse enää sairastuisikaan. Käytä maskia suojellaksesi muita.
Ap ilmeisesti joku vänkääjävassari, vähät välittää muista ja minä minä. Maski päähän ja pulinat pois.
Vierailija kirjoitti:
Maski päähän ja pulinat pois.
Höpö höpö
Tee miten tahdot.
Joudun itse käyttämään maskia töissä yli 30 h viikossa, kun maskivapaat tauot vähennetään työajasta. En jaksa laittaa maskia naamalle enää missään muualla, vaikka mulla onkin vain 2 rokotusta. Jos menisin tapaamaan jotain haurasta vanhusta tms. niin sitten kyllä, mutta olen sitä mieltä että bussissa, kaupassa ja muualla muut suojatkoon itseään FFP2:lla jos pitää sitä tarpeellisena.
Vierailija kirjoitti:
Eli tuhoat luontoa turhalla muovijätteellä ja vielä kuvittelet olevasi joku jeesus? Toimintasi seurauksena tuhoutuva maapallo ja lapset kiittää.
Voit edelleen tartuttaa muita. Jos haluat olla kusipää ni jätä maski pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli tuhoat luontoa turhalla muovijätteellä ja vielä kuvittelet olevasi joku jeesus? Toimintasi seurauksena tuhoutuva maapallo ja lapset kiittää.
Suksi kuuseen! Koominen olet!
T: ffp2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suksi kuuseen! Koominen olet!
T: ffp2
Onpas sulla hyvät perustelut olla omaa napaa pelkohuuruissa tuijottava ihmiskunnan tulevaisuuden tuhoaja.
Vierailija kirjoitti:
Tee miten tahdot.
Joudun itse käyttämään maskia töissä yli 30 h viikossa, kun maskivapaat tauot vähennetään työajasta. En jaksa laittaa maskia naamalle enää missään muualla, vaikka mulla onkin vain 2 rokotusta. Jos menisin tapaamaan jotain haurasta vanhusta tms. niin sitten kyllä, mutta olen sitä mieltä että bussissa, kaupassa ja muualla muut suojatkoon itseään FFP2:lla jos pitää sitä tarpeellisena.
Olen samaa mieltä. FFP2-tason hengityssuojainten saatavuus on hyvä ja hinnat halvat, joten riskiryhmät ja muut koronakammoiset pystyy kyllä suojautumaan hyvin silloin kun heidän on pakko liikkua muiden joukossa. Muiden on tietysti hyvä olla kohteliaita ja pitää mahdollisuuksien mukaan turvaväliä, jos joku pelokas maskinaama pyytää sitä. Mutta kaikkien pitäisi muistaa, että jokainen on ensisijaisesti itse vastuussa itsestään ja omasta suojautumisestaan.
Omikron ei anna immuniteettia deltaa kohtaan. Delta ei ole kadonnut nihinkään, vaan leviää omikronin rinnalla. Kun omikron nyt vie deltalta vähän tilaa, niin omikron-aallon hiipuessa delta saa elintilan takaisin ja lähtee leviämään kovaa taas.
Eli käytä maskia suojautauksesi deltalta edelleen. Lisäksi voit saada omikroninkin uudestaan jo 2 kk kuluttua, immuniteetti sitäkään kohtaan ei kestä kauan.
Ps. Omikron ei näytä lievältä. Mieheni sai sen eilen ja tänään on jo 38 kuumetta, kovia lihaskipuja ja vatsaoireita.
Omikron on tartuttavimmillaan 3-6 päivää oireiden alkamisesta uuden tutkimuksen mukaan.
Pahinta virustaakkaa neuvotaan USAssa selvittämään kotitestillä. Kun tekee eristyksen päätteeksi 2 nega kotitestiä, niin voi vapautua karanteenista, kun käyttää maskia sen jälkeen vielä 2-5 päivää.
Maskien käytössä on tärkeää se, että maskit näkyvät katukuvassa. Niillä viesitään sitä, että välitämme muista ja muistutamme pandemian olemassaolosta. Näin ollen myös sellaisen täytyy käyttää maskia, joka ei edes voisi levittää koronaa, koska maskien kertoma viesi on se olennaisin asia. Signaalivaikutus! Jos yhä useampi luopuu maskista, signaalivaikutus kärsii.
Ei tarvitse. Maskit on sinulla ja kaltaisillasi täysin turhia, kun riski niin omalle sairastumiselle kuin muidenkin tartuttamiselle on olematon.