Tuleeko teille muille tällaisia tuntemuksia? Olenko ihan sekaisin?
Joskus tulee ihan yhtäkkiä sellainen ihmeellinen onnellisuuden, hyvän olon tunne. Yleensä se tulee kun joku silittää päätäni tai kasvohoidossa kun rentoudun tai parturissa.
Joskus saattaa tulla jonkun puhelun aikana tai kun istun kaverin kanssa kahvilla. 3-vuotiaalla tyttärelläni on tapana silittää hiuksiani ja silloin tämä tunne tulee. Nyt tuli ihan tyhjästä. Makasin vain sängyssä kipeänä ja se tunne tuli.
Se tunne on sellainen lämmin. Välillä kevyt puhallus, välillä pidemmäksi ajaksi jäävä tuntemus, välillä aaltoilua. Onko tää ihan normaalia?
Kommentit (16)
Ihan normaaleja hyvänolontunteita, ehkäpä sait kunnon dopamiinipurkausen! Lueppa tuosta artikkeli hyvänolon hormoneista! http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/mika_vikana/hyva_mieli_hormoneilla
3 jatkaa, että huomasin selvästi okstosiinin vaikutuksen kuopusta imettäessäni, täysimetys syvensi suhdetta/kiintymyksen tunnetta vauvaan sekä fyysisen läheisyyden, että okstosiinin erityksen ansiosta. Itsekin kaipaan kovasti sitä, että joku silittäisi päätä kun olen sairaana. Ehkä siitä tulee mieleen oma äiti, kun olin lapsena kipeänä ja äiti aina silitti..!
Sinulla on mania. Tunteet on epänormaaleja.
T. Lääkäri
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 08:33"]
3 jatkaa, että huomasin selvästi okstosiinin vaikutuksen kuopusta imettäessäni, täysimetys syvensi suhdetta/kiintymyksen tunnetta vauvaan sekä fyysisen läheisyyden, että okstosiinin erityksen ansiosta. Itsekin kaipaan kovasti sitä, että joku silittäisi päätä kun olen sairaana. Ehkä siitä tulee mieleen oma äiti, kun olin lapsena kipeänä ja äiti aina silitti..!
[/quote]
siis oksitosiini.
Mä huomasin että e-pillerit tasoitti mielen, en tuntenut voimakkaita hyvänolon tunteita enää, vain tasaista sumua. Kun lopetin hormonien syönnin, sumu hävisi ja aloin tuntea! Toki ennen menkkoja on alavireisyyttä, mutta muuten olo on ihan erilainen, vireämpi kuin pillerien aikaan! Tästä on siis jo 10v, ehkä pillerit ovathieman ystävällisempiä nykyään?! Olen muutenkin herkkä kemikaaleille, kofeiinille jne. Ihmiset on erilaisia, toisettuntevat voimakkaammin, toiset ovat tasaisempia. Itse pidän herkkyyttä ja tunteikkuuttani vahvuutena.
[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 08:34"]Sinulla on mania. Tunteet on epänormaaleja.
T. Lääkäri
[/quote]Vai onko kenties sinulla?
Sinun lähelläsi on tuolloin hyvä henki, jonka läsnäolon tunnet
Kaikki todistaa luojamme ihmeellisistä teoista! Taas todiste siitä, että Jumala on totta.
Mulla tulee kans noita tuntemuksia, juurikin noissa tilanteissa. Myöskin jos mun vauva "juttelee" mulle, on siis jo 11 kk, niin näitä tulee joskus. En tiedä mistä se johtuu. Miksi vauvan juttelu aiheuttaa mulle käsittämättömän hyvänolontunteen?
Eihän ne tyhjästä tule. Juurihan luettelit, mistä kaikesta saat hyvänolontunnetta.
Täältä ei näköjään kannata kysyä mitään, kun aivan normaalit onnen tunteet diagnosoidaan maniaksi ja skitsofreniaksi. Itsellenikin tuli hyvä mieli ap:n kirjoituksesta. Nuo onnen tunteet on parasta elämässä, itse en ole niitä kokenut enää aikoihin masennuksen takia.
öööö.... Ihminen on tunteva olento. Kyllä mulle tulee hyvän ja huonon olon untemuksia ihan päivittäin.