Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäinen ihminen on mielestäsi kykenevä päättää omista asioistaan?

Vierailija
09.05.2015 |

Onhan näitä eroja paljonkin ihmisissä, mutta kerro edes jokin esimerkki.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tarhasta asti päättänyt vaatteistani, 6-vuotiaasta harrastuksistani, ala-asteella sain itse valita menenkö tekstiilitöihin vai puukäsitöihin (koulussa toki) ja yhdessä sovittiin kotiintuloajat, kotityöt... 15-vuotiaana sain päättää rippikoulun käymisestä ja myöhemmin peruskoulun jälkeisestä koulutuksestani ja porukoilta pois muuttaessani 18-vuotiaana sain viimeistään päättää kaikesta aivan itse. Mitenkä tuosta nyt määrittelee minkä ikäisenä olen ollut kykenevä päättämään omista asioistani, tarhaikäisestä vai vasta täysi-ikäisenä? Jotenkin huomaamatta on päätösvalta ja vastuu kasvanut iän myötä, sopivasti koen saaneeni vapauksia mutta myös rajoja.

Vierailija
2/5 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 10v., sen ikäisenä ymmärtää jo tekojen seurauksien ja oman vastuun päälle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.05.2015 klo 01:30"]Noin 10v., sen ikäisenä ymmärtää jo tekojen seurauksien ja oman vastuun päälle.
[/quote]
Voi kun olisikin noin. Monet aikuisetkaan ei valitettavasti ymmärrä niitä omien tekojensa seurauksia tai ota vastuuta ja tiedosta sitä omaa vastuuta.

Vierailija
4/5 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

23-vuotias ei ole ainakaan kykenevä päättämään voiko seurustella 34-vuotiaan kanssa. Äiti päättää.

Vierailija
5/5 |
09.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen 18 vuotiaana, mies ei koskaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi