Teini lähti just äidilleen tänään ja nyt jo tuli viesti
"Onko mun pakko olla täällä?"
Seuraavaksi tuli äänitetty ääniviesti, jossa äitinsä kiljui täyttä häkää, kiroilee ja haukkuu lasta. Mm. "Mikä sua vaivaa? Saatanan kakara mitä ne siellä sulle opettaa etkö sä vittu osaa vastata ku sulle puhutaan"
Haenko pois? Isä on työkeikalla huomiseen. Viimeksi kun hain pois, lastenvalvoja otti yhteyttä seuraavalla viikolla ja teini sai sitä seuraavana viikonloppuna lisää huutoa niskaan äidiltään. Minua on haukuttu lehmäksi ja huoraksi teinille.
Minun on välillä vaikea purra hammasta, etten sano pahasti äidistä teini-ikäiselle. Erityisesti ne kerrat ovat hankalia, kun lapselle tulee tekstiviestejä, joissa haukutaan suoraan lasta. Olen kuitenkin sanonut vain "äitillä on nyt hankala vaihe".
Taidan itse asiassa hakea lapsen ihan vain siksi,että nyt alkaa mitta täyttyä. Teini käyttäytyy kotona ihan hyvin enkä jaksa uskoa, että ansaitsisi tuota huutoa.
Kommentit (39)
Jos äiti on lähivanhempi ja lapsi siis äidin luona kirjoilla, et voi vaan viedä lasta äidiltään. Se on kidnappaus jos lapsi on alaikäinen ja äiti ei suostu, että viet lapsen. Jos lapsi tahtoo muuttaa pysyvästi teille se on pidempi prosessi ja tapahtuu virallisia teitä pitkin.
Teet väärin, jos et hae teiniä nyt pois sieltä.
Jos taas itte olette lähivanhemmat, äidillä on laillinen tapaamisoikeus kunnes sopimus puretaan ja lasta kuullaan. Jos haet lapsen, se on sopimusrikkomus ja pääsette käräjöimään.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:03"]Jos äiti on lähivanhempi ja lapsi siis äidin luona kirjoilla, et voi vaan viedä lasta äidiltään. Se on kidnappaus jos lapsi on alaikäinen ja äiti ei suostu, että viet lapsen. Jos lapsi tahtoo muuttaa pysyvästi teille se on pidempi prosessi ja tapahtuu virallisia teitä pitkin.
[/quote]
Lapsi kylläkin asuu meillä ja on joka toinen viikonloppu äidillä. Ap
Onko teillä päivystävää sosiaalityöntekijää? Voisit kysäistä sieltä neuvoa tilanteeseen.
Teinihän voi itse lähteä pois sieltä, sovitte vaan mistä haet hänet kyytiin. Äidin on silloin aika vaikea alkaa käräjöimään.
Sulla ei ole siihen lapseen mitään oikeuksia ikävä kyllä. Se on vanhempien välinen juttu. Sama, kun naapurin täti hakis sulta sun lapses, koska haluaa asua naapurissa. Poliisit hakee sen lapsen takas sieltä naapurista jos äiti niille soittaa. Samoin, kun jos hakija on äitipuoli tai kuka tahansa muu kun isä. Ja syytteitä rapsahtaa. Isäkään ei saa tulla ja viedä lastaan jos on sovittu, että lapsi on äidillään. Se on kidnappaus lain mukaan.
Tottakai saa lähteä kun äiti ei ole lähivanhempi ja lapsi jo 13v haloo. Kidnappaus?!? Antakaa mun kaikki kestää
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:10"]Teinihän voi itse lähteä pois sieltä, sovitte vaan mistä haet hänet kyytiin. Äidin on silloin aika vaikea alkaa käräjöimään.
[/quote]
Lapsi on alaikäinen. Alaikäisen vienti on lain mukaan kidnappaus vaikka lapsi olisi suostuvainen lähtemään. Sitä ei sieltä saa hakea, ennen sopimuksen purkua ja lapsen kuulemista virallisen tahon kautta jos äiti ei hakemiseen suostu.
Siis vaikka tää olis provo, niin oletteko oikeasyisitä mieltä, että kaikki äidit on hyviä ja lapsen on aina hyvä olla äitinsä kanssa?? Oikeasti?
Ei etävanhemman luota ketään kidnapata. Mutta tässä tietty se ettet ole lähivanhempi sinäkään. 112:n kautta pääset puhumaan päivystävän sosiaalityöntekijän kanssa. Kysy siltä mitä sun kannattaa tehdä. Ei tuo kyllä lapselle ole hyvä ympäristö tällä hetkellä.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:51"]
Jos siellä äidin luona esiintyy henkistä väkivaltaa tai fyysistä, läpsimistä, tukistamista yms - hae teini sieltä heti pois. Tuollainen haukkuminen ja riitely on erittäin vahingollista lapselle. Hienoa että jaksat olla asiallinen, ole sitä jatkossakin, teini muistaa kaiken lopun elämäänsä.
[/quote]
Ja ymmärtää myös sen, jos isä on lähtenyt vieraan naisen matkaan ja äiti siitä kärsii!!! Minulle syötettiin äidistäni kaikenlaista soopaa ja haukuttiin halventavilla nimikkeillä, kun vanhempani erosivat ja isä jäi meidän lasten hoitajan kanssa elämään, me siis isän luo, koska isälle jäi maatila, äidille ei mitään. Kun kasvoin, eikä minua voinut enää pidätellä mikään äitipuoli, matkustin äidin luo ja halusin luoda äitiini hyvät välit, ja onnistuin siinä. Myös äidin iloksi!!!
Teini voi vielä luulla, että oli ihan ok isän lähteä toisen matkaan, mutta jossain vaiheessa herää tajuamaan, että äidin oireilu johtuu siitä, ja saattaa alkaa vhaamaan niitä, jotka pettivät äidin ja perhe hajosi.
No, en tiedä, millainen stoori ap:n kohdalla on, mutta hyvin usein on juuri näin.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:51"]
Jos siellä äidin luona esiintyy henkistä väkivaltaa tai fyysistä, läpsimistä, tukistamista yms - hae teini sieltä heti pois. Tuollainen haukkuminen ja riitely on erittäin vahingollista lapselle. Hienoa että jaksat olla asiallinen, ole sitä jatkossakin, teini muistaa kaiken lopun elämäänsä.
[/quote]
Ja ymmärtää myös sen, jos isä on lähtenyt vieraan naisen matkaan ja äiti siitä kärsii!!! Minulle syötettiin äidistäni kaikenlaista soopaa ja haukuttiin halventavilla nimikkeillä, kun vanhempani erosivat ja isä jäi meidän lasten hoitajan kanssa elämään, me siis isän luo, koska isälle jäi maatila, äidille ei mitään. Kun kasvoin, eikä minua voinut enää pidätellä mikään äitipuoli, matkustin äidin luo ja halusin luoda äitiini hyvät välit, ja onnistuin siinä. Myös äidin iloksi!!!
Teini voi vielä luulla, että oli ihan ok isän lähteä toisen matkaan, mutta jossain vaiheessa herää tajuamaan, että äidin oireilu johtuu siitä, ja saattaa alkaa vhaamaan niitä, jotka pettivät äidin ja perhe hajosi.
No, en tiedä, millainen stoori ap:n kohdalla on, mutta hyvin usein on juuri näin.
[/quote]
Näitä tarinoita on kyllä ihan saatanan paljon myös toisin päin. Äiti eroaa, isä löytää uuden ja äiti haukkuu uutta täyttä häkää lapsille.
Tässä ei kerrottu teinin ikää, eikä sitä, pääseekö äidin luota isän luo vaikka julkisilla. Onko sekin kidnappaus, jos teini ihan itse palaa isän luo, eikä äitipuoli pakota takaisin äidille?
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:31"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 21:26"][quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 20:51"] Jos siellä äidin luona esiintyy henkistä väkivaltaa tai fyysistä, läpsimistä, tukistamista yms - hae teini sieltä heti pois. Tuollainen haukkuminen ja riitely on erittäin vahingollista lapselle. Hienoa että jaksat olla asiallinen, ole sitä jatkossakin, teini muistaa kaiken lopun elämäänsä. [/quote] Ja ymmärtää myös sen, jos isä on lähtenyt vieraan naisen matkaan ja äiti siitä kärsii!!! Minulle syötettiin äidistäni kaikenlaista soopaa ja haukuttiin halventavilla nimikkeillä, kun vanhempani erosivat ja isä jäi meidän lasten hoitajan kanssa elämään, me siis isän luo, koska isälle jäi maatila, äidille ei mitään. Kun kasvoin, eikä minua voinut enää pidätellä mikään äitipuoli, matkustin äidin luo ja halusin luoda äitiini hyvät välit, ja onnistuin siinä. Myös äidin iloksi!!! Teini voi vielä luulla, että oli ihan ok isän lähteä toisen matkaan, mutta jossain vaiheessa herää tajuamaan, että äidin oireilu johtuu siitä, ja saattaa alkaa vhaamaan niitä, jotka pettivät äidin ja perhe hajosi. No, en tiedä, millainen stoori ap:n kohdalla on, mutta hyvin usein on juuri näin. [/quote] Näitä tarinoita on kyllä ihan saatanan paljon myös toisin päin. Äiti eroaa, isä löytää uuden ja äiti haukkuu uutta täyttä häkää lapsille.
[/quote]
Kenen nilkkaan kolahti, kun noin ärhäkkästi vastasi?
"Sulla ei ole siihen lapseen mitään oikeuksia ikävä kyllä. Se on vanhempien välinen juttu. Sama, kun naapurin täti hakis sulta sun lapses, koska haluaa asua naapurissa. Poliisit hakee sen lapsen takas sieltä naapurista jos äiti niille soittaa. Samoin, kun jos hakija on äitipuoli tai kuka tahansa muu kun isä. Ja syytteitä rapsahtaa. Isäkään ei saa tulla ja viedä lastaan jos on sovittu, että lapsi on äidillään. Se on kidnappaus lain mukaan."
Kyllä vain on, jos lapsi asuu ap. ja lapsen isän kanssa. Myös juridinen vastuu, jos lapselle tapahtuu äidin luona jotakin ja lapsi on pyytänyt tekstiviestillä apua ja lähettänyt testarin äidin ja tyttären keskustelusta, josta voi päätellä, ettei äiti ole henkisesti kykenevä huolehtimaan lapsesta, ei edes tapaamisessa.
Ap. soittaisin päivystävälle lastenvalvojalle tai suoraan poliisille ja kertoisin lapsen tilanteesta ja tekstiviestistä, jolloin saat virka-apua, noutaessasi lapsen kotiin, jos äiti heittäytyy hankalaksi ja haukkuu ap. tai lasta.
Kai se teini saa itse päättää haluaako äidillään viettää aikaa? Jos pyytää hakemaan niin hae pois.
Eikö yli 12v saa päättää itse missä on? Oletan siis olevan yli kun puhutaan teinistä
taitaa olla porvoossa?!!