Miten päästä yli pettymyksestä, kun ei pääse toiseen työpaikkaan?
Lyhyesti. Minulla on ollut pätkätyövuosien jälkeen muutaman vuoden ajan vakituinen työpaikka, jossa minua on kiusattu koko sen ajan, kun olen ollut töissä. Kiusaaminen on ollut rankkaa, eikä tilanne ole puuttumisyrityksistä huolimatta parantunut. Haluan pois, jotta en menetä mielenterveyttäni tuossa paikassa.
Koronan takia pariin vuoteen vapautuvat paikat alallani ovat olleet todella vähissä. Minulla on työkokemusta tältä alalta 6 vuotta, taustalla alan maisterintutkinto ja olen kouluttautunut myös työn ohessa. Olen tehnyt töitä katkeamatta siitä asti, kun valmistuin. Olen hankkinut erityisosaamista, jota harvalla alallani on. Ikäisekseni olen hyvin koulutettu ja olen kerännyt työkokemusta monesta tehtävästä alallani. Olen luonut verkostoja sen verran, minkä voin. Olen siis yrittänyt kaikkeni, jotta työllistyisin hyvin.
Perheen vuoksi en voi muuttaa Suomessa mihin tahansa tai irtisanoutua vakipaikasta pätkätyön takia. Parin tunnin päähän mihin tahansa suuntaan nykyisestä asuinpaikasta käy, jotta puoliso voi käydä nykyisessä työssään. Kun harvoin tulee joku vakituinen paikka auki ja haen, niin aina hakijoiden joukossa on joku jo ko. organisaatiossa työskentelevä/tuota vakipaikkaa sijaisena hoitanut/todella pitkän työkokemuksen omaava, jolle paikka menee. En voi saada paikkaa, joka on jo pedattu talon sisällä jollekin tai joku todella pitkällä työkokemuksella vie paikan. Erityisosaamiseni, kohtuullinen työkokemukseni ja työkokemukseni monipuolisesti alani eri tehtävistä ei yksinkertaisesti riitä, kun samasta paikasta kilpailee joku työyhteisölle tuttu tai todella kokenut.
Alan olla tähän tilanteeseen tosi väsynyt. Haluaisin nykyisestä työpaikastani pois hyvinvointini takia, mutta en pääse. Miten pääsisin yli tästä pettymyksestä? Miten jaksaisin nykyisessä työssä, kun uutta työpaikkaa ei ole tiedossa?
Ethän tule pilkkaamaan minua tilanteesta, tämä on minulle raskas asia.
Ap
Kommentit (13)
Miksi pätkätyö ei olisi vaihtoehto, jos tilanne nykyisessä paikassa on noin huono? Mielenterveyden uhraaminen ei ole minkään työpaikan arvoinen.
Rohkaisen hakemaan paikkaa kauempaakin. Kyllä puolisona olisin myötämielinen itsekin muuttamaan ja hakemaan uutta työtä jos näkisin rakkaimpani kärsivän nykyisestä tilanteesta. Ja voihan hetkellisesti olla viikot toisistaan erossa kunnes asiat järjestyvät kummallekin suotuisaksi.
Avoimet hakemukset mielenkiintoisiin firmoihin?
Pätkätyö jossain muualla?
Voiko nykyisessä paikassa siirtyä toisiin tehtäviin?
Käsittele asia näin: miltä tuntuisi, jos joku käskisi sinun olla pettynyt ja katkera? Ei hyvältä? Miksi sitten itse teet sitä itsellesi? Sinä valitset. Älä suostu tunteen hallittavaksi, vaan hallitse tunne. Tilanne on jo menneisyyttä. Anna itsellesi lupa tyytyä nykyiseen. Olet hyvä työssäsi ja uusia tilaisuuksia tulee. Olet kuitenkin terve - kaikki raajat toimivat, kävely onnistuu jne... Paskemminkin voisi olla. On taito nauttia ja iloita pienistäkin, itsestään selvistä asioista.
Jos ero muihin hakijoihin ei ole suuri, niin auttaisiko parin vuoden ajan työkokemuksen kerryttäminen? Eiköhän kokemuksesi ala jossain vaiheessa olla niin pitkä, että nouset työtä hakeneiden listalla ylöspäin.
Nasta juttu kirjoitti:
Käsittele asia näin: miltä tuntuisi, jos joku käskisi sinun olla pettynyt ja katkera? Ei hyvältä? Miksi sitten itse teet sitä itsellesi? Sinä valitset. Älä suostu tunteen hallittavaksi, vaan hallitse tunne. Tilanne on jo menneisyyttä. Anna itsellesi lupa tyytyä nykyiseen. Olet hyvä työssäsi ja uusia tilaisuuksia tulee. Olet kuitenkin terve - kaikki raajat toimivat, kävely onnistuu jne... Paskemminkin voisi olla. On taito nauttia ja iloita pienistäkin, itsestään selvistä asioista.
Paskemminkin vois olla? Toista kiusataan töissä ja asiat vois olla töissä huonomminkin...huh.
Tuttua itsellekin. Ei auta muu kuin surra aikansa ja hakea uusia paikkoja. Kyllä jossain vaiheessa tärppää. Olethan saanut nykyisenkin paikan joskus, niin eiköhän uusikin ovi aukea.
Millä tavalla sinua kiusataan? Sinulla on täysi oikeus pysyä nykyisessä työssä eikä vaihtaa minkään kiusaajan takia.
Miksi sua on kiusattu?
Miltä alalta sulla on koulutus?
Italialainen lakko. Sabotaasi. Tavaroita kotiin taskualennuksella kunhan ei jää kiinni.
Mulla on sama tilanne ja ratkaisuksi vaihdan täysipäiväisen työn osa-aikaiseen, kärsin karenssin ja paikkaan 3kk jälkeen puuttuvaa palkan osaa liiton rahoilla.
Pärjään lomarahoilla ja irtisanomispalkalla, ja ottamalla lainanlyhennysvapaan yhdelle kuulle.
Netto on liiton rahojen jälkeen sama kuin verojen jälkeen nykyisessä työssä.
Ja uudessa työssä tunteja tulen saamaan enemmän myöhemmin, näin on luvattu. Jos ei, en tiedä mitä sitten!
Ei ideaalitilanne, mutta oman jaksamisen kannalta välttämätön, ei pysty enää nykytyössä.
Sain osa-aikaisen työn kahden vuoden etsimisen jälkeen ja se vaati puolen vuoden todistelun uudelle työnantajalle, että mut kannattaa palkata (paikkoja ei siellä aukea juuri ikinä).
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla sinua kiusataan? Sinulla on täysi oikeus pysyä nykyisessä työssä eikä vaihtaa minkään kiusaajan takia.
En oo ap, mutta jos kiusaamiskulttuuri on pesiytynyt johtoportaaseen, niin kun usein on, ei auta mikään muu kuin irtisanoutuminen.
Omassa työpaikassani kiusaaja on tiimiesimies, joka nauttii ylemmän pomon luottamusta, joka taas nauttii toimitus- ja henkilöstöjohtajan luottamusta.
Epäpätevä HR-päällikkö taas ei puutu mihinkään, koska hän on pomojen puolella ja kielii kaikki henkilöstön valitukset eteenpäin.
Hänestä on kanneltu liittoon useasti, mutta eipä liittokaan mitään voi, kun koko työpaikka on mätä.
Kaikki nämä tyypit ovat olleet talossa yli 15 vuotta, joten keskinäinen verkosto on vahva.
Kaikki uudet johtoportaaseen palkatut tiimiesimiehet on savustettu ulos vuodessa, sillä he ovat päässeet muutosten myötä henkilöstön suosioon, joka taas ei ole sopinut ylimmille johtajille.
Ratkaisuna tiimiesimiehet raavitaan nykyisin talon sisältä ja ei palkata enää ulkopuolelta ketään johtavaan asemaan.
Uudet työntekijät kestävät talossa max. pari vuotta, sitä edeltää saikkukierre.
HR-kyselyt kertovat laajasta tyytymättömyydestä, mutta eihän se pomoja kiinnosta.
Vuoden aikana on irtisanoutunut yhdeksän ihmistä vakituisista paikoistaan, normaalissa firmassa tähän puututtaisiin. Meillä ei.
Ei kai tos oo muuta mahdollisuutta kuin odottaa. Että avautuis lisää paikkoja tai keräät lisää kokemusta, jotta voit tulla valituks.
Tsemppiä!