Uusiutunut genitaaliherpes! Apua kaivataan mammat
Joo eli viime syksynä aasiassa poikaystäväni kanssa reissatessa sairastuin genitaaliherpekseen. Kävin tietysti siellä lääkärissä ja sain lääkkeet. Poikaystävällä ei oo ikinä ollu, eikä mullakaan. Tai voihan se olla et on ollu piilevänä vuosia ja jatkuva auringonpaste sai sen tulemaan esiin. Kivut oli sillon 2-3viikkoo niin kovat että vessasa käyminen oli tuskaa ja maksin vaa sängyssä.
NYT musta tuntuu että se on tullu takas! Tuntuu pientä kirvelyä/punoitusta ja yks selvästi nähtävä paukama emättimen suulla. Olot ei oo todellakaan niin pahat (vielä) kun ekalla kerralla. Mietinkin, että meneekö tää uusiutuva herpes ihan ilman lääkitystä vai voiko se tästä vielä pahentua? Tän nykyisen tilan pystyn vielä kestämään..
Ongelma on se, että viikoloppu alko ja omaläökärille ei saa enää aikoja. Päivystykseen en jaksas/viitsis lähteä jonottomaan reseptiä antibioottiin.
Onkohan mahdollista vain soittaa päivystykseen ja kysyä saisiko puhelinreseptin uusiutuvaan genitaaliherpekseen vai pitääkö lähteä näytille? Tästä diagnoosistahan ei mitään mainintaa tiedoissni ole, ku se todettiin reissussa. Paitsi kävin kolme viikkoo sit papakokeessa ja siellä kerroin tästä, niin lääkärk kirjotti tietoihin että reissussa todettu genitaaliherpes.
Eli jatkanko ilman lääkkeitä ja toivon että tää ei pahene? Ootanko yli viikolopun ja jos maanantaina tilanne on pahempi niin aikaa lääkärille? Vai koitanko saada päivystyksestä puhelinreseptin? 7tunnin jonotus päivystyksessö ei oikein innosta kun tällä hetkellä tilanne ei ole sietämätön.. Pelottaa vaan jos tää tulee yhtä agressiivisena kun ekalla kerralla :(
Kommentit (26)
Auringonpaistepa hyvinkin. Olitteko Pattayalla?
oon pannu viimeset 1.5v vain ja ainoastaa mieheni kanssa :) ilmesesri toisell tuo piilevänä ja mulle sit puhkes :( okei alan tutkia apteekin valmisteita!
Sun kannattaa ottaa taudista enemmän selvää. Selviä isoja aukkoja tiedoissasi. Se voi mm. levitä muualle kehoon ja huomioitava, jos tulet raskaaksi.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:51"]
oon pannu viimeset 1.5v vain ja ainoastaa mieheni kanssa :) ilmesesri toisell tuo piilevänä ja mulle sit puhkes :( okei alan tutkia apteekin valmisteita!
[/quote]
Jos joku aasialainen pani sua piilevästi? Ne on pienikokoisia, vaikea huomata.
Ei uusiutunut herpes todellakaan oo niin rankka kuin eka. Mulla on just päällä. Zoviraxia laitan rakkuloihin ja hunajaa. Hunaja auttaa tosi hyvin. Joka vessassa käynnin yhteydessä lisäile. Älä ressaa!
Se vaan ei tartu piilevänä ollessa vaan kukkivassa vaiheessa. Jos sun miehellä ei ole se koskaan kukkinut niin olet itse sillon teistä kahdesta ainoa jolla on se. Ellet sitten ole pannut miestäs paljaalla herpeksen toosassasi kukkiessa? Ilmeisesti olet antanut jollekin herpeskikkelille paljaalla. Et ole muuten sitä voinut saada. Tai no jos joku herpeshuuli on imutellu toosaasi. Älä tartuta miestäsi!
Primääri herpestulehdus on aina se kaikkein pahin oireiltaan. Sekundääritulehdus, joka sulla nyt on, on oireiltaan lievempi. Mutta niin kuin edellä jo sanottiin, herpes on virustauti. Siihen ei auta antibiootti vaan herpeslääkkeet. En tiedä yhtään, kuinka tehokkaita apteekin reseptivapaat herpeslääkkeet ovat. Jos olo ei ole sietämätön, voisit ehkä odottaa viikonlopun yli. Mutta hoida resepti kuntoon! Todennäköisesti et saa reseptiä puhelimitse nyt, kun tauti on alun perin todettu ulkomailla eikä sitä ole aiemmin kohdallasi hoidettu Suomessa. Yrittää tietysti voi. Ja jos tauti tuntuu kivuliaalta, menisin kyllä päivystykseen sitten vaikka jonottamaan mieluummin kuin kärsisin tuskissani kotona koko viikonlopun.
Genitaaliherpekseen voidaan kirjoittaa joko valasikloviiria tai asikloviiria lääkkeenä, ei mitään antibiootteja siis koska antibiootit on bakteereille. Sä saat lääkäriltä 6 päivän kuurin jompaa kumpaa (itselle toimii tuo valasikloviiri eli lääkkeen nimi on Valavir).
Mulla on niin tujakka herpesvirus, että olen syönyt nyt jo 1,5vuotta putkeen joka päivä yhden tabletin estolääkitystä :/ Tulee heti päälle, jos en ota lääkettä. Ja yrittää tulla päälle jos ajan liikaa pyörällä, harrastan liian paljon seksiä tai stressaan. Eli mulla vaikuttaa mekaaninen hankaus ja stressi. Mutta sinullahan on nyt siis koko loppuelämäsi se herpesvirus elimistössäsi ja olet koko ajan kantaja. Voit tartuttaa seksikumppanisi sillä, joten kondomi on ainut suoja. Virus tarttuu myös silloin, kun se ei ole päällä ns. rakkulana. Tämä toki harvinaisempaa, mutta kun se virus aktivoituu välillä vaikka ei teekään näkyviä iho-oireita. Eli voit tartuttaa sitä milloin vain! Tämä kannattaa muistaa ja huolehtia suojaseksistä ja infota kumppaneita.
Onhan tämä virus yksi saatana, mutta sen kanssa on elettävä. Itselläkin on tosi epämääräinen tartuntatapa viruksella, sillä se vain yhtäkkiä puhkesi minulle ja verikokeesta näki, että tartunta on jo vanha. Miehellä ei virusta ole elimistössään. Itse en ole pettänyt ja ollaan mieheni kanssa ainoita seksikumppaneita toisillemme. Ja jos mieheni olisi kantaja (eli olisi pettänyt tai vaihtoehtoisesti pannut jotain toista ennen meidän seurustelun alkua eli ennen kuin oli 13v :D) niin se olisi näkynyt testeissä. Lääkäri epäili, että olen saanut viruksen jo lapsena ja se aktivoitui elämäni suurimman stressitilanteen aikana toistakymmentä vuotta myöhemmin. Tiedä sitten, mutta mieheni ei ole onneksi minua epäillyt pettäjäksi kertaakaan, vaikka tartunta onkin mysteeri :)
Sait sen mieheltäsi, joka on siellä kuksinut jonkun kanssa. Oireiden alkamiseen menee yleensä pari päivää. Pelkkä auringonpaiste on aika epätodennäköinen primaarioideiden laukaisija, jos se on yli 1,5 v ollut oireeton. Herpes tarttuu myös oireettomana! Jopa 70 % tartunnan saaneista miehistä on oireettomia. Voivat tartuttaa sitä eteenpäin, kun virus on aktiivinen (ei tarkoita oireita).
Oireet voivat uusiutuessa olla pahoja, mutta eivät yleensä samanlaisia kuin ensimmäisellä kerralla.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 16:57"]
Se vaan ei tartu piilevänä ollessa vaan kukkivassa vaiheessa. Jos sun miehellä ei ole se koskaan kukkinut niin olet itse sillon teistä kahdesta ainoa jolla on se. Ellet sitten ole pannut miestäs paljaalla herpeksen toosassasi kukkiessa? Ilmeisesti olet antanut jollekin herpeskikkelille paljaalla. Et ole muuten sitä voinut saada. Tai no jos joku herpeshuuli on imutellu toosaasi. Älä tartuta miestäsi!
[/quote]
Sulla on aukkoja tiedoissa! Herpes voi tarttua missä tahansa taudin vaiheessa. Niin oireellisena kuin oireettomanakin, mutta kaikkein tarttuvimmillaan se on rakkulavaiheessa. Herpes voi olla tarttunut ihmiseen, vaikka se ei olisi koskaan oireillutkaan. Kukaan oireeton ei voi siis varmuudella tietää, kantaako sukupuolitautia vai ei. Monet sukupuolitaudit eivät välttämättä oireile kantajassaan mitenkään, vaikka olisivat muhineet piilevinä jo vuosia. Ilman ainuttakaan aktiivista rakkulavaihetta herpesviruksen kantaja voi tartuttaa taudin uuteen kumppaniin, jolla tartuttajan oireeton herpes voikin sitten oireilla.
Myös oireeton huuliherpes voi tarttua suuseksin aikana sukuelimiin. Huuliherpes on n. 90 %:lla suomalaisista joko oireellisena tai oireettomana.
Joo no kyllähän siellä aikamoinen tappelu asiasta käytiin, ku mulla ei oo koskaan oireillu ja ite 100% varmana tiiän, että miestäni en oo pettäny. Toki aiemmin on ollu suojaamatonta seksiä, mutta oon aina testeissä käyny ja ees klamydiaa ei ole ollut. Herpeshän tosin ei ilman rakkuloita voi testata, tai näi lääkäri sano. Mun oireet alko noin 1kk reissaamisen jälkeen ihan tosta noin vaan, että kyllä syyttävä sormi miestä aika paljon syytti että missäs sitä on käyty....
Nyt Sillo 3vk sit ku kävin siel papassa, nii lääkäri sano, että on ihan mahdollista että jonalla kummalla meistä on ollut se oireettomana, ja tosin voi tarttua myös ilman rakkulouta ja sitten aurinko/stressi laukassu sen.
Ei tää mun elämää sinäänsä kaada ku vakikumppani ja tää nyt eka kerta ku uusituu ja ei tosiaankaan ole tällä hetkellä häiritsevä edes paljoa. Että jos tää nyt tämmösenä on sen viikon pari, niin luultavasti kestän ilman lääkkeitä. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:03"]
Genitaaliherpekseen voidaan kirjoittaa joko valasikloviiria tai asikloviiria lääkkeenä, ei mitään antibiootteja siis koska antibiootit on bakteereille. Sä saat lääkäriltä 6 päivän kuurin jompaa kumpaa (itselle toimii tuo valasikloviiri eli lääkkeen nimi on Valavir).
Mulla on niin tujakka herpesvirus, että olen syönyt nyt jo 1,5vuotta putkeen joka päivä yhden tabletin estolääkitystä :/ Tulee heti päälle, jos en ota lääkettä. Ja yrittää tulla päälle jos ajan liikaa pyörällä, harrastan liian paljon seksiä tai stressaan. Eli mulla vaikuttaa mekaaninen hankaus ja stressi. Mutta sinullahan on nyt siis koko loppuelämäsi se herpesvirus elimistössäsi ja olet koko ajan kantaja. Voit tartuttaa seksikumppanisi sillä, joten kondomi on ainut suoja. Virus tarttuu myös silloin, kun se ei ole päällä ns. rakkulana. Tämä toki harvinaisempaa, mutta kun se virus aktivoituu välillä vaikka ei teekään näkyviä iho-oireita. Eli voit tartuttaa sitä milloin vain! Tämä kannattaa muistaa ja huolehtia suojaseksistä ja infota kumppaneita.
Onhan tämä virus yksi saatana, mutta sen kanssa on elettävä. Itselläkin on tosi epämääräinen tartuntatapa viruksella, sillä se vain yhtäkkiä puhkesi minulle ja verikokeesta näki, että tartunta on jo vanha. Miehellä ei virusta ole elimistössään. Itse en ole pettänyt ja ollaan mieheni kanssa ainoita seksikumppaneita toisillemme. Ja jos mieheni olisi kantaja (eli olisi pettänyt tai vaihtoehtoisesti pannut jotain toista ennen meidän seurustelun alkua eli ennen kuin oli 13v :D) niin se olisi näkynyt testeissä. Lääkäri epäili, että olen saanut viruksen jo lapsena ja se aktivoitui elämäni suurimman stressitilanteen aikana toistakymmentä vuotta myöhemmin. Tiedä sitten, mutta mieheni ei ole onneksi minua epäillyt pettäjäksi kertaakaan, vaikka tartunta onkin mysteeri :)
[/quote]
Olet voinut saada sen vanhemmiltasi. Itse pelkään tartuttavani lapseni siitä syystä, että minulla on herpes ylhäällä ja alhaalla. Varsinkin kun lapset olivat pienempiä, arkipäivän tilanteet oli välillä sähläystä enkä ehtinyt reagoida aina tartuttaviin tilanteisiin ajoissa. Esim. lapsi saattoi napata lusikkani suuhunsa tms.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:13"]
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:03"]
[/quote]
Olet voinut saada sen vanhemmiltasi. Itse pelkään tartuttavani lapseni siitä syystä, että minulla on herpes ylhäällä ja alhaalla. Varsinkin kun lapset olivat pienempiä, arkipäivän tilanteet oli välillä sähläystä enkä ehtinyt reagoida aina tartuttaviin tilanteisiin ajoissa. Esim. lapsi saattoi napata lusikkani suuhunsa tms.
[/quote]
Äidin kanssa olen tästä jutellut ja tiedän että kummallakaan vanhemmista ei ole ainakaan aktiivisena olevaa herpestä ollut alapäässä koskaan. Mutta äidilläni on huuliherpes, toki sitä ei ole koskaan testattu onko se ykkös- vai kakkostyypin virusta. Minulla on sitä kakkostyyppiä alapäässä eli juuri ns. virallista genitaaliherpesvirusta. Ja tiedän myös että yhdellä veljistäni ilmestyi myös mystisesti herpes alapäähän samassa iässä kuin minullakin. Ja sitten lapsuudessani olin tosi paljon tekemisssä lasten kanssa, joilla oli herpes huulessa, kun äitini oli perhepäivähoitaja. Muistan vieläkin ne lapset joilla oli tosi pahana huulessa.
Että tosiaan onhan tässä näitä muitakin vaihtoehtoja tosiaan, kun ei se ilmasta kuitenkaan tartu ja kun ei se mieheltäni ole :D By the way, joku sanoi ettei sitä voi testata oireettomassa vaiheessa, niin mieheltä ainakin testattiin (enpä kyllä tiedä miten kun en kysellyt, näin vain tulokset paperilla). Tosiaan olenhan mä voinut sen äidiltä saada joko siitä huulesta esim. käsien kautta alapäähäni tai sitten äidillä on piilevänä alapäässä se ja minä olen sen sieltä vaikka synnytyksessä jo saanut. Tai sitten olen saanut sen joltain hoitolapselta esim. käsien kautta ja olen sitten omaa alapäätäni ronkkinut ja saanut viruksen sinne :D
Kokeile soittaa jos saisit puhelimella reseptin. Itselläni ilmeni tammikuussa, vakituiseen suhteeseen alkanut olin puoli vuotta aiemmin ja lekuri sanoi että on voinut tulla kummalta tahansa ja keneltä tahansa, koska kondomikaan ei siltä suojaa 100%.
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:12"]
Joo no kyllähän siellä aikamoinen tappelu asiasta käytiin, ku mulla ei oo koskaan oireillu ja ite 100% varmana tiiän, että miestäni en oo pettäny. Toki aiemmin on ollu suojaamatonta seksiä, mutta oon aina testeissä käyny ja ees klamydiaa ei ole ollut. Herpeshän tosin ei ilman rakkuloita voi testata, tai näi lääkäri sano. Mun oireet alko noin 1kk reissaamisen jälkeen ihan tosta noin vaan, että kyllä syyttävä sormi miestä aika paljon syytti että missäs sitä on käyty.... Nyt Sillo 3vk sit ku kävin siel papassa, nii lääkäri sano, että on ihan mahdollista että jonalla kummalla meistä on ollut se oireettomana, ja tosin voi tarttua myös ilman rakkulouta ja sitten aurinko/stressi laukassu sen. Ei tää mun elämää sinäänsä kaada ku vakikumppani ja tää nyt eka kerta ku uusituu ja ei tosiaankaan ole tällä hetkellä häiritsevä edes paljoa. Että jos tää nyt tämmösenä on sen viikon pari, niin luultavasti kestän ilman lääkkeitä. Ap
[/quote]
Kyllä se voidan testata muustakin kuin rakkulasta, eli veren vasta-ainetestillä.
t. labbish
Onko jollain kokemusta noista apteekin itsehoitolääkkeistä? En löytäny reseptivapaalöa mitään muuta ku jotai rasvoja ja koen itse ne hankalaksi.. Ajattelin nyt selvitä viikolopun ilman, ja hätätilassa turvaudun apteekin itsehoitotuotteisiib ja ma soittoo lekuriin jos tilanne tästä pahenee. Ap
[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 17:20"]
Kokeile soittaa jos saisit puhelimella reseptin. Itselläni ilmeni tammikuussa, vakituiseen suhteeseen alkanut olin puoli vuotta aiemmin ja lekuri sanoi että on voinut tulla kummalta tahansa ja keneltä tahansa, koska kondomikaan ei siltä suojaa 100%.
[/quote]
Edelleen, apteekista saa _ilman_ reseptiä nykyisin sitä miedompaa oraalisesti nautittavaa lääkettä.
Joo niin ymmärsin, mutta en nopealla etsimisellä itse löytänyt. Muistatko nimen?
Tai sitten en vain osaa etsiä.. Apteekin sivuilla tulee ainoastaan noita rasvoja. Tabletteja vain reseptilääkkeisiin. :S
ap
Herpes on viruksen aiheuttama, ei siihen mikään antibiootti auta. Apteekistaa saa nykyisin resptivapaana tablettimuotoista lääkettä eli suuntaahan apteekkiin.