Miksi pesukoneen pitää olla niin tehokas, vaikka käsipesulla yleensä hutaistaan parissa sekunnissa?
Olen pitkästä aikaa kämpässä, jossa on pesukone. Pesukone on jyllännyt nyt yli tunnin tuossa ja väkisinkin tuntuu, että tuo on kauheaa tuhlausta. Olemme täysin tyytyväisiä pesemään lautaset muutamassa sekunissa fairylla ja harjalla kun konetta ei ole saatavilla, ja ihan puhdasta sillä tulee. Mutta sitten kun on kone se käyttää vettä ja sähköä yli tunnin jylläten.
Onko tuossa mitään järkeä?
Kommentit (11)
No voi olla kivat lautaset kun linkous pesukoneessa käynnistyy....
Ne on suunniteltu ihan tahallaan kuluttamaan aikaa ja omaa mekaniikkaansa paskaksi mahdollisimman pitkään. Mistään muusta ei ole kysymys. Siksi tiskaan mieluummin itse.
Automatic dishwashers designed and manufacturered for home use these days take a long time, because the H20 Eco-Nazis were able to cast their spell on legislators and get their way in order to force manufacturers to comply.
The vintage automatic dishwashers used 2 to 2 1/2x as much water and washed and rinsed dishes in 1/3rd the time. Something to think about, huh?
Astianpesukone käyttää vettä 15 l, vastaavasti käsinpesussa menee helposti jopa 10x määrä. Sähköäkään se ei vie pesua kohti kuin noin 1 kWh +-0,5kWh. Eli sähköön menee sellainen 10 cnt...
Apk pesee aina kuumalla vedellä. Meillä yksi ohjelma vie ecolla 11 litraa vettä. Koko koneellinen siis sankollisella vettä kirkkaaksi ja putipuhtaaksi.
Ei vaan onnistuisi käsitiskillä moinen vedensäästö, kun astiat huuhdellaan juoksevan veden alla tai ne jää likaiseksi.
Jep, joissain astianpesukoneissahan on sellainen "pika" toiminto. Kerran kokeilin, meni 30minuutissa, ja kaikki aivan putipuhtaita. Tyhmää että pitää noin "perusteellisia" olla ne puhdistukset tavallisissa tiskikonemoodeissa ja niissä menee ikuisuus.
Tiskaako joku vielä nykyään? Itse heitän pahvikupit ja kertakäyttölautaset takkaan sytykkeiksi, koska mä voin.
Vierailija kirjoitti:
Tiskaako joku vielä nykyään? Itse heitän pahvikupit ja kertakäyttölautaset takkaan sytykkeiksi, koska mä voin.
Sinulla mitään takkaa ole työtön syrjis.
Vierailija kirjoitti:
Astianpesukone käyttää vettä 15 l, vastaavasti käsinpesussa menee helposti jopa 10x määrä. Sähköäkään se ei vie pesua kohti kuin noin 1 kWh +-0,5kWh. Eli sähköön menee sellainen 10 cnt...
150 litraa käytät vettä kunpeset astiat tiskialtaassa? Oletko humalassa vai kannabispsykoosissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla mitään takkaa ole työtön syrjis.
Kohta ei varmaan olekaan jos romutuspalkkiosysteemi ottaa tuulta purjeisiin! Pelottavat pienhiukkaset ajavat ihmiset taas tiskaamaan pimeässä.
Tarkennan tarkoitan siis tiskikonetta tietenkin
-ap