Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lukiolainen ei tiedä vieläkään mihin hakea opiskelemaan

Huolestunut äiti
12.01.2022 |

Koulujen hakuajat alkaa pian eikä tytöllä ole mitään hajua mihin hakisi. No arkkitehti olisi kiinnostanut, mutta sinne pitää ilmeisesti olla pitkämatikka. Tytöllä lyhyt ja hyvä kun siitä selviää.

Tytönhän asia tuo on mihin hakee, mutta kyllä mua äitinä silti huolettaa jos ei keksi mitä haluaa opiskella. Amk:n ja yliopiston kohdalla vielä se, että jos lähtee opiskelemaan jotakin vain eikä se yhtään olekaan se oma juttu niin on menettänyt ensikertalaisen statuksensa. On mun mielestä typerä tuo ensikertalaisuushomma, se kun on vaikeuttanut monella kouluun pääsyä.

En sitten tiedä onko välivuodessa järkeä. Asumme pienellä paikkakunnalla ja työllistyminen kyseenalaista. Ehkä jotakin voisi löytyä, mutta ei se varmaa ole.

Kommentit (32)

Vierailija
21/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkaa opiskelemaan sitä matematiikkaa. Ei mene hukkaan. Kyllä se jossain vaiheessa tulee tarpeeseen.

No matikka ei nyt vain tule olemaan kaikilla vahvaa. Miksi sitä on niin vaikea käsittää? Voi harjoitella, harjoitella ja vielä kerran harjoitella, mutta kaikilta se ei vain tule koskaan sujumaan sujuvasti. Ei kaikki ole matemaattisesti lahjakkaita. Tiedän ihan omasta kokemuksesta. Joo perusmatikkaa tarvitsee ja sen osaan, mutta niitä vaikeimpia juttuja en tarvitse koskaan. 

Kerroin myös aloituksessa hyvin selvästi, että tyttärellä lyhytmatikka. Ei sitä harjoittelemalla pitkäksi muuteta. Mua suorastaan ärsyttää kun jotkut palvovat matematiikkaa. Kyllä, se on tarpeellista, mutta maailmassa on paljon muutakin. On monia koulutuksia ja ammatteja joissa matikalla ei ole niin suurta painotusta. 

Vierailija
22/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimessa voi opiskella sekä yliopistossa että AMK:ssa. Myös ilmaisia tutustumiskursseja löytyy.

Avoimesta amk:sta ja yliopistosta olen tyttärelle puhunut. Pitää vain sitten löytää rahat jostakin niihin. Opiskelen itse töiden ohessa ja teen osa-aikaisesti töitä, niin taloudellinen tilanne ei ole mitenkään hyvä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pidin 4 vuotta välivuotta lukion jälkeen ja tein hanttihommia. Silti olen ehtinyt oman alani töissä olla yli 20 vuotta ja 50- vuotiaana olen edelleen töissä ja jatko-opiskelen yliopistossa. Ei tätä elämää tarvitse elää jonkun ennalta määrätyn käsikirjoituksen mukaan.

Vierailija
24/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä vieläkään mitä haluaisin opiskella ja tehdä työkseni.Ikää nyt 47v ,pari ammattia on, ja käyn töissä(jota inhoan jokainen sekunti).

Vierailija
25/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hommaa likalle jotain hanttihommia välivuodeksi. Aika pian sitä tajuaa että minusta on parempaankin. 

Vierailija
26/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelkaa porukassa vaihtoehdoista. Siis sillä tapaa, että unohdatte ne opiskelut hetkeksi ja mietitte, millaista elämää hän haluaisi aikuisena viettää. Pohtikaa oikein kunnon taivaanrannanmaalausmeiningillä ja haaveilkaa. Miettikää erityisesti työelämää (siihenhän se koulutus tähtää). Vanhempien tehtävä tässä on kertoa oma, mahdollisimman objektiivinen mielipiteensä eri aloista ja kolutuksista, vaikka kaikista aloista ei itsellä voikaan olla paljoa tietoa. Jospa se sieltä löytyisi.

Vierailija
27/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen itse 38-vuotias työtön tradenomi. Päivääkään en ole tehnyt koulutustani vastaavaa palkkatyötä. Varmaan kohta on pakko hakeutua lähihoitajan koulutukseen ja sote-alalle.

Miten kummassa tradenomi ei saa työtä? Eikö Suomessa ole enää liike-elämää?

Vierailija
28/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kannata välittää liikaa ensikertalaiskiintiöstä koska toiskertalaisenakin voi hakea mihin kouluun haluaa. Tunnen monta DI-insinööriä ja sairaanhoitajaa jotka hakivat lääkikseen ja pääsivät vaikkei olleet ensikertalaisia. Pääsykokeen kautta pääsee. Rohkeasti kokeilemaan eri aloja niin löytyy oma juttu eikä tarvi elää välivuosilimbossa.

Vierailija
29/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin kaksi välivuotta lukion jälkeen, ekan vuoden olin töissä pikaruokaravintolassa ja toisen vuoden Au Pairina. Ite koin sen tosi fiksuna ja vapauttavana kun ei hetkeen tarvinnut ajatella tulevaisuutta, myös sai enemmän ajateltua tulevaa sen kahden vuoden aikana ja keksinkin sinä aikana mihin halusin mennä opiskelemaan. 

Vierailija
30/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskustelkaa porukassa vaihtoehdoista. Siis sillä tapaa, että unohdatte ne opiskelut hetkeksi ja mietitte, millaista elämää hän haluaisi aikuisena viettää. Pohtikaa oikein kunnon taivaanrannanmaalausmeiningillä ja haaveilkaa. Miettikää erityisesti työelämää (siihenhän se koulutus tähtää). Vanhempien tehtävä tässä on kertoa oma, mahdollisimman objektiivinen mielipiteensä eri aloista ja kolutuksista, vaikka kaikista aloista ei itsellä voikaan olla paljoa tietoa. Jospa se sieltä löytyisi.

Tämä on saanut alapeukun. Olisi hyödyllistä, jos alapeukuttaja jakaisi kaikkien kanssa näkemyksensä siitä, miksi tämä on huono neuvo?

Vierailija
31/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestunut äiti kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Avoimessa voi opiskella sekä yliopistossa että AMK:ssa. Myös ilmaisia tutustumiskursseja löytyy.

Avoimesta amk:sta ja yliopistosta olen tyttärelle puhunut. Pitää vain sitten löytää rahat jostakin niihin. Opiskelen itse töiden ohessa ja teen osa-aikaisesti töitä, niin taloudellinen tilanne ei ole mitenkään hyvä.

Miksiköhän tätäkin minun kommenttia piti alapeukuttaa? Eikö saisi opiskella avoimessa vai huono taloustilanteen takiako piti alapeukuttaa? On kyllä niin lapsellista touhua täällä palstalla.

Vierailija
32/32 |
13.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä valmistuin 42v siihen ammattiin mitä oikeasti halusin, monen mutkan kautta se selvisi, cv:ssä olisi aika monta työpaikkaa, jos vielä sellainen pitäisi päivittää, oletan, että pari viimeistä vuotta ennen eläkettä vietän nykyisessä työssä.

Mitä ihmisen kanssa olen puhunut, olen onnekas olen nähnyt ja kokenut työelämässä monenlaista ja löytänyt sen työn ja työpaikan missä on hyvä.

Minä valmistuin sinä vuonna keväällä kun syksyllä täytin 46. Enkä vielä valmistuessani tiennyt silloinkaan, mutta hain kuin aikuiskoulutus tuli sopivasti hakuun. Mutta sain alan töitä, vähän suuntautumivaihtoehdon vierestä ja nyt tiedän, mitä jo nuorena olisi pitänyt hakea opiskelemaan.  Mutta ehtihän tuota.