Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen minusta aivan liikaa kotitöitä

Vierailija
07.05.2015 |

Olen 15-vuotias tyttö ja minulle kuuluu seuraavat kotityöt: lounaan tekeminen jokainen arkipäivä, kaikki pyykkihuolto (myös silittäminen), imurointi ja moppaus kerran viikossa, päivittäissiivoilut (esim. pöytien pyyhkimiset yms.), sitten astianpesukoneen hoitaminen, roskien vienti ja kesäisin ikkunanpesu kahden viikon välein. Musta tässä on  ihan liikaa. Tekeekö muut näin paljon töitä?

Jos en tee näitä, niin menetän viikkorahani (8 euroa per viikko) ja lisäksi en pääse titetokoneelle lainkaan.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 09:32"]

Ei kuulosta uskottavalta. Jos oikeasti teet tuon kaiken, niin sun vanhemmat ovat aikamoisia hyväksikäyttäjiä. Palkkaa pitäisi ainakin saada aika paljon enemmän. Mitä sun vanhemmat tekee? Vain työt? Koulunkäynti on sun työ, joten sulla ei todellakaan pitäisi olla voin paljon kotitöitä.

[/quote]

Vanhemmat laittavat ruoat viikonloppuna, huolehtivat kaupassakäynnistä, vievät pikkuveljet päiväkotiin (minulla on 10 vuoden ikäero sisaruksiini, jotka ovat kaksospojat). Vanhemmat sanovat, että koska heidän työnsä on niin rasittavaa ja koska he tekevät pitkää päivää, on heillä kotona oikeus "elpyä" työpäivästä. Minun koulupäiväni on paljon lyhempi ja vähemmän vaativa.

P.S. Jos mietitte, miten voin kirjoitella tähän aikaan, niin olen tämän päivän (ja eilisen) ollut kotona kevätflunssan takia ja paljon muuta tekemistä ei ole kuin roikkua koneella.

Vierailija
2/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota yhteyttä kouluterveydenhoitajaan tai kuraattoriin. Tilanne on sinulle liian vaikea

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:19"]

Vanhemmat laittavat ruoat viikonloppuna, huolehtivat kaupassakäynnistä, vievät pikkuveljet päiväkotiin (minulla on 10 vuoden ikäero sisaruksiini, jotka ovat kaksospojat). Vanhemmat sanovat, että koska heidän työnsä on niin rasittavaa ja koska he tekevät pitkää päivää, on heillä kotona oikeus "elpyä" työpäivästä. Minun koulupäiväni on paljon lyhempi ja vähemmän vaativa.

P.S. Jos mietitte, miten voin kirjoitella tähän aikaan, niin olen tämän päivän (ja eilisen) ollut kotona kevätflunssan takia ja paljon muuta tekemistä ei ole kuin roikkua koneella.

[/quote]

Kyllä toi on tosi paljon, ei lapsen pitäisi olla vanhempiensa kotiorjana vaikka siitä 8 e viikossa saakin (joka on muuten aivan liian vähän tohon työmäärään katsottuna). Kaupassakäynti ja viikonlopun ruuanlaitto on käytännössä ainoa kotityö mitä vanhempasi tekevät. Lasten päiväkotiin vieminen on vanhempien velvollisuus, ei sitä tohon samaan yhteyteen voi laskea. On sinullakin kaikki oikeus elpyä työpäivästäsi, koulunkäynti ei missään nimessä ole mitään helppoa.

Eli ihan liikaa hommia. Ruuanlaitto, pyykkihuolto ja päivittäissiivous mielestäni kuuluisi vanhemmillesi (joita on sentään kaksi!). Ikkunanpesua ei tarvitse tehdä kahden viikon välein, ja silloinkin se vuoro voisi kiertää. Imurointi, astianpesukone ja roskien vienti olisi mielestäni ikäisellesi riittävä.

Vierailija
4/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lastaan voi kotiorjana pitää! Ilmoita lastensuojeluun, ellet saa sovittua kohtuullisempia työlistoja. 

Sinun ikäisesi voisi tehdä päivällisen esim. kaksi kertaa viikossa ja osallistua viikkosiivoukseen. Koko perheen pyykkihuolto on minusta liikaa, varsinkin kun perheessä on kaksi päiväkoti-ikäistä tenavaa, joilta pyykkiä tulee kasapäin. 

Omat pyykkisi on kohtuullista hoitaa ja osallistua viikkosiivoukseen. 

Mutta provohan tämä. Kuka nyt sekoittaa lounaan ja päivällisen keskenään? Ja missä perheessä pestäisiin ikkunat kahden viikon välein. Ja missä perheessä koululainen laitettaisiin raatamaan näin?

Ei missään!

Vierailija
5/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

hahaha.. en suostuis koskaan.

Vierailija
6/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:32"]

Ei lastaan voi kotiorjana pitää! Ilmoita lastensuojeluun, ellet saa sovittua kohtuullisempia työlistoja. 

Sinun ikäisesi voisi tehdä päivällisen esim. kaksi kertaa viikossa ja osallistua viikkosiivoukseen. Koko perheen pyykkihuolto on minusta liikaa, varsinkin kun perheessä on kaksi päiväkoti-ikäistä tenavaa, joilta pyykkiä tulee kasapäin. 

Mutta provohan tämä. Kuka nyt sekoittaa lounaan ja päivällisen keskenään? Ja missä perheessä pestäisiin ikkunat kahden viikon välein. Ja missä perheessä koululainen laitettaisiin raatamaan näin?

Ei missään!

[/quote]

Kasapäin pyykkiä on naisten huolia, ja tehdä itsestään tärkeämpiä kuin ovat. Viikon välein teollisuuskone täyteen ja pyöräytys ja ripustaminen alle 2 tuntia. Ainoastaan naiset saavat siitä aikaiseksi ison työn. 

Sellaista pyykkiä ei yksinkertaisesti osteta lapsiperheessä mitkä vaativat jonkun erikoispesun. Enintään villavaatteet talvella. Ei se kovin vaikeata ole, kun osaa.

Vierailija
7/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:44"]

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 10:32"]

Ei missään!

[/quote]

Kasapäin pyykkiä on naisten huolia, ja tehdä itsestään tärkeämpiä kuin ovat. Viikon välein teollisuuskone täyteen ja pyöräytys ja ripustaminen alle 2 tuntia. Ainoastaan naiset saavat siitä aikaiseksi ison työn. 

Sellaista pyykkiä ei yksinkertaisesti osteta lapsiperheessä mitkä vaativat jonkun erikoispesun. Enintään villavaatteet talvella. Ei se kovin vaikeata ole, kun osaa.

[/quote]

Tästä aivan samaa mieltä. Isommat määrät ja sellaista pyykkiä mitä voi pestä kerralla. Ei ole mitään järkeä pestä kymmeniä koneellisia viikossa.

Vierailija
8/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ikkunat pestään kahden viikon välein

Vierailija
9/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli tehtävänä vaan laittaa päivälliset ja iltapalat. Ja niitäkin sisko teki välillä. Ja ärsyttää vieläkin niin, että oma lapsi on päässyt ihan liian vähällä kotitöissä.

Vierailija
10/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.05.2015 klo 12:39"]Mulla oli tehtävänä vaan laittaa päivälliset ja iltapalat. Ja niitäkin sisko teki välillä. Ja ärsyttää vieläkin niin, että oma lapsi on päässyt ihan liian vähällä kotitöissä.
[/quote]ai niin, leipoa vierastarjottavat.

Vierailija
11/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni teet liikaa töitä. Kieltäydy osasta.

Vierailija
12/24 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei kyllä tee. Kuka pesee ikkunat kahden viikon välein?? :O

Vierailija
13/24 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuin sä voit olla arkisin tekemässä lounasta, eiks sun pitäis olla koulussa? Jos tää nyt on ihan tosi aloitus, niin tietysti tuossa on liikaa. Kukaan muu ei tee mitään vai?

Vierailija
14/24 |
07.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa paljonlaiselta. Mitä vanhempasi tekevät? N35

Vierailija
15/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tarkoitin, että teen päivällistä, enkä lounasta kotona. Sori mun moka.

Vierailija
16/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuossahan on päivittäiset kotityöt koko huushollissa! Mitä muut tekevät? Äiti ja isä? Onko sisaruksia?

Vierailija
17/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep jep.

Vierailija
18/24 |
08.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kuulosta uskottavalta. Jos oikeasti teet tuon kaiken, niin sun vanhemmat ovat aikamoisia hyväksikäyttäjiä. Palkkaa pitäisi ainakin saada aika paljon enemmän. Mitä sun vanhemmat tekee? Vain työt? Koulunkäynti on sun työ, joten sulla ei todellakaan pitäisi olla voin paljon kotitöitä.

Vierailija
19/24 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon myös 15 ja joudun tekee aikalailla noi samat jutut...

Vierailija
20/24 |
08.01.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta! Nuoria pidetään ihan orjina. Koulunkäynti on nuoren työtä, läksyihin menee paljon aikaa ja levätäkin pitää. Ulkoilla ja ehkä harrastaakin. Ihan kamalalta kuulostaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän