Mies ei syö kasvisruokaa.
Olin nuorempana kasvissyöjä ja jonkin aikaa jopa vegaani, mutta ajan kanssa palasin vähitellen takaisin lihansyöjäksi. Mieheni on täysverinen lihansyöjä ja itsellenikin liha maistuu, mutta olen huomannut kaipaavani enemmän kasvisruokia takaisin ruokavalioon. Ongelma on, että päävastuu ruoanlaitosta on minulla, eikä mies kasviskeitoksiani syö. Teenkö kylmästi vain itselleni kasvisruokaa ja jos mies ei sitä syö, tehkööt omat sapuskansa? Pelkään, että koska ruoanlaitto ei kiinnosta häntä yhtään niin alkaa tulla töistä grillin kautta kotiin... Kahta ruokaa ei huvittaisi tehdä vain sen takia, ettei aikuinen mies halua syödä kasviksia. Osa ruoista on onneksi helppo tuunata lihaversioiksi, mutta ei läheskään kaikkia.
Kommentit (39)
[quote author="Vierailija" time="05.07.2015 klo 17:08"]
Veget on sairaita..
[/quote]
Millä tavalla ja miten kommenttisi liittyy ap:n ongelmaan?
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 11:55"]
En nyt ihan kuvailisi miestäni "junttiurpoksi" pelkästään sen takia, että hänellä on ennakkoluuloja ruokien suhteen. Ei kuitenkaan tykkää eineksistä ja syö niitä vihanneksiakin lisukkeena, joten ruokavalio ei sinänsä ole mitenkään toivoton. Vastustus tuntuu liittyvän tuohon kasvisruoan lisäämiseen.
Ei ole sellainen juttu, että jaksaisin alkaa tapella tästä, mutta onhan se vähän ikävää jos mun tekemät ruoat yleensä maistuu mutta ääni muuttuu kellossa jos sapuska sattuukin koostumaan välillä pelkästään kasviskunnan tuotteista.
-ap
[/quote]
Sun tilanteessasi mä käyttäisin joka kuukausi yhden sunnuntaipäivän siihen, että tekisin pakastimeen lihakastikkeita, lihapullia jne. Sopivina annoksina. Muina päivinä laittaisin kasvisruokaa ja mies voisi pakastimesta ottaa kasvisruuan lisäksi rasian jotain lihapitoista.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:32"]
En minä erityisesti halua tehdä elämästäni vaikeaa, vaan lisätä kasvisruokia ruokavalioon. En siis ole lihasta kokonaan luopumassa. Tällä hetkellä tilanne vain on se, että miehen mielestä joka ruoassa pitää olla lihaa. Vihanneksia syö esim. salaattina tai keitettynä, mutta kokonaisena ruokalajina näemmä ei.
[/quote]
Miehet diggaa kylmää faktaa. Näytät selkeät numerot, miten kasvisruokasi sisältää enemmän ja parempaa proteiinia kuin lihavaihtoehto.
No jos SINÄ olet päättänyt alkaa kasviksia vetämään, niin ei se tarkoita, että sun miehesikin pitäisi näin tehdä. En usko että syö pelkkää lihaa. Suomalaiset on aina olleet sekasyöjiä. Miksi sinä haluat vapaaehtoisesti tehdä elämästäsi vaikeaa?
Voi vittu mikä kermaperse sun mies on. Jos sille ei ruoka kelpaa niin herra voi varmaan tehdä itse. Jos alkaa käydä grillillä ja maha kasvaa niin jätä se. Kuulostaa kyllä juntilta mieheltä muutenkin...
En minä erityisesti halua tehdä elämästäni vaikeaa, vaan lisätä kasvisruokia ruokavalioon. En siis ole lihasta kokonaan luopumassa. Tällä hetkellä tilanne vain on se, että miehen mielestä joka ruoassa pitää olla lihaa. Vihanneksia syö esim. salaattina tai keitettynä, mutta kokonaisena ruokalajina näemmä ei.
Meillä sama tilanne! Ehdotin että kerran viikossa syötäis kasvisruokaa, mutta ei kelpaa. Tehköön itelleen jotain itse.
[quote author="Vierailija" time="07.05.2015 klo 08:32"]
miehen mielestä joka ruoassa pitää olla lihaa. Vihanneksia syö esim. salaattina tai keitettynä, mutta kokonaisena ruokalajina näemmä ei.
[/quote]
Millä se perustelee tuon logiikan että muuten voi syödä, mutta ilman lihaa ei? Ottakoon siihen vaikka kinkkusiivun seuraksi jos se sillä muuttuu liharuuaksi.
No mä olen kasvissyöjä ja loppuperhe sekasyöjiä, ja olen jo vuoskausia kokannut aina kahta eri ruokaa, jopa ennen kuin lapset syntyi. Eli jos haluat kokkailla miehelles, tee kaksi ruokaa, esim kasvismakaronilaatikko ja lihamakaronilaatikko, sitten vaikka riisiä ja kasvispihvejä kermaviilikastikkeella ja miehelle vaikka kanakastiketta. Onhan siinä enempi hommaa, mutta siihen tottuu. Joskus teen koko perheelle kasvisruuan ja ne tuntuukin maailman helpoimmilta päiviltä.
Meillä on sääntö, että jos ei ruoanlaittajan ruoka kelpaa, voi tehdä itse omat safkansa. Tämä siis ihan molempien kohdalla, mutta ei meillä toisen inhokkiruokaa tahallaan tehdä ja kuunnellaan toiveita. Toimii.
Kokeile tehdä jotain oikeasti ruokaisia ja hyviä kasvisruokia, tai vaikka alkuun sellaisia missä on vain todella vähän lihaa seassa. Älä tee numeroa että "tämä tässä on nut kasvisruokaa". Kyllä aikuinen ihminen osaa syödä välillä kasvisruokaakin, ja jos ei niin on kasvun paikka.
Meillä menee muutamat kasvisruuat. Jotkut menee, kun on vähän pekonia mausteena. Tämä koskee sekä miestä että poikaa. Esim feta kasviskastike on myös oikein hyvää. Pinaattikeitto on ok. Punaiset linssit menee keitossa ja paistoksissa (mielellään pekonia mukana tai päälle ripoteltavana)
no huh. Olen tiennyt pääseväni helpolla, mutta että näinkin paljon...itse olen lakto-vege, ja mies maitoallerginen. ruoat ovat siis vegaaneja, ja maistui hyvin molemmille, kokataan kumpikin, mies ehkä vähän enemmänkin. Itselleen ostaa sitten lihaa leivän päälle ja pizzaa tilatessa, koulussa syö joko seka- tai kasvisruoan.
MInkä miehesi sanoo perusteluksi tuolle hienohelmaosuudelleen? mitä jos teet jonkun hyvän ruoan (esim. Soijarouhemakaronilaatikkoa) ja kerrot vasta jälkikäteen, ettei siinä ollut lihaa?
En tekisi eri ruokaa miehelle. Sekasyöjä voi aivan hyvin syödä kasvisruokaa, se on myös erittäin suositeltua. Jos joku jotain muuta väittää, hänellä on asenneongelma. En voi muutenkaan sietää lapsellisia ja nirsoja, ruokavammailevia aikuisia, jotka suostuvat syömään vain lihaa ja perunaa ja kastiketta. Jos miehelle ei sapuskat kelpaa, hoitakoon itse ruokintansa. Oikeasti tuossa on vain kyse jonkinlaisesta typerästä ajatusmallista ja ennakkoluuloista ja vallankäytöstäkin.
Teet vain kasvisruoaa , mies syö tai on syömättä. Oma valinta, älä kerro ruokaa etukäteen , niin ei kerkeä grillille;)
Minä olen kasvissyöjä ja meillä kotona syödään pääasiassa kasvisruokaa ja kyllä maistuu ja pitää isokokoinen miehelläni nälän poissa. (Jos joskus ruoka vähäproteiinista niin iltapalaksi purkki rahkaa kompensoimaan. ..)
Ei mies oikein perustele tuota miksi kasvisruoka itsessään ei kelpaa, vaikka muuten syö vihanneksia. Onhan kasvisruoka kevyempää, mutta teen niistä kuitenkin yleensä sen verran ruokaisia että pitäisi päivälliseksi riittää kun syödään kuitenkin vielä iltapala. Eli proteiinia on ja maustamisenkin nyt luulisi vuosien kasvisruokien laittamisen myötä onnistuvan.
Reaktio miehellä on marttyyrimäinen, saattaa esim. syödä vähän, todeta ettei maistu ja sitten valittaa miten on nälkä ja ei ole mitään ruokaa jne. mikä minusta on vähän loukkaavaa kun kuitenkin olen käyttänyt aikaa ja mielikuvitusta ruoan laittoon. Olen myös kysellyt, mistä kasvisruoista tykkäisi mutta kun vastaus on tasoa "emmätiiä" niin paha sitä on tyhjästä nyhjästä.
Mielestäni kun meillä on ns. pihvipäivä, jolloin syödään rehellisesti kunnon lihaa, niin voisi ihan hyvin olla vastapainoksi edes yksi kasvispäivä. Kahden ruoan tekemiseen ei minulla kyllä arjessa aika eikä energia riitä.
-ap
Miehesi on lapsellinen. Kasvisruoka ei muuten välttämättä ole sen kevyempää, jos ei siitä tee sellaista.
Meillä syötiin eilen pastaa ja kikhernepyöryköitä tomaattikastikkeessa. Hyvin kelpasi kaikille ja lähti nälkä.
Mitkä on sellaisia hyviä, teillä tykättyjä arki(liha)ruokia? Kehitellään tämän tiedon pohjalta jotain vegesafkaa jonka luulisi kelpaavan :)
No teet muuten kasvisruokaa, mutta lisäät miehellesi ruuanlaiton lopussa jauhelihaa mukaan :---D
No tee silloin kasvisruokapäivänä joku yksinkertainen pieni lihalisuke siihen viereen. Niinku ne pekoninpalat, joita voi ripotella ruuan päälle. Tai mikronakki kylkeen. Tonnikalaa kastikkeen päälle lautaselle.
Veget on sairaita..