Paljonko sairaanhoitaja saa keskimäärin palkkaa?
Kommentit (78)
Sairaanhoitajilla vaihtelee, koska heitä on töissä niin monentyyppisissä paikoissa sekä julkisella ja yksityisellä,. Hintahaitari n. 2000-4500.
Opettajien palkka vaihtelee: varhaiskasvatuksen opettaja, luokanopettaja, aineenopettaja yläkoulussa tai lukiossa, ammattikoulun opettaja, yliopiston opettaja ja AMK-opettajat saavat kaikki eri palkkaa (ja on kunnallisia, valtion ja yksityisiä kouluja ja monentyyppisiä oppilaitoksia, joissa erilainen palkkaussysteemi). Eri asteiden opettajilla on myös eri koulutus ja erilaiset työtehtävät. Hintahaitari noin 1800-7000.
Jos mietit jompaakumpaa alaa, kannattaa ottaa tarkasti selvää.
Minun peruspalkka sairaanhoitajana on 2400€ Yksityisellä puolen olen. Lisät sitten vuorojen mukaan. Vain peruspalkka on vertailukelpoinen. Pelkkää yövuoroa tekemällä voi saada vaikka 3500€, mutta se yötyö on rankkaa ja lisät on korvaus siitä. Ei niistä öistä kukaan nauti.
Mun peruspalkka päivätyössä on n 2700. Päälle ikälisät. Noin 2000 jää käteen. Sh, työkokemusta 20 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Opettajalla on aivan eri palkka alakoulussa, aineenopettajalla yläkoulussa ja lukiossa. Alakoulussa jotain 3200-3500 tonnia ja yläkoulussa/lukiossa 4200-4500 euroa riippuen työvuosista/lisistä.
Ehkä matikisteilla demoineen ja lisineen tuollaiset palkat yläkoulussa, mutta ei kyllä kaikilla.
Palkka 3000e, 8v kokemuslisä, yksi ylitunti.
Yläkoulun ope
Miksi näihin ketjuihin vastaavat ihmiset, joilla ei ole oikeasti mitään tietoa? Hatusta heittävät numeroita.
Ihan helvetin paljon liikaa. En ymmärrä mitä nuo keskimäärin 40.000 e/vuosi ansaitsevat oikein kitisee.
2650 e on peruspalkka, tähän päälle saan 8 % täyttä kokemuslisää ja vuorolisät, jotka ovat 163-326 euroa kuukaudessa listasta riippuen. En tee ilta- tai yövuoroja, eli lisät koostuvat viikonlopputöistä. Sh, kohta 13 vuotta töissä.
Noin 50 000 euroa vuodessa. En valita.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja saa siis enemmän verojen jälkeen kuin luokanopettaja.
T: yli 20 vuotta luokanopettajana ja melkein kaikki ikälisät palkassa mukana ja käteen jää kuukausittain verojen jälkeen 2400 euroa.
Saisitte enemmän jos tekisitte samanlaista työaikaa kuin muut ihmiset. Sanoisin, että tuo palkka ja 3 kk lomat vuodessa on ihan jees, itsehän täällä opettajat aina muistuttavat, että 9 kk palkka jaetaan koko vuodelle kun huomioidaan opetukseton aika.
Taas tätä. Onko sairaanhoitajien saama 500 euron palkankorotus jo unohtunut?
Puhukaa bruttopalkoista. Nämä keskustelut ovat pelkkää sillisalaattia kun toiset puhuu paljonko käteen jää ja toiset bruttopalkoista.
Vierailija kirjoitti:
Taas tätä. Onko sairaanhoitajien saama 500 euron palkankorotus jo unohtunut?
Siitä on jo 15 vuotta aikaa, kun tuo korotus oli. Palkka laahaa jäljessä. Ruotsissa palkat paljon paremmat.
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli päivätyössä leikkurissa 2560 euroa kuussa peruspalkka, muutin Ruotsiin ja nyt on 4000 euroa peruspalkka ja koska teen täällä vuorotyötä niin noin 5000 euroa kuussa siis peruspalkka. Nämä siis bruttoja kuten palkkakeskusteluissa kuuluu ollakin.
/sairaanhoitaja, 5 vuotta työkokemusta
Aloittelevan TK-lääkärin realistinen bruttopalkka Suomessa, ehkä enemmänkin. Onnittelen!
Kyllä nämä vaihtelevat paljonkin työpaikkojen välillä. Itse olen saanut noin 2700e brutto työpaikassa jossa oli ma-pe aamuvuoroa pelkästään, ei tullut lisiä. Nyt olen päässyt mielestäni tosi hyville ansioille, tienasin lisien ja ylitöiden kanssa 3800e brutto tässä kuussa. Tämä siis röntgenhoitajana joka vertautuu suoraan koulutusajan ja palkan (sama tes) suhteen sairaanhoitajaan. Paras bruttopalkka ikinä mitä olen mistään työstä vielä tähän ikään mennessä saanut.
Tilastonikkari kirjoitti:
Molemat saa lähtöpalkkaa noin 2500€. Kaikki muu lisiä ja tilastojen vääristelyä ja valehtelua.
Naisvaltaisilla aloilla jostain syystä niitä lisiä ei haluta laskea palkkaan mukaan ylwisrs keskustelussa, mutta sama logiikka ei sitten enää pädekään vaikkapa palomiesten, poliisien, ahtaajien tai paperikoneenhoitajien palkasta puhuttaessa.
Sairaanhoitaja 3000€/kk,ylitöillä 4000€/kk. Opettaja 5000€/kk.
Käteen jäävä osuuskin niin vaihtelee aivan jokaisella. Oma verotus on 19%. Työkaverin on 11%. Muutosverokorttini loppuvuodelle oli 11%, oli mukava kun peruspalkastakin jäi pari sataa enemmän käteen. Nyt sitten palataan taas normaaliin ja verottaja vie peruspalkasta n. 800e veroja sun muita. Ylitöillä sitä tienaa, mikä taas kostautuu ensi vuonna verotuksessa, kun rajat pomppii rikki.
Opettajalla on aivan eri palkka alakoulussa, aineenopettajalla yläkoulussa ja lukiossa. Alakoulussa jotain 3200-3500 tonnia ja yläkoulussa/lukiossa 4200-4500 euroa riippuen työvuosista/lisistä.