Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

muutto kaliforniaan

Vierailija
06.05.2015 |

Pitäisi viikon sisällä päättää muuttaa vai ei. Minulle se tarkoittaa omasta urasta luopumista, mutta toisaalta pystyisin keskittymään lapsiin ja harrastuksiini. Työni on todella stressaavaa, joskin myös palkitsevaa, ja sillä on selvä vaikutus jaksamiseen lasten kanssa. Tämä olisi mahdollisuus nauttia perheestä nyt, kun lapset ovat vielä pieniä. Miehen palkka riittäisi kyllä elättämään meidät, vaikka ei mitään luksus-elämää mahdollistamaan.

Siis: lähteä vaiko jäädä?

Kommentit (35)

Vierailija
21/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mene ihmeessä!

Itse lähdin aikoinani (no, eri tilanne: nuori mies ilman perhettä) ja en katunut.

Vierailija
22/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähteä tietenkin. Mitä vielä mietit???
Mieletön kokemus

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:11"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:08"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:02"]Jos tilanne olisi toisinpäin, luopuisiko miehesi urastaan ja jäisi sinun elätettäväksi hoitamaan lapsia ja muuttaisi toiselle puolelle maapalloa? [/quote] Luulen, että ei. Mitä tästä pitäisi päätellä? Toisaalta lämpö ja aurinko tekisivät todella hyvää, minua ei ole luotu kestämään pimeyttä ja kylmyyttä. Toisaalta pelkään, että jos jokin menee pieleen ja täytyisikin löytää töitä taas Suomesta, ei minua kukaan palkkaa vuosien kotiäitiyden jälkeen. Samoin ystävät ja sukulaiset jäisivät tänne Suomeen. Ja lasten elämä muuttuisi radikaalisti. Onko elämä Kaliforniassa kaiken tämän arvoista? Ap

[/quote]

Muista että kotiäitiys vaikuttaa myös tulevaan eläkkeeseesi. Jos lähdet miehen perässä kotiäidiksi mahdollistamaan hänen etenemisen urallaan niin hänen olisi hyvä maksaa sinun vapaaehtoista elävakuutusta.
[/quote]
Tuo asia on järjestettävissä hyväntähe!

Vierailija
24/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme Piilaaksossa miehen komennuksella kaksi vuotta 2001-2003. Vanhin lapsemme syntyi siellä, joten mitään koulu tms. juttuja ei tarvinnut järjestää. Kaikki meni ihan kivasti vaikka syyskuun 11. päivän terrori-iskut olivat ikävät ja myös aika iso maanjäristys pelotti pitkään. Asuimme alussa ja lopussa firman järjestämissä kalustetuissa asunnoissa Mountain Viewissä ja San Josessa, siinä välissä asuimme ensin omakotitalossa ja toisen vuoden kolme kerroksisessa apartmentoksessa. Omakotitalo oli ihan ok, mutta kallis ja minua inhotti mustana jonona sisään ruoan tähteiden tms. perässä tulevat muurahaiset. :)

Kalifornia on upea paikka, ihmiset ovat ihania ja kaikki toimii tarpeeksi hyvin. Nähtävää riitti joka viikonlopulle kansallispuistoissa, rannoilla, vuorilla, viinitiloilla, järvillä jne. Nyt emme enää sinne kuitenkaan lähtisi, tuo kaksi vuotta riitti hyvin ja olihan tämä meille jo toinen ulkomaan komennus. Teidän tilanteeseen en osaa sanoa juuta tai jaata, kyllä aina pari vuotta menee jos mitään katastrofia ei tule ja Suomessakin esimerkiksi vanhenpanne ovat hyvässä kunnossa ja heistä ei tarvitse huolehtia. Asiat tuppaavat järjestymään, joten jos innostusta riittää, niin menkää. Arki se on arkea sielläkin, ei se tästä arjesta juuri poikkea ollenkaan. Ja jos menette, niin Whole foods Marketista saa ruisleipää! :)

Vierailija
25/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:38"]Tarvinne-sana kuulosti ettei ole ihan selvää.
[/quote]

Se, mitä työnantaja tarjoaa, on täysin selvää. Se, että riittääkö se kaikissa mahdollisissa tilanteissa, ei ole täysin selvää. Esim lapset opiskelisivat high schooliin asti ilmaisista kouluissa, sen jälkeisiin opintoihin saisi tukea.
Samoin vakuutus täytyy itse valita, työnantaja kattaa siitä sitten suurimman osan.
Vaikeita valintoja. Pääasiassa huolestuttaa omasta itsenäisyydestä luopuminen elämän helppouden vuoksi.
Ap

Vierailija
26/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämän helppous maahanmuuttajana?!?

Vierailija
27/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en lähtisi enää, aiemmin olen mankunut ulkomaille muuttoa jatkuvasti. Lapset ovat nyt 14v, 12v ja 10v, eikä noin isojen kanssa kannata enää lähteä muuttamaan koko elämän palettia uusiksi. Alle kouluikäisten lasten kanssa olisin voinut lähteä.

Vierailija
28/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kukaan lähde ulkomaille ilman hyvää palkkatarjousta, joten sillä palkalla elättää vaimon ja perheen mennen tullen ja jää rahaa paljon säästönkin. Eli rahasta tuskin tarvitsee huolehtia. Vakuutukset tulevat työnantajan kautta, samoin muutot ja 15m3 merikontissa. Kalustettu asunto järjestetään myös ja sieltä saatte mukaanne "järjestelijän", jonka kanssa etsitte mieleisen asunnon, hoidatte sopimukset, pankkiasiat yms. tärkeät ongelmitta. Kielikoulutusta saatte myös kunhan vain pyydätte. Voitte pyytää paljonkin, yleensä toivomukset menevät helposti läpi. Verojuttuja varten on yhteyshenkilöt, vakuutusfirmasta saatte omalla kielellä palvelua. Heillä on myös lista käytettävissä olevista lääkäreistä. Näin meillä ainakin meni silloin 14 vuotta sitten. Jos siellä on työn puolesta tuttuja suomalaisia, niin heidän kanssaan kannattaa jutella mm. koulusta. Tutustumismatka pari kuukautta ennen lähtöä on suositeltavaa koko perheelle, firma maksaa kyllä.

Vierailija
29/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos et irtisanoutuisikaan työstäsi vaan pyytäisit virkavapaata tms. ihan aluksi, jotta näet, viihdytkö Kaliforniassa. 

En tiedä, mitä teet työksesi, mutta ainakin kunnan viroista on mahdollisuus saada pariksi vuodeksi virkavapaata. Näin minä tekisin, jos olisin lähdössä miehen mukaan ulkomaan työkeikalle. Jos näyttäisi, etten viihtyisi vieraassa maassa, olisi työnkin puolesta mahdollisuus palata takaisin. Jos taas viihtyisin uudessa asuinmaassa, irtisanoutuisin virkavapaan päätyttyä.

On tärkeää, että etsit itsellesi jotakin tekemistä, ettei elämäsi pyöri pelkästään perheen ympärillä, vaikkapa hyviä harrastuksia vapaaehtoistyötä tai miksei myös palkkatyötäkin, jotta sopeudut uuteen elämään. 

Vierailija
30/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:02"]Jos tilanne olisi toisinpäin, luopuisiko miehesi urastaan ja jäisi sinun elätettäväksi hoitamaan lapsia ja muuttaisi toiselle puolelle maapalloa?
[/quote]
Luulen, että ei. Mitä tästä pitäisi päätellä?

Toisaalta lämpö ja aurinko tekisivät todella hyvää, minua ei ole luotu kestämään pimeyttä ja kylmyyttä. Toisaalta pelkään, että jos jokin menee pieleen ja täytyisikin löytää töitä taas Suomesta, ei minua kukaan palkkaa vuosien kotiäitiyden jälkeen. Samoin ystävät ja sukulaiset jäisivät tänne Suomeen. Ja lasten elämä muuttuisi radikaalisti. Onko elämä Kaliforniassa kaiken tämän arvoista?

Ap
[/quote]

Haluatko muuttaa? Viihdytkö kotona? Minkä ikäiset lapset sulla on? Mihin päin Kaliforniaa oisitte muuttamassa?
Mä muutin tänne puoli vuotta sitten ja jäin kotirouvaksi. Miehen palkalla eletään. Tähän mennessä ollaan viihdytty hyvin, mutta tiedän täältä myös suomalaisia kotirouvia, jotka ei viihdy. Täällä on ihan normaalia olla kotirouva. Ei samanlaista ihmettelyä kuin Suomessa. Jos päätät muuttaa niin arki tulee olemaan sun vastuulla, varaudu siihen. Voitko saada Suomesta toimivapaata jotta et jäisi ihan tyhjän päälle jos et viihdykään? Tsemppiä päätöksentekoon!

Vierailija
31/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja ihan vaan osviitaksi päätöksentekoon. Asuminen Piilaaksossa on kallista. Varautukaa maksamaan asunnosta vuokraa 4000-5000 dollaria. Lisäksi vesi, kaasu- ja sähkölaskut ja vakuutukset. Oma eläke pitää säästää. Samoin lasten yliopistomaksut. Jos miehesi tuleva palkka on yli 200 000 dollaria vuodessa niin raha riittää mukavasti perheen elättämiseen ja säästöön. Jos palkka on lähempänä 100 000 dollaria vuodessa niin ei kannata muuttaa.

Vierailija
32/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:12"]Ihan riippuu minne päin siellä olette muutamassa. Voitko kertoa niin voin auttaa jos sattuu olemaan tuttu paikka
[/quote] minua kiinnostaa millaiset koulu-/päiväkotimaksut ovat?

Entä vakuutusten hinta? Sairasvakuutukset siis.
[/quote]

Päivähoito on kallista. Yksi tuttavaperhe maksaa alle 2 vuotiaan lapsen kokopäivähoidosta 2000 dollaria kuussa. Toiset maksaa 5 vuotiaan pre-school paikasta (9h viikko) 700 dollaria. Julkiset koulut on ilmaisia ja eskari on jo koulua.

Vakuutukset maksaa muutaman satasen kuussa koko meidän perheeltä. Työnantaja maksaa usein suurimman osan vakuutusmaksuista.

Vierailija
33/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:12"]Ihan riippuu minne päin siellä olette muutamassa. Voitko kertoa niin voin auttaa jos sattuu olemaan tuttu paikka [/quote] minua kiinnostaa millaiset koulu-/päiväkotimaksut ovat? Entä vakuutusten hinta? Sairasvakuutukset siis. [/quote] Päivähoito on kallista. Yksi tuttavaperhe maksaa alle 2 vuotiaan lapsen kokopäivähoidosta 2000 dollaria kuussa. Toiset maksaa 5 vuotiaan pre-school paikasta (9h viikko) 700 dollaria. Julkiset koulut on ilmaisia ja eskari on jo koulua. Vakuutukset maksaa muutaman satasen kuussa koko meidän perheeltä. Työnantaja maksaa usein suurimman osan vakuutusmaksuista.

[/quote]

Wau! Tuollaisilla hinnoilla minä muuttaisin sinne perhepäivähoitajaksi. Tienaisin yhtä paljon kuin tietotekniikkainsinöörit!

Vierailija
34/35 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 22:08"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 21:43"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:14"][quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 20:12"]Ihan riippuu minne päin siellä olette muutamassa. Voitko kertoa niin voin auttaa jos sattuu olemaan tuttu paikka [/quote] minua kiinnostaa millaiset koulu-/päiväkotimaksut ovat? Entä vakuutusten hinta? Sairasvakuutukset siis. [/quote] Päivähoito on kallista. Yksi tuttavaperhe maksaa alle 2 vuotiaan lapsen kokopäivähoidosta 2000 dollaria kuussa. Toiset maksaa 5 vuotiaan pre-school paikasta (9h viikko) 700 dollaria. Julkiset koulut on ilmaisia ja eskari on jo koulua. Vakuutukset maksaa muutaman satasen kuussa koko meidän perheeltä. Työnantaja maksaa usein suurimman osan vakuutusmaksuista.

[/quote]

Wau! Tuollaisilla hinnoilla minä muuttaisin sinne perhepäivähoitajaksi. Tienaisin yhtä paljon kuin tietotekniikkainsinöörit!
[/quote]

Yksityisille lastenhoitajille maksetaan 15-20 dollaria tunti, joten kyllä sä sellaiset 4000 dollaria kuussa voisit tienata, mutta ei sillä Piilaaksossa juhlita. Katso noi elinkustannukset tuossa yllä.

Vierailija
35/35 |
28.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihinköhän päätökseen ap päätyi?