Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3-v pojalla joka päivä maha kipeä!

19.09.2006 |

Kesästä lähtien poika on valittanut mahakipua. Aluksi epäsäännöllisesti ja viime aikoina päivittäin. Poika menee silloin yleensä sänkyynsä lepäilemään ja jonkin ajan päästä sitten nousee sieltä ja kertoo, että mahaan ei enää satu. Ollaan käyty kerran lääkärissä (Ruusulassa) puhumassa tosta ja lääkäri oli sitä mieltä, että mahakipu liittyisi vatsantoimintaan. Poika kakkaa 1-2 krt päivässä ja kakka on aina ihan normaalia koostumukseltaan. Ei ainakaan siis ummetuksesta kärsi. Viime aikoina mahakipu on ollut aamuisin, joskus aamupalaa ennen ja joskus jälkeen. Aion viedä pojan uudelleen lääkäriin, mutta kiinnostaisi kuulla, onko jonkun muun lapsella ollut ihmeellistä mahakipua ja mistä se on johtunut? Olen miettinyt, voisiko pojalla olla vaikka laktoosi-intoleranssi tai keliakia?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
01.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

onkohan fassilooralla selvinny jo kivun syy?

meillä menee yhä monimutkaisemmaksi. tuntuu että mikään ei sovi. oltiin sairaalassa jo 2 päivää vimeviikolla, lisää kokeita jne., huomenna lääkäri soittaa kokeiden tuloksia.

mutta tällä hetkeläl tilanne on se, että pojan maha on kipeä ja turvonnut käytännössä koko ajan. oon ite tosi väsynyt tähän tilnteeseen ja poika varmasti vielä enemmän. mutta toivottavasti huomenna seilviää jotain.

emme syö enää viljoja, emme maitotuotteita, emme soijaa, emme valk jauhoja, emme hedelmiä, emme sokeria. eli käytänössä siis ei mit-ään ja silti poika huonossa kunnossa.

lukuisat antoibioottikuurit kai pilanneet pojan vatsan tähän kuntoon.

Vierailija
2/10 |
02.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä 2,5v tytöllä sama ongelma... paitsi että on jo valmiiksi maito- ja kotim. viljoille allerginen. vatsakipujen syy täysin arvoitus..

voisiko olla ilmavaivoja? piereskeleekö paljon?

viime yönä tyttö valitti taas mahakipua, tuli pieru ja sanoi että nyt helpotti eli liekö sitten niitä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keliakia löytyi puoli vuotta sitten ja vatsakivut hävisivät heti kun ruokavalio muuttui gluteiinittomaksi. Keliakian mahdollisuus on helppo selvittää verikokeella. Jos se antaa aihetta epäillä, tehdään tähystys, jossa otetaan koepala.

Vierailija
4/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko teidän lapsilla koko massu kipeä vai sattuuko tiettyyn kohtaan?

Myös meidän 3-vuotias neiti on alkanut viime aikoina valitella masuansa. Ei nyt ihan päivittäin, mutta kuitenkin. Tytön masu on navan kohdalta kipeä. Joskus kipu helpottaa, kun tyttö päästää ison paukun tai käy kakalla, mutta monesti ei tule kumpaakaan. Kakka tulee joka päivä, mutta on aika usein ollut kovaa papanaa. Iltasella tytön massu on myös monesti hieman pömpöllään. Vielä en ole asiaa sen kummemmin miettinyt, koska muistelen, että kärsin itsekin lapsena monesti masukivusta ja turvonneesta masusta, jota äiti hoiteli lämpimällä kääreellä. Ihan viime aikoina ollaan alettu säännöstellä maitotuotteiden määrää ja yritetty syödä enemmän hedelmiä (tuorevihanneksista vain kurkku kelpaa..) ja kakka on ollut löysempää. Mutta massukipu jatkuu silti.

Niin ja te, jotka olette keliakiakokeeseen päässeet, niin oletteko päässee helposti? Terkkarin kautta vai yksityisen? Mun murrosikäisellä serkulla todettiin keliakia pari vuotta sitten ja aina välillä sen mahdollisuus käy mielessä. Meiän tyttö on nimittäin monella muullakin tapaa aivan mun serkun kopio..

Vierailija
5/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ja kun mahakipu palaa, mennään uudestaan lääkäriin. Voihan olla, että mahakipu johtuu just jostain ilmavaivoista, mutta haluan selvittää, ettei kyseessä ole esim. se keliakia. Toivottavasti muidenkin mahakivun syy selviää!

Vierailija
6/10 |
03.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin pojan omalaakariltä lähete sairaalaan, josta saatiin labralähete. Positiivisten verikokeiden jälken tähystys- ja koepala otettiin nukutuksessa samassa sairaalassa.

Suomen systeemistä en tiedä, koska asumme ulkomailla.

Itse olen käynyt Suomessa yksityisesti samassa keliakiaverikokeessa, ja taisi maksaa Mehiläisessä n. 50 euroa, ilman KELA-korvausta.

Vierailija
7/10 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

käymistä keliakia kokeissa, ja samalla kannattaa katsoa myös kilpirauhaset.

Molemmat sairaudet estävät vitamiinien ja muiden tärkeiden ravintoaineiden imeytymisen elimistöön, joista saattaa aiheutua mm.vatsavaivoja.

Meillä pojalla vuosi sitten todettu keliakia (kärsinyt vaivoista pienestä asti, eikä lääkärit osanneet epäillä keliakiaa).

Itse pyysin testeihin josta tämä sairaus selvisi.

Omalta kunnalliselta lääkäriltä voi pyytä verikokeet, jos niistä selviää jotain niin sitten vasta tähystykseen, jossa katsotaan keliakian aiheuttamat vauriot.

Toivotaan kuitenkin että kyseessä olisi vain ohimenevä vatsavaiva.

Vierailija
8/10 |
24.10.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja aamujännitykseen ennen hoitoon menoa .

Vierailija
9/10 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti ihan katsoa nimimerkkiä etten itse ollut kirjoittanut tuota 3 viikkoa sitten!! Meillä täsmää kaikki, paitsi että olemme hiukan pidemmällä :

Korvien (putkitus) jälkitarkastuksen yhteydesä 3 viikkoa sitten puhuin lääkärille samalla asiasta. Käski kokeilla viikko ilman maitoa diettiä ja sitten 2 viikkoa silman viljaa dieettiä. Maidosta pitäsi näkyä viikossa jo, jos mahakipu lakkaa, niin siitä johtui. Viljassa oireet tulevat viiveellä.

Mä tosin en oo saanut vielä vastausta mikä pojalla on, mutta maha jopa turposi viikko sitten kuin raskaanaolevalla, jolloin vein pojan lääkäriin taas. Saatiin lähete tähystykseen, jonne menemme ensi maanantaina.

Nyt tuntuu, että riisi-vesi-hirssi linja on ainoa missä maha ei ole kipeä. En tiedä onko maitoallergiaa, ja suolisto on jo niin tuhpoutunut että juuri mikään (ei myöskään viljat) sovi. Vai onko keliakiaa tai vilja-allergiaa.

Meillä on aina ollut valtavaa syömättömyyttä ja nirsoilua ruuan kanssa ja vielä hankalammaksi näyttää menevän.

Vierailija
10/10 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa varmasti aloittaa tuosta laktoosi-intoleranssista, eli pidä ruokavalio TÄYSIN laktoosittomana (valiolla on tosi paljon täysin laktoosittomia maitotuotteita, joten voitte elää suht. normaalia elämää) vähintään viikko ja seuraa oireita tai siis sitä, väheneekö vatsakipu.

Sitten voit sulkea pois maitoproteiiniallergian täysin maidottomalla ruokavaliolla ja keliakian gluteenittomalla ruokavaliolla.

Ja erikoislääkärille meno olisi varmasti ihan paikallaan!