Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kenenkään teini niin ajattelematon, ettei todella

Vierailija
06.05.2015 |

välitä suorittaa kouluaan? Vaikka tietää, että ei ole pääsemässä luokaltaan?

Uskomaton tämä meidän teini, tiedossa on masennusta yms häikkää, mutta silti? Ei kuulemma välitä. On sellainen tuulella käyvä, ettei sinällään edes oudoksuta, mutta jotenkin ihmettelen, ettei yhtään välitä, miksi?

Olin itsekin äärimmäisen hankala/haastava teini, mutta mä sentään jotenkin sain tehtyä kaiken pakollisen, vaikka yhteen vanhempien kanssa otinkin ja lintsailin paljon yms... Nostanko kädet pystyyn? Enhän mä voi...

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi nostaa käsiä pystyyn. Hoidatte homman kerrallaan ja nuori valmistuu aikanaan, vaikka sitten hiukan myöhemmin.

Vierailija
2/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on masennus niin silloin ei todellakaan välitä mistään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saat nyt kokea sun oman teiniajan uudestaan: lapsesi pysyy pinnalla tai hukkuu ja sinä olet siitä vastuussa.

Vierailija
4/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä motivaatio-ongemissa yleensä ole ajattelemattomuudesta kyse. Jos ei ole motivaatiota niin ei ole, ja silloin harvemmin oppi päähän tarttuu vaikka opiskelemaan pakotettaisiinkin.

Neuvoisin sinua ihan ensiksi rauhoittumaan ja lopettamaan teinillesi huutamisen, se ei auta mitään. Sen jälkeen voit yrittää rauhassa miettiä, millä tavalla olisi mahdollista saada lapsesi elämänhalu ja motivaatio koulunkäyntiä kohtaan palautumaan. Motivaatio ei koskaan synny tyhjästä tai pakottamalla, vaan sen täytyy lähteä sisältäpäin, ja nuorella täytyy olla aito halu päästä elämässä eteenpäin.

Vierailija
5/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oivioi kuulen puheestasi isäni liiankin selvästi. Vakavaa masennusta sairastaneena ja monen itsemurhayriteksen jälkeenkin isältä tuli vain"koulu pitää hoitaa" kun on sideharsot ranteissa eikä sängystä pääse ihmeenkään voimalla ylös ei auta että vanhempi pitää masennusta "vaiheena"

Vierailija
6/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun nyt on toukokuu, niin ehdottomasti paras ratkaisu onkin, että ei tänä keväänä enää tee mitään. Tämä olisi ollut paras ratkaisu jo jonkun aikaa. On parempi käydä koko luokka uudelleen sitten kun on koulunkäyntikunnossa, ja saada kunnon arvosanat, kuin yrittää tässä enää raapia kasaan jotain, mikä parhaimmallakin yrityksellä olisi kuitenkin surkeat arvosanat. 

Kai se lapsi on jossain hoidossa masennuksensa takia?

Vierailija
7/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen 15v ja luokaltani löytyy just tuonlaisia tyyppejä (ihan riittävästi). En ymmärrä miksi jotkut eivät edes yritä ja eivätkä lue esim. kokeisiin!? Kyseessä on kumminkin heidän oma tulevaisuus!!

Vierailija
8/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap täällä, en mä teinille huuda, teidän, ettei se auta vaan pahentaa, on sentään koetettu.  Kutonen, minkä ikäinen olit, kun isäsi noin hoki? Surullista, meillä sentään yritetään tsesmpata, eikä keskitytä vain kouluun. Meillä yläkoulusta kyse, joten se on ns pakko hoitaa, oppivelvollisuus... Ja masennus todettu vain lieväksi, ei lääkitystä. Teini juttelee monen tahon kanssa ja on tarkkailussa monessa suhteessa, mutta ei edes halua ottaa apua vastaan.

Vierailija
9/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan nosta käsiäsi ylös koko hommasta. Ootko kuinka paljon tukenut lastasi? Mä muistan omasta nuoruudesta, että joutui aikuistumaan nopeasti, koska vanhemmat odotti paljon enemmän multa kuin olisin jaksanut. Sitten tietysti koulu jutut painostivat mieltä ja kavereiden painostukset. Ja tietysti oman kropan muutokset, ajatukset tulevaisuudesta, nykyisyydestä.

Se on kyllä ihan hurjaa se teini-ikä kaikkineen muutoksineen ja painostuksineen.

Vierailija
10/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:03"]

Itse olen 15v ja luokaltani löytyy just tuonlaisia tyyppejä (ihan riittävästi). En ymmärrä miksi jotkut eivät edes yritä ja eivätkä lue esim. kokeisiin!? Kyseessä on kumminkin heidän oma tulevaisuus!!

[/quote]

Joskus motivaatio löytyy vasta lukiossa, itselle kävi näin. Huippuoppilas en ole vieläkään, mutta minulla on omat vahvat aineeni ja selkeä suunnitelma minne menen lukion jälkeen.

Vierailija
11/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:01"]

Kun nyt on toukokuu, niin ehdottomasti paras ratkaisu onkin, että ei tänä keväänä enää tee mitään. Tämä olisi ollut paras ratkaisu jo jonkun aikaa. On parempi käydä koko luokka uudelleen sitten kun on koulunkäyntikunnossa, ja saada kunnon arvosanat, kuin yrittää tässä enää raapia kasaan jotain, mikä parhaimmallakin yrityksellä olisi kuitenkin surkeat arvosanat. 

[/quote]

Sinällään huono neuvo, että jos ei käy koulua eikä suorita mitään, pääsee laitokseen, edelleen se oppivelvollisuus on päällä yläkoululaisella... Onhan joku saanut muistaakseni sakotkin, kun ei hoitanut teiniään jokapäivä kouluun, muistanko väärin?

Vierailija
12/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:03"]Itse olen 15v ja luokaltani löytyy just tuonlaisia tyyppejä (ihan riittävästi). En ymmärrä miksi jotkut eivät edes yritä ja eivätkä lue esim. kokeisiin!? Kyseessä on kumminkin heidän oma tulevaisuus!!
[/quote]

Mä loistin niissä aineissa, joissa olin hyvä ja sain tukea tarvittaessa. Niissä joissa olin jo alkujaan huonompi, niin en saanut opettajilta tukea eikä multa sitten odotettukaan sen suurempia saavutuksia. Ei koulussa ei kotona. Ammattikoulun kävin hyvin ja olen pärjänyt työelämässä. En nyt sit tietenkään ole korkeakoulutettu, mutta olen pärjänyt elämässä vaikken yläasteella lukenutkaan kokeisiin. Jos nyt pääsisin menneisyyteen, niin tottakai lukisin ja panostaisin.

Vierailija
13/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko teinisi on ruudun ääressä? Veikkaan että se on monen ongelma..ruutuaika.

Vierailija
14/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisko se masennus? Kannattaisi tukea vielä ennen kuin pistää itsensä päiviltään.

Vierailija
15/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva kuulla vinkkejä, miten teinin motivaatiota voisi nostattaa? Meillä ei tunnu oikein mikään toimivan. Teini luovuttaa ihan liian herkästi. ps, ei valitettavasti ole missään aineessa ns hyvä, vaan aina ollut ongelmia oppimisen suhteen, alusta asti, siksihän tilanne on nyt jo niin paha.

Vierailija
16/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:17"]Olisi kiva kuulla vinkkejä, miten teinin motivaatiota voisi nostattaa? Meillä ei tunnu oikein mikään toimivan. Teini luovuttaa ihan liian herkästi. ps, ei valitettavasti ole missään aineessa ns hyvä, vaan aina ollut ongelmia oppimisen suhteen, alusta asti, siksihän tilanne on nyt jo niin paha.

[/quote]

Oletteko auttaneet läksyissä?

Vierailija
17/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:01"]

[/quote]

Sinällään huono neuvo, että jos ei käy koulua eikä suorita mitään, pääsee laitokseen, edelleen se oppivelvollisuus on päällä yläkoululaisella... Onhan joku saanut muistaakseni sakotkin, kun ei hoitanut teiniään jokapäivä kouluun, muistanko väärin?

[/quote]

siis hyvähän se neuvo on, koska laitoksessa saa hoitoa. Pelkästä luokallejäännistä tai sairaslomasta (josta on lääkärin todistus) ei sitäpaitsi mihinkään laitokseen edes joudu.

Vierailija
18/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 17:17"]

Teini luovuttaa ihan liian herkästi. ps, ei valitettavasti ole missään aineessa ns hyvä, vaan aina ollut ongelmia oppimisen suhteen, alusta asti, siksihän tilanne on nyt jo niin paha.

[/quote]

No tämä selittää jo paljon. Jos oppiminen tuottaa paljon vaikeuksia eikä tarjoa onnistumisen kokemuksia, niin ei ihmekään että motivaatio on alhaalla. Suositeltavaa olisi viedä teini neuropsykologisiin tutkimuksiin, koska niissä voisi löytyä keinoja joilla tehdä koulunkäynnistä helpompaa.

Nuoren motivoiminen tietenkin lähtee siitä, että huomioidaan hänen henkilökohtaiset taipumuksensa ja kiinnostuksenkohteensa. Onko sinulla mitään käsitystä, minkälaisista asioista lapsesi on (tai on ollut) kiinnostunut?

Vierailija
19/19 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On varmasti todella vaikeaa auttaa jotakuta, joka torjuu avuntarjoukset. Masentunut pikkusiskoni halusi hoitaa koulun mahdollisimman hyvin mutta koki sen ylivoimaiseksi. No, äiti selvitti, mitä pitää missäkin aineessa tehdä, luki koealueita ääneen, auttoi tekemään ajatuskarttoja, keskusteli opeteltavista asioista ja vakuutti, että yhdessä selvitään. Olihan se äidille tosi rankkaa töiden ym. ohella kannatella pikkusiskoa, mutta tässä tapauksessa se kannatti. Pikkusisko selvisi (koulukiusaamisen aiheuttamasta) masennuksestaan ja on jatkanut opiskelua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi yksi