Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kunnianhimottomuus huono luonteenpiirre?

Vierailija
06.05.2015 |

En ole koskaan kokenut tarvetta menestyä, rikastua tai päästä johtopaikoille. Minulle riittää perustarpeiden tyydyttäminen, raha tai tavara ei ole minulle tärkeää. Potentiaalia minussa olisi, mutta motivaatiota tai kunnianhimoa ei. Saan joskus kuulla moitteita siitä etten yritä esimerkiksi löytää parempaa työpaikkaa, opiskella lisää tai edetä urallani, mutta en koe tarvetta siihen. Nykyisestä työstäni saamani raha riittää hyvin elämiseen, en kaipaa enempää.

Onko kunnianhimottomuus jotenkin huono luonteenpiirre ja pitäisikö siitä päästä eroon? Pitäiskö jahdata jatkuvaa tulojen kasvua ja aseman nousua?

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Se on erinomainen luonteenpiirre. Pyrkyreitä tässä maailmassa kyllä riittää. 

Vierailija
2/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole huono. Itselleni se on ollut pysyvän onnellisuuden tärkeä lähde. On helppoa olla onnellinen kun ei tarvitse onneensa muuta kuin perustarpeet: ruokaa, terveyttä, jonkinlaisen asunnon, suht ok työn, eikä tarvi tavoitella mitään ihmeellistä. 

Toisaalta on hyvä että kaikki eivät ole tällaisia, koska maailma ei oikein kehittyisi jos olisivat. Eli on hyvä että on kunnianhimoisia ihmisiä, mutta jos ei sellainen luonnostaan ole, ei ole mitään syytä sellaiseksi pyrkiä. Eikä toisaalta kunnianhimoisenkaan toisenlaiseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nopes. Apaattisuus kyllä on.

Vierailija
4/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnianhimo ei tarkoita sitä, että olisi pakko menestyä, vaan sitä, että haluaa tehdä kaiken, mitä tekee, parhaalla mahdollisella tavalla ja kehittyä siinä. Kunnianhimottomuus taas tarkoittaa tämän halun puutetta, siis laiskuutta, velttoilua, tyytymistä siihen, missä pääsee helpolla, vaikka voisi olla parempikin. Ei se nyt hirveän hyväkään ominaisuus ihmisessä ole, vaikka jonkunverran sitäkin kai tarvitaan. Jos kaikki olisivat kunnianhimottomia, ihmiskunta eläisi vieläkin koko 25-vuotisen elämänsä luolissa...

Vierailija
5/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:17"]

Kunnianhimo ei tarkoita sitä, että olisi pakko menestyä, vaan sitä, että haluaa tehdä kaiken, mitä tekee, parhaalla mahdollisella tavalla ja kehittyä siinä. Kunnianhimottomuus taas tarkoittaa tämän halun puutetta, siis laiskuutta, velttoilua, tyytymistä siihen, missä pääsee helpolla, vaikka voisi olla parempikin. Ei se nyt hirveän hyväkään ominaisuus ihmisessä ole, vaikka jonkunverran sitäkin kai tarvitaan. Jos kaikki olisivat kunnianhimottomia, ihmiskunta eläisi vieläkin koko 25-vuotisen elämänsä luolissa...

[/quote]

Luolissa oli hyvä elää. Nyt me sitten tapetaan maapallo ja sen kaikki asukit :(

Vierailija
6/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai se on huono piirre. Ihmisessä kiinnostavan tekee palo itselle tärkeisiin asioihin.

Vierailija
7/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No toi ei päde muhun, ja koen, että olen kunnianhímoton. En tavoittele mainetta tai hyvää asemaa, en pidä kilpailusta enkä ole juurikaan kilpailuhenkinen. En haluaisi esimiesasemaan.

Olen nyt työssä, jota ei arvosteta.

Kuitenkin tykkään tehdä työni hyvin, arvosta sitä, että muut yrittävät parhaansa ja ovat hyviä ja se on minulle tärkeää.

Vierailija
8/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:20"]

[/quote]

[/quote]

eikä ollut, sinne ne kuolivat kylmään ja nälkään, kunnes joku kunnianhimoinen keksi miten käytetään tulta.

Vierailija
9/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työtä saatetaan tehdä kunnianhimoisesti myös, vaikka ei tavoiteltaisikaan isompaa palkkaa tai asemaa. Intohimosta ja kiinnostuksesta siihen työn sisältöön. Koetko ap mitään sellaista kunnianhimoa?

Vierailija
10/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

No jaa-a. Olen kunnianhimoton, mutta vaativassa asiantuntijatyössä, jonka kyllä hoidan huolellisesti ja hyvin. En laiskottele enkä velttoile. Mutta en toisaalta kyllä halua esim. edetä urallani enkä erityisesti hingu vaativia tehtäviä vaan tykkään semmoisista perus-hommista joissa ei tarvi liikaa päätään rasittaa. 

Luolissa tai muussa alkukantaisemmissa oloissa elämistä usein kaipaan, nykymaailman on niin kovin kaoottinen ja irti ihmisen perustarpeista. Voisin hyvin muuttaa jonnekin lämpimään maahan alkuperäiskansojen seuraksi luonnonmukaisempaan elämään ja uskoisin olevani hyvin onnellinen niin.

t. 3

Vierailija
11/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen todella kilpailuhenkinen, mutta laiska. Urheilussa pärjäsin niin kauan, kuin lahjakkuuden avulla minimitreenillä oli mahdollista. En halunnut hävitä. Sama työelämässä, ei huvita edes yrittää.

Vierailija
12/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote] Olen hieman ERImieltä eli käsutän asian toisin. Olen mielestäni kunnianhimoton vaikkakin teen ne asiat miyä teen tosi hyvin. Mutta en ole välittänyt opiskella niin pitkälle mihin äly olisi yltänyt koska en halunnut ottaa lainaa. Olen tyytyväinen vaikka tuloni on pienet, pärjään näin. Monesti silti kuulen miksi et tee sitä tai tätä tai....olisit niin hyvä siinä...sinusta tulisi rikas...  muutta kun EVVK!

Itse en näe kunnianhimoa/himottomuutta mustavalkoisena asiana. Myönnän, että kunnianhimottomuus voi osin olla laiskuuttakin, mutta ei se pelkästään sitä ole. Se on myös joillakin tie onneen. Kunnianhimo taas voi olla sekä huono että hyvä asia. Hyvä se on silloin kun ihminen käyttää kunnianhimoaan mutta huono kun kunnianhimo käyttää ihmistä. Kunnianhimo voi tehdä ihmisestä Hitlerin ja ihminen tass kunnianhimon avulla kehitellä esim lääkkeitä/hoitoja jne.

Vierailija
13/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:24"]

[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 16:20"]

[/quote]

[/quote]

eikä ollut, sinne ne kuolivat kylmään ja nälkään, kunnes joku kunnianhimoinen keksi miten käytetään tulta.

[/quote]

Se oli luovuutta, ei kunnianhimoa :)

Vierailija
14/14 |
06.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta se on erittäin hyvä piirre, ettei ole kovin kunnianhimoinen, jos on silti yhteiskuntaan sitoutunut ja terve (eli kyse ei ole esimerkiksi masennuksesta). Esimerkiksi useimpia töitä ei vaan voi tehdä parhaalla mahdollisella tavalla, koska se ei ole sen työn tavoite ja työhön on varattu vain tietty määrä resursseja. Ei silloin voi käyttää yhteen työtehtävään ikuisuuksia aikaa tai rahaa, vaan on tärkeä osata määritellä riittävän hyvä ja tyytyä siihen.

Itse en oikein jaksa kunnianhimoisia ihmisiä, jos se tarkoittaa jatkuvaa tyytymättömyyttä itseen, muihin ja ympäristöön. Sellaista "vaadin paljon itseltäni ja paljon muilta" - ihmistyyppiä kestää noin vartin pätkissä, sitten alkaa vituttamaan, että joku ottaa oikeudekseen määritellä miten tässä elämässä pitäisi elää, eikä kykene kompromisseihin, neuvotteluun tai muiden näkökulmiin eläytymiseen. Kun on vaan se oma kunnianhimo, oma himo tehdä asiat vaan ja ainoastaan kuten itse näkee parhaimmaksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan kahdeksan