Saako avoimen yliopiston opintoihin tukea?
Varmaan ei, ainakin mitä kelan sivuilla luki mutta varmistan nyt kumminkin täältä kaikkitietävältä palstalta. Mietin onko rahaa, oon työtön nuori ja tekisi mieli saada tekemistä.
Kommentit (13)
Et saa opintotukea, mutta voit pyytää lupaa suorittaa niitä työttömänä ollessa. Voit saada tehdä hitaassa tahdissa niitä, ikään kuin "harrastuksena" samalla kun haet töitä, tai sitten ihan reippaassa tahdissa niin että työkkäri seuraa edistymistäsi.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:12"]
Kela sanoo että ei saa, mutta mitä mieltä av? Ei helvetti...
[/quote]
Siis tiesin kyllä että ei saa opintotukea mutta en esim. just tiennyt tuosta kolmosen kuvailemasta mahdollisuudesta.
Tuli vain mieleen, että miten työkkäri saa tietää avoimen opinnoista, jos niistä ei itse ilmoita?
Ei, saa ja työkkäriin täytyy ilmoittaa. Ei saa tehdä yli 5op/kk, muuten et ole enää työtön. Menin kerran möläyttämään työkkärissä, et oon käyny avoimessa opiskelemassa. Karenssit paukahti päälle, mutta onneksi ei ollut ylittynyt tuo 5op/kk. Sain takautuvasti tuet.
Opetus: Älä ikinä kerro työkkärissä mitään. Vaikeneminen on kultaa.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:20"]
Ei, saa ja työkkäriin täytyy ilmoittaa. Ei saa tehdä yli 5op/kk, muuten et ole enää työtön. Menin kerran möläyttämään työkkärissä, et oon käyny avoimessa opiskelemassa. Karenssit paukahti päälle, mutta onneksi ei ollut ylittynyt tuo 5op/kk. Sain takautuvasti tuet.
Opetus: Älä ikinä kerro työkkärissä mitään. Vaikeneminen on kultaa.
[/quote]
Vittu miten järjetöntä, huh huh..
Mitä vittua. Tossa ei ole mitään järkeä. Eikö työttömiä just kannattaisi tukea opsikeluissa? avoimen kautta moni tähtää saamaan yliopistopaikan ja suorittamaan tutkinnon. vaikka ei tähtäisikään se on valttikortti työnhaussa ja työelämässä yleensäkin...
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:23"]
Mitä vittua. Tossa ei ole mitään järkeä. Eikö työttömiä just kannattaisi tukea opsikeluissa? avoimen kautta moni tähtää saamaan yliopistopaikan ja suorittamaan tutkinnon. vaikka ei tähtäisikään se on valttikortti työnhaussa ja työelämässä yleensäkin...
[/quote]Näinhän se pitäisi olla, mutta ei tässä meidän kommari suomessa. Työttömyys tekee tämän vuoksi muutamassa vuodessa sen, että työttömästä tulee täysin saamaton laiska paska. Työtöntä mitäisi kannustaa kaikkeen kehittävään toimintaa, mutta nyt siitä rankaistaan.
Entä jos menisit vain luennoille istumaan? Ei maksa mitään mutta toimisi varmaan jos ainoa tarkoitus on saada tekemistä. Mitä muuten haluaisit opiskella?
Jos olet alle 25 eikä sinulla ole toisen asteen tutkintoa, niin älä missään nimessä lue enempää kuin tuon 5 op/kk! Et saa mitään tukea, jos tuo raja ylittyy!
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:34"]
Jos olet alle 25 eikä sinulla ole toisen asteen tutkintoa, niin älä missään nimessä lue enempää kuin tuon 5 op/kk! Et saa mitään tukea, jos tuo raja ylittyy!
[/quote]
On toisen asteen tutkinto, merkonomi, ja olin alunperin kaksoistutkinnolla, mutta YO-tutkinto jäi saamatta hylätyn kokeen takia (kun ei kompensaatiotkaan riittänyt). Lukiokursseja oon kyllä suorittanut äikässä, enkussa (tää oli se hylätty, en osaa juuri mitään), matikassa (pitkä), historiassa ja fysiikassa. Valmistumisen jälkeen oli töitä, joten jätin YO-tutkinnon sikseen, mutta nyt jäin just työttömäksi.
Saako sitten opiskella alle 5 op./kk ilman karenssia? Ja kympille, varmaan ainakin fysiikkaa ja historiaa kun niihin on jo jotain pohjaakin.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:57"]
[/quote]
On toisen asteen tutkinto, merkonomi, ja olin alunperin kaksoistutkinnolla, mutta YO-tutkinto jäi saamatta hylätyn kokeen takia (kun ei kompensaatiotkaan riittänyt). Lukiokursseja oon kyllä suorittanut äikässä, enkussa (tää oli se hylätty, en osaa juuri mitään), matikassa (pitkä), historiassa ja fysiikassa. Valmistumisen jälkeen oli töitä, joten jätin YO-tutkinnon sikseen, mutta nyt jäin just työttömäksi.
Saako sitten opiskella alle 5 op./kk ilman karenssia? Ja kympille, varmaan ainakin fysiikkaa ja historiaa kun niihin on jo jotain pohjaakin.
[/quote]Ei saa ylittää tuota 5op/kk kuin työkkärin luvalla, mutta tähän on helppo ratkaisu. Älä kerro työkkärille ja pidä huoli ettei kukaan mukaan ettei polta sua niille.
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 14:10"]
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 13:57"]
[/quote]
[/quote]Ei saa ylittää tuota 5op/kk kuin työkkärin luvalla, mutta tähän on helppo ratkaisu. Älä kerro työkkärille ja pidä huoli ettei kukaan mukaan ettei polta sua niille.
[/quote]
Hyppään nyt tähän väliin kysymään miten paljon työkkäri noita tonkii, onko riski jäädä kiinni opiskelusta? Itseäkin kiinnostaisi vaikka kehittää itseään kun töitä ei löydy vaikka haku päällä koko ajan. (Ei ap)
Kela sanoo että ei saa, mutta mitä mieltä av?
Ei helvetti...