Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä muistitestissä kysytään?

Vierailija
11.01.2022 |

Vanhukselle tulossa muistitesti. Mitä siinä kysytään? Hän ei ole koskaan ollut matemaattisesti lahjakas, joten voiko matemaattiset tehtävät skipata. Ja mitä siinä kysytään noin yleensä?

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistatko mitään?

Vierailija
2/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En yhtään muista mitä kysyttiin. Mutta en ole varma olenko koskaan ollut sellaisessa testissä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mies oli muistitestissä. Ja yritin kysyä, mutta ei tietty muistanut.

Vierailija
4/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kellotaulutehtävän olen kuullut siinä olevan.

Luetellaan jotain sanoja ja jutellaan muuta ja sitten kysytään, mitä ne sanat oli.

Vierailija
5/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMSE-testin löydät ihan netistäkin. Siinä testataan mm. ajan ja paikan tajua, päässälaskua, ohjeiden noudattamista, esineiden nimeämistä, kirjoittamista ja piirtämistä. Maksimi testistä on 30 pistettä ja 24 on vielä normaalin rajoissa, niin että joku tehtävä saa mennä väärinkin.

Vierailija
7/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Piirrostehtävä  , katsotaan hahmotus . Katsotaan kuvia ja pitää muistaa mitä näki . Kysellään kaikenlaista . Olin vanhempani mukana pari kertaa ja en muistanut aina itsekkään kaikkea vaikka en ollut piinapenkissä . Laskutehtävänä oli 100 mennä alaspäin kolmen välein . Siinä on moninaisia tehtäviä  . Siellä missä käytiin oli ystävällinen ja normaalisti puhuva hoitaja , ei lässyttänyt kuin lapselle . Kysyttiin monenteenko kerrokseen tultiin , pääministeri jne . 

Vierailija
8/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme sanaa sanotaan. Sitten kysytään muuta ja sitten kysytään, muistaako nuo kolme sanaa.

Täytyy piirtää kello ja siihen määrätty kellonaika.

Täytyy jäljentää kuva, jossa 2 särmiötä leikkaa toisensa.

Kysytään, missä olemme. Monesko kerros monesko päivä on. Mikä vuodenaika on. Missä maakunnassa olemme Käsketään kirjoittaa itse keksitty lause. Käsketään toistaa "ei mitään muttia eikä jossitteluja"

Nämä siitä helpommasta testistä. Laajemmasta en tiedä.

Vierailija
9/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MMSE-testin löydät ihan netistäkin. Siinä testataan mm. ajan ja paikan tajua, päässälaskua, ohjeiden noudattamista, esineiden nimeämistä, kirjoittamista ja piirtämistä. Maksimi testistä on 30 pistettä ja 24 on vielä normaalin rajoissa, niin että joku tehtävä saa mennä väärinkin.

Ne tavat feilata testi ovat oikeasti selkeitä, eli esimerkiksi kellotaulu ei enää näytä siltä mitä pitäisi, eikä osaa piirtää viisareita näyttämään jotain aikaa yms.. Tai presidenttinä on Kekkonen.. Tai ei tiedä mikä vuodenaika tai vuosi nyt on..

Ongelma on yleensä saada sairaudentunnoton dementikko testiin. Kun äidin kunto oli romahtunut, eikä ymmärtänyt enää vastustella lääkäriin menoa, ja saatiin testiin ekan kerran, oli MMSE tulos 14..

Vierailija
10/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaan kyselet kun et enää siellä muista asiaa.

Vierailija
11/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Piirrostehtävä  , katsotaan hahmotus . Katsotaan kuvia ja pitää muistaa mitä näki . Kysellään kaikenlaista . Olin vanhempani mukana pari kertaa ja en muistanut aina itsekkään kaikkea vaikka en ollut piinapenkissä . Laskutehtävänä oli 100 mennä alaspäin kolmen välein . Siinä on moninaisia tehtäviä  . Siellä missä käytiin oli ystävällinen ja normaalisti puhuva hoitaja , ei lässyttänyt kuin lapselle . Kysyttiin monenteenko kerrokseen tultiin , pääministeri jne . 

Lisään ettei kannata harjoitella , tietää tilanteen paremmin , ei kannata huijata kostautuu itselle . Meillä testattava skarppasi ja esitti parempaa ja myötäiltiin , nyt kuollut .

Vierailija
12/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisään ettei kannata harjoitella , tietää tilanteen paremmin , ei kannata huijata kostautuu itselle . Meillä testattava skarppasi ja esitti parempaa ja myötäiltiin , nyt kuollut .

Ei sitä voi harjoitella tai skarpata niin, että sillä olisi väliä, jos on oikeasti ongelmia.

Vierailija
13/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ne tavat feilata testi ovat oikeasti selkeitä, eli esimerkiksi kellotaulu ei enää näytä siltä mitä pitäisi, eikä osaa piirtää viisareita näyttämään jotain aikaa yms.. Tai presidenttinä on Kekkonen.. Tai ei tiedä mikä vuodenaika tai vuosi nyt on..

Ongelma on yleensä saada sairaudentunnoton dementikko testiin. Kun äidin kunto oli romahtunut, eikä ymmärtänyt enää vastustella lääkäriin menoa, ja saatiin testiin ekan kerran, oli MMSE tulos 14..

Meillä tuli lääkäri ja tth kotiin tekemään testit. Hankala oli saada mummo sinne aivokuviin, mutta kampeamalla sekin kyllä onnistui sitten. Ja ihan kyllä maalikkokin näki kun sitä testiä tehtiin, että eihän tuo muista enää yhtään mitään... se oli muutenkin tehokas vierailu, samalla tuli sosiaalihoitaja ja lääkäri antoi diagnioosin ja sosiaalihoitaja teki sopimuksen kotihoidosta ja sen laskutuksesta, ruokapalvelusta ja ilmoitti mummon muutamaan päiväkerhoon ja sopi kuljetuksetkin. Mutta tämä nyt onnistui sen takia kun he jo tullessaan tiesivät mitä oli tekeillä, oli kuulemma ne aivokuvien kalkkeumat niin isot ja selkeät. Se testi oli enää vaan muodollisuus.

Vierailija
14/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päässälaskut ja numeroiden luetteleminen joissakin ryhmissä voi olla hankalaa kenelle tahansa, vaikka muuten olisi hyvä muisti. Olen koko ikäni käyttänyt sormia apuna laskutehtävissä.

Vierailija
15/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysytään mikä vuodenaika on, missä maakunnassa olemme, millä paikkakunnalla, missä osoitteessa, mikä päivä nyt on, yksi vähennyslasku tehtävä myös on.

Vierailija
16/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

MMSE on vain pieni osa varsinaisesta muistitestistä, joka tässä luultavasti on kyseessä. Lisäksi muistitutkimukseen kuuluu muutakin. Testistä kyllä selviää, jos ongelmia ei ole. Jos taas on, niin se kyllä näkyy myös. Mutta idea on kuitenkin, ettei noita tehtäviä googlailtaisi etukäteen. Pääpointtihan ei ole saada parhaita pisteitä hinnalla millä hyvänsä, vaan selvittää, onko muistissa sellaista ongelmaa, jolle mahdollisesti pitäisi tehdä jotain. Huijaaminen (esim. juuri valmistautumalla etukäteen) on vain itseltä pois, ei keneltäkään muulta. Mitä aiemmin muistiongelmiinsa saa apua, sitä enemmän hyviä vuosia on edessä. 

Vierailija
17/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytin isään noin vuosi muistitestissä ajokorttia varten ja testi meni ihan ok, sellaisesta hoituri alkoi jupisemaan kun kellotehtävässä numerot olivat kellokehän väärällä puolella. Paperille piti piirtää kello ja annettu kellon aika, isä piirti kellon ja aikakin (osoittimet siis) meni oikein mutta numerot olivat kehän vääräällä puolella, piti olla sisällä niin isä piirti ne kehän ulkopuolelle tai toisin.

Jos itse olen joskus tämmöisessä testissä niin kysyn hoiturilta, jos muistan,  haluatko analogisen vai digitaalisen kellotaulun, kumpikin onnistuu...

Vierailija
18/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mummo venkoili testissä niin että ei siitä tullut mitään. Kysyi että tietääkö kysyjä itse, kysyi tiedänkö minä, halusi vettä, alkoi puhua ihan jostain muusta, haukkui että udellaan liikaa.. Lääkärit olisi halunnut tuloksia diagnoosiin, mutta onneksi löytyi sopiva joka tajusi että mummo on ihan sekaisin, mutta ei halua sitä myöntää.

Vierailija
19/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo venkoili testissä niin että ei siitä tullut mitään. Kysyi että tietääkö kysyjä itse, kysyi tiedänkö minä, halusi vettä, alkoi puhua ihan jostain muusta, haukkui että udellaan liikaa.. Lääkärit olisi halunnut tuloksia diagnoosiin, mutta onneksi löytyi sopiva joka tajusi että mummo on ihan sekaisin, mutta ei halua sitä myöntää.

Tämä on yksi ongelma, että älykäs ihminen pystyy venkoilemaan niin, että osaamaton testin tekijä menee itse ansaan. Menee vähän niin , että "piirrä itse" tai " ei kun minä ..."

Harva terve saa siitä aivan täysiä pisteitä, sillä helposti lipsahtaa vaikka edellinen pääministeri tai jotain muuta väärin.

Vierailija
20/21 |
11.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun ajokortti on kyseessä, niin melkein koiraskin poikii. Ilman muuta pitää harjoitella etukäteen, kierot puoskarit nykyään liian helposti ilmoittaa poliisille.