Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pitääkö aknen takia mennä ihotautilääkäriin

Vierailija
05.05.2015 |

vai voiko tilata ajan terkkariin sitä varten? Tytöllä siis paljon finnejä, ei mitenkään syviä tai tulehtuneita alueita. Miten aknea hoidetaan yleensä, onko kenelläkään tietoa?

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihan aknen tasosta. Suosittelen ensin ihan terveyskeskuksen lääkäriä, niin sieltä sitten ohjastavat ihotautilääkärille, jos on tarvetta. Yleensä kirjoittavat vain reseptin aknenhoitovoiteisiin/pesuaineisiin. Kannattaa myös kysyä, voisiko kosmetologilla käyminen auttaa ihoa.

Vierailija
2/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aknen hoitoon paras tapa on palauttaa lapsi takaisin siemennesteeksi ja pyyhkiä tahra kostealla rätillä, tämän jälkeen rätti kannattaa pestä 60c lämmössä ja heittää pois, näin suljetaan aknen tahriman lapsen jälleensyntymisen mahdollisuus minimiin ja vanhemmat säilyvät häpeältä omistaa ruma lapsi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää. Mä olen katkera mun vanhemmille jotka ei vieneet mua.

Vierailija
4/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä mitään kosmetologeja. Ne rahastaa. Akne on tulehdustila ihossa.

Vierailija
5/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ihotautilääkärille.

Vierailija
6/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin menisin suoraan ihotautilääkärille eli ammattilaiselle. Ei ne tk:ssa osaa auttaa. Saattaa vaan turhaan määrätä esim antibiootteja tms jotka harvoin auttavat. Itsellä auttoi lopulta isotretinoniini kuuri jonka saa määrätä vain ihotautilääkäri. Söin turhaan antibiootit ja niistä ei apua ollut.

Vierailija
7/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

suosittelen ehdottomasti ihotautien erikoislääkäriä nää yleislääkärit antaa vaan jotain voiteita ei saa edes kirjoittaa esim isotretinoiinia.

Vierailija
8/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tk:n lääkäriltä voi saada lähetteen ihotautien polille. Ite söin aikanaan tetrasykliiniä (antibiootti) ja lääkevoiteitakin kokeiltiin, sit sain lähetteen ihotautilääkärille joka määräs roaccutania. Se tepsi mutta on mys todella tuju lääke, ei käsittääkseni mihinkään lieviin tapauksiin edes määrätä. Vaatii mm. veriarvojen seurantaa ym.

Vierailija
9/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän lapsilla auttoi hyvin tk-lääkärin määräämä antibiootti. Ihotautilääkärin takana on Roaccutan-lääkitys, silläkin on sivuvaikutuksensa. 

Vierailija
10/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Roacuttan ei auttanut minulla ja turhaan söin antibiootteja. Aluks parani ja sit taas popsahti. Ja en tod. halua aina napsia antibiootteja. Kaiken lisäks sen kuurin aikana se pahentaa sitä hetkelliseksi pommiks. Sen parihunttia kannattaa säästää muuhun tarkoitukseen.

Tavallinen basiron geeli apteekissa on toiminut mulla. Pitää vaan käyttää sen ohella paljon kosteusvoidetta. Käytän sitä edelleen ja olen 27v mies. Enää ei ole mitään. Tarkoitus vielä mennä laserilla korjata ihosta ne pienet arvet veks.

Vierailija
11/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 18:24"]Tk:n lääkäriltä voi saada lähetteen ihotautien polille. Ite söin aikanaan tetrasykliiniä (antibiootti) ja lääkevoiteitakin kokeiltiin, sit sain lähetteen ihotautilääkärille joka määräs roaccutania. Se tepsi mutta on mys todella tuju lääke, ei käsittääkseni mihinkään lieviin tapauksiin edes määrätä. Vaatii mm. veriarvojen seurantaa ym.
[/quote]

Kannattaa itse varata suoraan se aika sinne erikoislääkärille. Turha odotella mitään läheteaikoja

Vierailija
12/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jos aikoo saada avun. Siis vast.otsakkeen kysymykseen

Vierailija
13/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kahdella lapsella on antibiootit auttaneet oikein hyvin. Tytön kasvot olivat talvella todella ärtyneen näköiset, tulehtuneita paiseita täynnä, ja nyt kasvot ovat lähes tasaisen väriset ja sileät. Hoitona siis antibiootit ja jokin voide.

Vierailija
14/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä veisin ihotautilääkärille, on niin veemäinen tauti tuo. Ja aktiivista hoitoa sen kanssa, eli jos ei ensimmäisen lääkärin neuvot toimi niin sitten seuraavalle. Ne apteekin finnivoiteet eivät auta mitään.

Toivottavasti teillä päästään helpolla. :)

Vierailija
15/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt vähän järkeä käteen. Kaikilla meillä on ollut finnejä. Useimmat selviää ihan hyvällä saippualla vaan. Toiset tarttee voiteita joista osa on reseptin takana. Yleislääkärit osaa määrätä antibiootit siinä missä ihotautilääkäritkin. Diagnoosihan on ilmeinen aina.

Hyvin pienellä osalla on sellainen akne, että vaatii isotretioniinia eli Roaccutania. Se on siirretty vain ihotautilääkärien arsenaaliin juuri siitä syystä, että se ei ole ihan turvallisimmasta päästä oleva lääke.

Eli ensin ehdottomasti yleislääkärille (jos tarvitsee lääkäriä ollenkaan).
Ei ihan kaikkea tartte medikalisoida. Joo osa aknesta on vaikeaa ja jopa mutiloivaa, mutta aika pieni osa. Joka murkulla on finnejä enemmän tai vähemmän.

Vierailija
16/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkärille menisin ehdottomasti. Sellainen osaa heti sanoa tarvitaanko jotain lääkitystä. Ensin tulee toki antibioottikuuri. Mutta jos/kun se ei auta pahaan aineen kuin hetkellisesti, niin on sitten saman tien nuori ammattilaisen käsissä. Meillä on kotona niin onnellinen 15 vuotias kun iho on nyt hyvä.

Kyllä yksittäiset finnit ja akne ovat aivan eri asia. Uskon että ihotautilääkäri on paras pohtimaan sen onko kyseessä akne.

Vierailija
17/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 18:24"]

Tk:n lääkäriltä voi saada lähetteen ihotautien polille. Ite söin aikanaan tetrasykliiniä (antibiootti) ja lääkevoiteitakin kokeiltiin, sit sain lähetteen ihotautilääkärille joka määräs roaccutania. Se tepsi mutta on mys todella tuju lääke, ei käsittääkseni mihinkään lieviin tapauksiin edes määrätä. Vaatii mm. veriarvojen seurantaa ym.

[/quote]Ainakaan meillä ei ihotautipoli ota lähetteellä vastaan tavallisia aknepotilaita, ainoastaan vaikeaa kystistä aknea sairastavia. 

Vierailija
18/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihotautilääkäriltä resepti aknelääkkeisiin. Ne on tarkoituskin aloittaa ennen kuin tilanne menee oikeasti pahaksi ja jää arvet loppuiäksi! Tee palvelus tyttäresi tulevaisuudelle ja hanki pillerit.

Vierailija
19/19 |
05.05.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 18:24"]

[/quote]Ainakaan meillä ei ihotautipoli ota lähetteellä vastaan tavallisia aknepotilaita, ainoastaan vaikeaa kystistä aknea sairastavia. 
[/quote]

Onpa erikoista. "Tavallinenkin" akne vaikeuttaa kyllä elämää ja alentaa itsetuntoa aiks tehokkaasti. Missä päin Suomea on tälläinen ihotautipoli? Itse olen onnistunut saamaan ihotautilääkäriltä roa-kuurin estääkseni vain ihon huonontumista talvella, vaikka "aktiivinen" akne oli jo ohi. Olin tosin syönyt jo kaksi kuuria aikaisemmin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kuusi viisi