Ranskalainen paradoksi osoittaa, kuinka pihalla ihmiskunta on
http://www.hs.fi/ruoka/a1430709027736
Miksi ranskalaiset ovat laihoja ja elävät vanhimmiksi, vaikka he herkuttelevat juustolla, vaalealla leivällä ja punaviinillä? Koska kysymys on kohtuudesta eikä siitä, että puputtaa kevyttuotteita ja yrittää laihduttaa koko elämänsä.
Suomalaisille on ainakin kauhea yllätys, että ihmisen pitää syödä monipuolisesti. Hiilihydraatit, rasvat ja proteiinit. Ei elimistö sairastu, jos sitä ei päästä sairastumaan syömällä liikaa. Ei autokaan toimi, jos siihen ei laita öljyä, mutta se ei toimi myöskään, jos öljy pursuaa jatkuvasti yli säiliöstä.
Kommentit (7)
Kyllä minä uskon, että yhden elimistölle sopii yksi tspa syödä ja toiselle toinen. Kyse ei ole pelkästään määristä.
olen jo liki 50, ja elämässäni jos minkälaista dieettiä pitänyt (siis ihan kaikkea), kun koko elämän sitä 2-5 kiloa olen yrittänyt laihduttaa. Minulle sopii kaikista parhaiten ranskalainen tapa syödä, eli vain kolmesti päivässä. Voin syödä vaikka pizzaa tai hamppareita, mutta kunhan en syö useammin. Maha pienenee.
monesti olen kokeillut sitäkin, että syön tasaisin väliajoin jotain terveellistä ja vähän. Sillä tavalla saa olla dieetillä sata vuotta. Ja ihmetellä, kun ei dieetti toimi.
3, totta tuo. Kaikille eivät toimi samat asiat. Itse kokeilin pari kk 5:2 -dieettiä, enkä laihtunut yhtään, mutta kuukautiset loppuivat muutamaksi kuukaudeksi. Joten ei todellakaan hyvä dieetti jokaiselle.
2
Itse uskon, että suomalaisilla on joku sairastuttava lihavuusgeeni. Suomessa ns. normaalipainoisetkin näyttävät tukevilta. Monissa muissa maissa ihmiset ovat "kapeampia". Tiedän monia suomalaisia, jotka onnistuvat pysymään valtavassa elopainossa pelkällä salaatin ja rahkan avulla.
Ihana no:2!
Noin argumentoidaan ilman kiihkoa ja esitellään tietoa oman mielipiteen tueksi. Loistavaa, lisää tällaista!
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 19:53"]
Itse uskon, että suomalaisilla on joku sairastuttava lihavuusgeeni. Suomessa ns. normaalipainoisetkin näyttävät tukevilta. Monissa muissa maissa ihmiset ovat "kapeampia". Tiedän monia suomalaisia, jotka onnistuvat pysymään valtavassa elopainossa pelkällä salaatin ja rahkan avulla.
[/quote]
Niillä on kätkö jossain kaapissa kotona, ja kun kukaan ei näe, niin ne ryntää sinne mässyttämään kaikkea lihottavaa mättöä. Julkisesti sitten nakerrellaan jotain salaatinlehteä.
Työpaikkaruokalassa olen huomannut, että ne plösöimmät ovat useimmiten salaattilinjalla. As if, really.
[quote author="Vierailija" time="05.05.2015 klo 07:44"]
Se, mikä saattaa pikemminkin selittää asiaa on sosiaalisuus ja elämänasenne.
[/quote]
Siis mikä? Ranskalaiset ovat hirveän kylmiä ja tylyjä ihmisiä. Silläkö elää pitkään ja terveenä? Voi pitää paikkansa kyllä. Eihän siinä ole huolia ja murheita kun välittää vain itsestään.
Nyt liioittelet aika lailla. Eivät ranskalaiset ole juurikaan sen laihempia kuin suomalaiset - mutta kummatkaan eivät ole erityisen ylipainoisia, vaan selvästi alle teollisuusmaiden (OECD) keskiarvon. Ranskalaisista (yli 15-vuotiaista) on ylipainoisia 14,5 %, suomalaisista 15,8%, OECD keskiarvo 18,4%
http://www.oecd.org/els/health-systems/Obesity-Update-2014.pdf
Ja keskimääräinen elinikä on melko sama molemmissa maissa. Suomessa miesten keskimääräinen elinikä on 77,6 vuotta, Ranskassa vajaa vuosi enemmän. Naisten keskimääräinen elinikä 83,8 vuotta, Ranskassa 85 vuotta eli hiukan yli vuoden pidempään.
http://www.worldlifeexpectancy.com/country-health-profile/france
Se, mikä saattaa pikemminkin selittää asiaa on sosiaalisuus ja elämänasenne. Sen uskotaan pitkälle selittävän senkin, miksi suomenruotsalaiset elävät suomensuomalaisia pidempään. Voi siis olla, että ravitsemuksella ei ole hölkäsen pöläyksen tekemistä eliniänodotteen ja ylipainon kanssa, tai että ranskalaisravitsemus itse asiassa altistaisi lihavuudelle ja aikaisemmin kuolemiselle, mutta jokin muu tekijä kompensoi. Me emme voi tietää varmuudella, näistä väestötason asioista voi esittää vain arvioita.
SE toki on todistettu monissa tutkimuksissa, että kevyttuotteet eivät laihduta, varsinkaan jos niitä syö liikaa... mutta sinänsä runsas eläinrasva ja päivittäiset viinilasilliset eivät ole terveellistä koululääketieteen mukaan.