PitkÀ parisuhde ja tunteet
đOnko tÀÀllĂ€ pitkĂ€ssĂ€ parisuhteessa olevia ihmisiĂ€? Onko teillĂ€ koskaan rakkaus/tunteet hiiipuneet/hĂ€vinneet kumppania kohtaan? Mutta ne ovat palanneet takaisin vai johtaneet eroon?đ§
MeillĂ€ se tilanne ettĂ€ yhteisiĂ€ vuosia 10 takana ja yhteisiĂ€ lapsia on, alle kouluikĂ€inen ja tĂ€mĂ€ elokuinen. Arki on ollut todella raskasta ja mulla epĂ€illÀÀn synnytyksen jĂ€lkeistĂ€ masennusta, johon oon saamassa apua ja pÀÀsen terapiaan. Mies ei ole kotona viikolla töidensĂ€ takia, joten pyöritĂ€n meidĂ€n elĂ€mÀÀ tÀÀllĂ€ yksin. Riitoja on ollut pĂ€ivittĂ€in ja ei olla vauvan syntymĂ€n jĂ€lkeen panostettu suhteeseen ollenkaan. Ennen kutsuttiin toisiamme rakkaaksi, kullaksi. Annettiin pusuja ja haleja, oltiin sohvalla sylikkĂ€in. SekĂ€ aina nukkumaan mentĂ€essĂ€ pusut ja halit. Nyt tĂ€tĂ€ ei enÀÀ ole mieheni puolelta ollenkaan koska kokee ettei halua eikĂ€ ole tunteita. Jos kysyn ettĂ€ haluaako sitten ettĂ€ minĂ€kÀÀn en yritĂ€, niin kuulemma eiâŠ? Vaikea vaan yksin yrittÀÀâŠ.
Mies alkoi muutama kuukausi sitten(vauvan syntymÀn jÀlkeen) yhtÀkkiÀ minua kohtaan olemaan etÀinen eikÀ seksiÀ ollut pariin kuukauteen eikÀ juurikaan puhuttu mistÀÀn vaikka kuinka yritin.
Nyt kuukausi sitten sain hÀnet puhumaan ja kertoi ettÀ tunteet minua kohtaan ovat loppuneet ja tuntuu ettÀ ei enÀÀ rakasta minua samalla tavalla kuin ennen. Ja on miettinyt eroa, ei ole uskaltanut sanoa ja on toivonut ettÀ tÀmÀ olisi ohimenevÀÀ, mutta jostain syystÀ se ei mene ohi. Sanoi ettÀ ei kuitenkaan halua erota ja haluaa yrittÀÀ vielÀ, tekisi mitÀ vain ettÀ saisi rakkauden tunteen takaisin, mutta se tuntuu vaikealta ja epÀilee voiko sitÀ saada takaisin mitÀ meillÀ joskus oli.
TĂ€mĂ€n jĂ€lkeen meillĂ€ seksielĂ€mĂ€ palautui/parani, ja ollaan oltu toisillemme ystĂ€vĂ€llisiĂ€ ja annettu tilaa. EikĂ€ olla enÀÀ riidelty turhista. Mies sanoo ettĂ€ hĂ€nellĂ€ on kuitenkin tunteita minua kohtaan ja nĂ€kee tĂ€llĂ€ mahdollisuuden. Mutta samalla ei uskalla luvata ettĂ€ âkaikki paraneeâ ja tunteet palaa, koska ei ole vielĂ€ kokenut sillĂ€ tavalla. EikĂ€ uskalla suunitella ollenkaan yhteistĂ€ tulevaisuutta vaan pĂ€ivĂ€ kerrallaan.
Mutta nyt itsellĂ€ ajatus on pÀÀssĂ€ pĂ€ivittĂ€in ettĂ€ milloinhan tĂ€ssĂ€ nyt se ero sitten tulee? Tulevaisuuteen ei voi luottaa ja kuitenkin minun puolelta on enemmĂ€n yritystĂ€ ja halua olla yhdessĂ€. Tuntuu ettĂ€ mies pitĂ€isi âpÀÀstÀÀ menemÀÀnâ jotta en menettĂ€isi jĂ€rkeĂ€ni tĂ€ssĂ€ odottelussa josko hĂ€n vielĂ€ mua rakastaisiâŠ?đ© Mutta mies vakaasti haluaa olla yhdessĂ€ vielĂ€ ja katsoa palaako tunteet takaisin kun arki vĂ€hĂ€n helpottuu. Oon vaan niin rikki ja hukassađ
Kommentit (7)
Tilanne on varmasti sinun kannaltasi vaikea, voimia. En oikein osaa neuvoa, mutta ollut hieman samantyylisessÀ tilanteessa ja muistan tuskan. Jotenkin ajatukset pitÀisi saada muualle, mutta epÀvarmuuden sietÀminen on vaikeaa.
MeillÀ oli klassisesti 14 vuoden kohdalla aika paha tilanne, miehellÀ virityksiÀ muualle ja minullakaan ei juuri tunteita ollut, paitsi Àrtymys kun tiesin ettÀ hÀnellÀ on ajatukset nyt toisessa naisessa mutta ei myöntÀnyt mitÀÀn, suuttui jos kyselin liikaa. Nuorempi lapsi hankalassa teini-iÀssÀ jne. Erostakin keskustelimme, mutta molemmat halusivat vielÀ yrittÀÀ ja nyt, noin viisi vuotta myöhemmin ollaan pÀÀsty jutun yli ja tunteet on palanneet. En kyllÀ osaa neuvoa mitenkÀÀn, mutta halusin vain kertoa, ettÀ tÀllaistakin tapahtuu. EhkÀ siinÀ on tahdosta kyse, kummankin pitÀÀ tahtoa korjata suhde.
Raskas tilanne sinulle, mutta minusta tuossa on paljon toivoa! HyvÀ, ettÀ olette voineet avoimesti keskustella. MeillÀkin on menty vÀlillÀ tunteiden vuoristoradalla, mutta tunteet ovat palautuneet ja olenkin ajatellut ettÀ se on ihan normaalia pitkÀssÀ suhteessa.
Helpompi sanoa kuin tehdÀ, mutta pystyisitkö nyt keskittymÀÀn omaan hyvinvointiisi. Toisen tunteisiin et voi vaikuttaa ja miehesi varmasti tarvitsee nyt aikaa. Toisaalta sinÀ tarvitsisit nyt vapaata epÀvarmuudesta, joten voisiko sinulle voimia tuoviin asioihin keskittyminen auttaa?
Ap, tuo on lyhyt parisuhde. Miksi teitte vauvan noin huonoon suhteeseen?
PitkÀssÀ parisuhteessa elÀvÀnÀ sanoisin, ettÀ yksi pitkÀn suhteen edellytyksiÀ on kyky rakastua ja tutustua kumppaniin uudelleen. Ihminen ja elÀmÀntilanteet muuttuvat, joten on luonnollista, ettÀ vÀlillÀ tunteet toista kohtaan sammuvat tai vÀhenevÀt, elÀmÀ alkaa nÀyttÀÀ tylsÀltÀ ja siihen haluaa muutosta tai on vaikka epÀvarma omista toiveista ja niitÀ heijastaa puolisoon.
EhkÀ tÀrkeintÀ on ymmÀrtÀÀ, ettÀ hyvÀssÀ parisuhteessa ei aina tarvitse olla rakastunut. RiittÀÀ, ettÀ kunnioittaa kumppania ja haluaa yrittÀÀ. Tietysti jossain vaiheessa on hyvÀ antaa periksi ja jatkaa eteenpÀin, jos tunteet eivÀt vain tule takaisin.
Sinuna sanoisin, ettÀ kartoittakaa ensin, miksi tilanne on teillÀ nyt sellainen kuin on. Voisiko se johtua osittain siitÀ, ettÀ mies on viikot muualla asuessaan saanut kokea "vapautta" ja lasten myötÀ kodin hektiseen ilmapiiriin siirtyminen vaikuttaa myös hÀnen tunteisiinsa sinua kohtaan. Mies ikÀÀn kuin yhdistÀÀ työlÀÀn kodin ja sinut toisiinsa, vaikka oikeasti et ole sama asia kuin arki.
Sopikaa yhdessÀ jokin aikaraja sille, kuinka kauan aiotte yrittÀÀ. Esimerkiksi vuosi tai puolitoista. Silloin sinun ei tarvitsisi pelÀtÀ, ettÀ milloin mies ilmoittaa lÀhtevÀnsÀ ja voisit vapaammin olla oma itsesi.
Kolmanneksi ehdotan, ettÀ molemmat kirjaa paperille kolme asiaa, joiden avulla haluaa lÀhteÀ etsimÀÀn, ettÀ vielÀkö voisi tuntea rakkautta toista kohtaan. Ne voi olla esimerkiksi enemmÀn seksiÀ, yhteinen treffi-ilta viikonloppuna lasten mentyÀ nukkumaan, jolloin teette ihan arkisia juttuja yhdessÀ (leffa, lautapelit, ruokaa jne.), uusi yhteinen harrastus, pariterapia tai vaikka yhteinen pidennetty viikonloppumatka. Molemmat sitoudutte toteuttamaan toisen toiveita positiivisella mielellÀ.
TsemppiÀ teille! Rakkaus on muuten siitÀ aika hauskaa, ettÀ jos se joskus katoaa ja tuleekin takaisin, se tulee takaisin yleensÀ hieman kasvaneena :)
On toivoa. TÀmÀ ei varmaan sovi kaikille, mutta meidÀn avioliittoon linkeissÀ kuvattu menetelmÀ toi aivan uuden vaihteen 10 v jÀlkeen. Mies on rakastuneempi kuin koskaan aiemmin.
https://www.girlsaskguys.com/sexual-behavior/a29908-how-not-allowing-myâŠ
https://www.girlsaskguys.com/sexual-behavior/a36285-why-i-don-t-always-âŠ
Oletteko hakeneet ulkopuolista apua? On hyvÀ, ettÀ olette pystyneet puhumaan yhdessÀ asiasta, mutta ei kannata jÀÀdÀ odottelemaan, ettÀ asiat muuttuvat paremmiksi itsestÀÀn. Parisuhteen hoitamiseen saa apua matalalla kynnyksellÀ esim. tukiparilta, toiminta on ilmaista, tukiparin saa nopeasti ja maksutta. Tukiparit on vertaisia, koulutettuja, ihania ihmisiÀ. MeitÀkin puolison kanssa auttaneet eteenpÀin. Parempi avioliitto ry on yhdistyksen nimi, josta tukipareja saa ja heillÀ on myös tosi hyviÀ parisuhdekursseja, joita voi tehdÀ verkossa puolison kanssa kahdestaan. TÀÀltÀ löytyy, jos kiinnostaa: parempiavioliitto.fi