Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Osa-aikainen työsopimus omasta aloitteesta ja soviteltu päiväraha

Vierailija
10.01.2022 |

Olen ollut viime kuukaudet työttömänä hakien sekä kokoaikaista että osa-aikaisia työtehtäviä. Osa-aikaisuus on koko ajan ollut minulle varteenotettava vaihtoehto, sillä tämä voisi mahdollistaa keskeneräisen tutkintoni tekemisen valmiiksi. Vaihtoehtona minulla olisi ollut myös hakea omaehtoisen opiskelun oikeutta, jolloin olisin käytännössä saanut tehdä tutkintoni valmiiksi ansiosidonnaisella (tiedän, että tämä oikeus myönnetään harkinnanvaraisesti, mutta työkkäristä annettiin ymmärtää, että olisin voinut tuen saada.). En kuitenkaan halunnut heittäytyä kokopäiväisesti opiskelijaksi.

Nyt olen vastaanottamassa työn, jossa olisi mahdollisuus työskennellä kokoaikaisesti, mutta olen valinnut aloittaa tehtävässä osa-aikaisena. Jos nyt jatkan työnhakua ja haen soviteltua päivärahaa, voiko TE-toimisto tarkistaa työnantajalta, onko sopimus varmasti osa-aikainen heidän aloitteestaan, eikä minun? Työsopimuksessani ei mainita mitään siitä, että sopimus on osa-aikainen minun toiveestani.

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin ennen työnantajan piti täyttää lomake, johon asia merkittiin.

Vierailija
2/8 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voi tarkistaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos vastauksista! 

Pohdin vain, kun muistelen, että joskus menneisyydessä olisin itse saanut yllätyksekseni soviteltua päivärahaa, kun otin vastaan osa-aikatyön, vaikka olin täysin valmistautunut henkisesti siihen, että osa-aikaisen työni ansiotuloilla olisi elettävä. En vain enää muista, miten prosessi tarkalleen ottaen meni... 

Jäin myös pohtimaan, että onkohan tuolla työnhaun jatkamisella käytännössä merkitystä? Itse olen sitoutumassa vuoden määräaikaiseen työsuhteeseen, joten varmaankaan en olisi velvollinen kokoaikaista työtä ottamaan vastaan, vaikka moista minulle tarjottaisiinkin? 

Vierailija
4/8 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain mukaan taidat olla velvollinen vastaanottamaan kokoaikatyötä, mutta omasta kokemuksestani työkkäri ei kysele perään kun ilmoittaa olevansa osa-aikatyössä.

En usko, että työkkärillä on resursseja tarkistaa onko osa-aikaisuus kumman aloitteesta, jos sitä ei näy työsopimuksessa. Eihän työkkäri edes pyydä sopimusta tarkistettavaksi vaan se toimitetaan maksajalle. Itse sain soviteltua, vaikka minulla oli ollut useampi lyhyt työsopimus samalle työnantajalle, minkä jälkeen jatkoin työntekoa tuntityöntekijänä. Ja nuo lyhyet sopimukset olivat omasta toiveestani vain muutaman viikon tai kuukauden pituisia, mutta asia ei ilmennyt sopimuksista. Kun työssäoloehto täyttyi ilmoitin, etten enää halua uutta sopimusta vaan jatkan keikkaillen.

Vierailija
5/8 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksista! 

Pohdin vain, kun muistelen, että joskus menneisyydessä olisin itse saanut yllätyksekseni soviteltua päivärahaa, kun otin vastaan osa-aikatyön, vaikka olin täysin valmistautunut henkisesti siihen, että osa-aikaisen työni ansiotuloilla olisi elettävä. En vain enää muista, miten prosessi tarkalleen ottaen meni... 

Jäin myös pohtimaan, että onkohan tuolla työnhaun jatkamisella käytännössä merkitystä? Itse olen sitoutumassa vuoden määräaikaiseen työsuhteeseen, joten varmaankaan en olisi velvollinen kokoaikaista työtä ottamaan vastaan, vaikka moista minulle tarjottaisiinkin? 

Tuossa tilanteessa et olisi oikeutettu soviteltuun etuuteen, siinä kun on ehtona kokoaikaisen työn vastaanottaminen.

Vierailija
6/8 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo kohta, kumman aloitteesta työ on osa-aikaista, on poistunut. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Vierailija
7/8 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos vastauksista! 

Tuossa tilanteessa et olisi oikeutettu soviteltuun etuuteen, siinä kun on ehtona kokoaikaisen työn vastaanottaminen.

Niin, no jos työnhakijana jatkan, niin silloinhan minun periaatteessa olisi oltava valmis ottamaan kokoaikainenkin vastaan. Ja ottaisinkin mielelläni, jos löytäisin sopivan ja vakituisen kokoaikaisen työn. Mietin vain, että miten tämä käytännössä menee yksiin tämän 1v määräaikaisen työsuhteeni kanssa. Periaatteessahan en tuosta työstä voi noin vain lähteä. Jollei työkkärin velvoittava työtarjous sitten ole hyväksyttävä peruste sille, että purkaisin määräaikaisen työsuhteeni koeajalla :D Tuskinpa työkkärikään tällaista odottaa, vaikka monenlaisiin hulluuksiin syyllistyvätkin.

Vierailija
8/8 |
10.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni tuo kohta, kumman aloitteesta työ on osa-aikaista, on poistunut. Korjatkaa, jos olen väärässä.

Kassani sanoo sovitellusta päivärahasta seuraavaa:

"Ihan kaikissa tapauksissa soviteltua päivärahaa ei voida maksaa. Tällainen tilanne voi tulla eteen, jos

työsuhde on osa-aikainen omasta aloitteestasi." Erikoista kyllä, jos eivät sitten tuota mitenkään tarkista. 

Tuolla ylempänä joku mainitsi, että työnantajan tuli ennen täyttää lomake, josta kävi ilmi, kenen aloitteesta työsuhde on osa-aikainen. Nyt en tällaisesta lomakkeesta kyllä löytänyt mainintaa, mutta jokin "selvitys työsuhteen ehdoista" -lomake ilmeisesti pitää täyttää, jos ei ole toimittaa työsopimusta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kuusi