Kaverin rutina, mun lapsien saamasta viikkorahasta.
En yleensä välitä muiden ihmisten arvostelusta mutta kun sitä tekee hyvä ystäväni niin ärsyynnyn ja perustelin hänelle miksi meillä näin (eli toimii meidän perheessä) hän kritisoi aika kovin sanoin ja lopuksi tokaisi vielä että sittenpähän näet mitä tuolla "koulutuksella" saat aikaan. Mulla tuli kyllä noista sanoista aika paha mieli, niin kysyisinkin nyt täältä rehellisiä mielipiteitä, eli mitä mieltä te olette.
Lapset ovat 7 ja 9 vuotiaat ja puoli vuotta sitten vanhempi pyysi että hän haluaisi saada viikkorahaa ja kysyi mitä juttuja sen eteen pitäisi tehdä. Teimme systeemin että ma-pe on aikaa kerätä rasteja joita tarvii kertyä 15 kpl perjantai- iltapäivään mennessä ja niitä saa esim:
- kun syö lautasen tyhjäksi ja vie sen astiapesukoneeseen.
- siivoaa oman huoneensa (vie myös petivaatteet pesuun)
- vie roskapussin roskiin ja laittaa uuden tilalle (edellyttää myös että vie omat roskansa aina roskiin)
- tekee koulun jälkeen läksyt ja pakkaa laukun kuntoon aamua varten
- osallistuu vanhempien kanssa ruuanlaittoon/siivoukseen
Tiedän että nämä ovat sellaisia asioita mitä muutenkin pitäisi tehdä mutta myös viikkoraha on mielestäni sellainen joka lapsen pitäisi saada perusasioita noudattamalla. Tämö on toiminut meillä erittäin hyvin, aikaisemmin meinaan saattoi jäädä jugurttipurkit pöydälle ja vasta kehoituksen jälkeen ne vietiin roskiin, tai roskapussi seisoi eteisessä koko päivän, nyt se ei ehdi siinä kauaa olemaan kun jompikumpi sitä jo roskikseen kiikuttaa. Huoneet ovat automaattisesti torstai iltapäivällä siinä kunnossa että imuroin ne ja laitan uudet petivaatteet ei tarvitse enää purnata tai käskeä:)
Mitä mieltä te olette?
Kommentit (26)
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:23"][quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:20"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:16"]15 rastia 5 päivän aikana? Huh huh.. Ja vielä syömisestä ja läksyistä? Jokainen syö sen minkä jaksaa ja haluaa. Liikaa vaadittu. [/quote] Onkin eri asia, jos ruokaa ottaa itse ja sitten jättää syömättä. Jos vanhempi annostelee, on kohtuutonta vaatia että maha täyttyy/kaikki pitää syödä, mutta jos lapsi ottaa itse (meillä pk:ssa jo 6-vuotiaat osaa annostella itse) niin kyllähän se sitten syödään.
[/quote]
Vaikka kuin itse otetaan lautaselle niin silti en pakota syömään kaikkia. En itsekään syö jos en jaksa tai halua.
[/quote]
meillä myös annostellaan itse ja kukaan ei pakota syömään, rastin voi kerätä sitten vaikka jollain muulla keinoin..
ap
Paljos se summa viikon lopulla on ap?
Kuulostaa hyvältä. Aion ottaa mallia :) mitä se kenellekään kuuluu mistä asioista niitä rasteja saa. Siinähän lapset oppii kantamaan vastuuta. Ihmeellinen kaveri sulla.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:29"]Paljos se summa viikon lopulla on ap?
[/quote]
4e
Syön aina kaikki mitä annetaan. En kuuntele omaa kylläisyydenkeskusta ja tottelen ulkopuolelta tulevaa määräystä.
Oman olon tunnustelu ei ole aikuisenakaan mun juttu. Syön kaiken mitä saan irti tarjoilupöydästä.
En hallitse itse ruumiintoimintojani.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:19"]
lautasen syöminen tyhjäksi on yksi parhaimmista tavoista opettaa siihen , että syödään enemmän kun on olisi tarpeen.
[/quote]
No meillä jos vaikka desi on ruokaa lautasella teineillä, niin nämä haahuilijat jättävät osan syömättä. Ja pian on nälkä. Paino huitelee alarajoilla ja terkkari tarkkailee, joten en usko että ihan heti on ylipaino-ongelmia.
En usko että nämä viisaudet siis pätevät ihan kaikissa perheissä. Ja toisekseen minusta on ruma tapa jättää se lautanen joka kerta sotkuiseksi, tai laittaa aina pari kolme lusikallista ruokaa roskiin.