Pakkoruotsin aikaistus vähentää muiden kielten opiskelua
"Ruotsin kielen opetuksen aloittaminen jo alakoulussa näyttää ainakin Kajaanissa johtavan siihen, että venäjän, ranskan ja saksan kielten opiskelu peruskoulussa vähenee."
http://www.kainuunsanomat.fi/kainuun-sanomat/kainuu/ruotsi-syrjayttaa-muita-kielia-peruskoulussa/
Peruskoulu-uudistuksen yksi päätavoitteista oli monipuolistaa kieltenopiskelua. RKP:n vaatimuksesta pakkoruotsi päätettiin aikaistaa ala-asteelle, mikä johtaakin kieltenopiskelun yksipuolistumiseen.
Kommentit (13)
No meillä ainakin valittiin A2-kieli vaikka tuo asia oli tiedossa. Onneksi lapsi käy yhtenäiskoulua, joten on todennäköistä että saa aineopettajan ruotsiin.
Onpahan paremmat mahdollisuudet sitten jatkossa kun entistä harvempi osaa englannin ja ruotsin lisäksi mitään muita kieliä.
A2 kieli aikaistuu myös. Kahdella vuodella. Liekö tuo isompi vaikutus sen valintaan?
Meidän koulussa ei näemmä noin isoa merkitystä, kun a2 kieli alkaa jo nelosella...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 16:54"]
A2 kieli aikaistuu myös. Kahdella vuodella. Liekö tuo isompi vaikutus sen valintaan?
[/quote]
Miten se voi aikaistua kahdella vuodella? Eikös A2 ala nyt joko nelosella tai vitosella, kahden vuoden aikaistus tarkoittaisi sen alkamista kakkosella tai kolmosella???
Kyllä se pisti miettimään A2 -valinnan kanssa, että ottaako vai ei, kun ruotsi sitten jo 6. luokalla alkaa.
Lapsi kuitenkin otti A2 -kieleksi ranskan. Toivottavasti olemme taas jo ulkomailla asumassa kun ruotsi kävisi ajankohtaiseksi. Sori, mutta pidän ruotsia ihan turhana aineena. Kun sitä ei missään tarvitse, ei edes opittu taito säily. Olen itse asunut 1,5 v ruotsissa ja puhunut sitä ihan loistavasti, näin unetkin ruotsiksi, mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy. En vaan ole kymmeneen vuoteen tarvinnut ruotsia missään ja taito on kyllä rapistunut pahasti. Ja minä siis pyrin kaikissa tilanteissa puhumaan ruotsia tietenkin ensinnäkin ruotsalaisten kanssa ja toisekseen kesämökkipaikkakunnallamme, joka on lähes täysin ruotsinkielinen. Sitä kieltä vaan joutuu käyttämään niin äärimmäisen vähän.
Stubb on vaatinut, että sekä englanti että pakkoruotsi pitäisi molemmat aloittaa 1. luokalla...
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 16:54"]
[/quote]
Meillä aikaistui yhdellä vuodella. Eli nyt on opetusta 2+2+2. Tulevilla 5:lla on 3+3 ja he aloittavat 1. ruotsin 6.lla. en teidä moniko valitsi koska lukuja ei julkaista.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:16"]
Kyllä se pisti miettimään A2 -valinnan kanssa, että ottaako vai ei, kun ruotsi sitten jo 6. luokalla alkaa.
Lapsi kuitenkin otti A2 -kieleksi ranskan. Toivottavasti olemme taas jo ulkomailla asumassa kun ruotsi kävisi ajankohtaiseksi. Sori, mutta pidän ruotsia ihan turhana aineena. Kun sitä ei missään tarvitse, ei edes opittu taito säily. Olen itse asunut 1,5 v ruotsissa ja puhunut sitä ihan loistavasti, näin unetkin ruotsiksi, mutta ei kannettu vesi kaivossa pysy. En vaan ole kymmeneen vuoteen tarvinnut ruotsia missään ja taito on kyllä rapistunut pahasti. Ja minä siis pyrin kaikissa tilanteissa puhumaan ruotsia tietenkin ensinnäkin ruotsalaisten kanssa ja toisekseen kesämökkipaikkakunnallamme, joka on lähes täysin ruotsinkielinen. Sitä kieltä vaan joutuu käyttämään niin äärimmäisen vähän.
[/quote]
Ihn sama onko kieli ruotsi, norja venäjä tai kiina, niin mikä tahansa kielitaito rapistuu jos sitä ei käytä. Yhtä vähän moni käytettää niitä muitakin luettuja kieliä.
Saisivat politiikot sitten rehellisesti sanoa, että pakkoruotsin aikaistuksen tarkoitus on suomenkielisten nöyryyttäminen. Miksi puhuvat pas*aa jostain kielitaidon monipuolistamisesta, kun todellisuudessa käy juuri päinvastoin?
Jokaisen oma murhe, jos ei valitse, kun on ilmaiseksi kielenopetusta tarjolla. Kaikille ei edes tarjota.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:34"]
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:16"]
[/quote]
Ihn sama onko kieli ruotsi, norja venäjä tai kiina, niin mikä tahansa kielitaito rapistuu jos sitä ei käytä. Yhtä vähän moni käytettää niitä muitakin luettuja kieliä.
[/quote]
Tämäkin on aivan totta. Mutta esim. ruotsiin verrattuna olen tarvinnut paljonkin saksaa ja sitä olisi kiva osata paremmin. Itseäni ei tietenkään ruotsinopiskelu häirinnyt ja siitä ällän kirkkaasti kirjoitin, mutta se on häkellyttävää, miten vähän sitä tarvitsee missään. Lisäksi, kun muutin Ruotsiin aikanaan opiskelemaan, kouluruotsi oli kyllä aika nolo, kun eihän sillä siis oikeasti Ruotsissa pärjää, suomenruotsalaisten kanssa kyllä. Mutta jo se ääntäminen. Vasta kun riikinruotsia alkoi osata, pystyi sillä ruotsilla oikeasti pärjäämään. Ja siis varsinkin ymmärtämään sen, mitä sulle puhutaan.
[quote author="Vierailija" time="04.05.2015 klo 17:38"]
Jokaisen oma murhe, jos ei valitse, kun on ilmaiseksi kielenopetusta tarjolla. Kaikille ei edes tarjota.
[/quote]
Joo, ja kaikilla lapsilla ei ole edes ruokaa. Mutta onko tämä este kehittää suomalaiskoulujen kieltenopetusta järkevämmäksi ja vastustaa RKP:n diktatuuria kielipoliittisissa asioissa?
Pakkoruotsi ei ole mistään pois... sanoo tyypillinen pakkoruotsittaja. Olisi kiva kuulla pakkoruotsittajien kommentit aloituksen uutiseen.