Mitä suomalaista tapaa tai suomalaisen kulttuurin piirrettä sinä olet ihmetellyt?
Täällä on jo ihmetelty joidenkin muiden maiden tapoja. Mutta onko joku suomalainen tapa ikinä ihmetyttänyt sinua? Vai ovatko oman maan tavat liian lähellä ja niille on ns. sokeutunut? Aloitan:
- Saunan vahva asema, vaikka sauna sinänsä on ihan ok. Esim. naisena ei niin innosta mennä laittautuneena illanistujaisten päätteeksi saunaan.
- Suomalaisten itsensä ja oman maan vähättelyä kuulee turhan paljon, meillä on hieno maa ja samoin kansa, enimmäkseen.
Kommentit (1013)
Juuri nämä öykkärit paljastaa oman äärimmäisen alhaisen sivistyksen tason,,
Mutta välillä tuntuu , että mitä hölmömpi mölyävä tollo on , niin se on tämän päivän Hyve,,
Ilmeisesti kaiken lisäksi nämä pahimmat muita halveksivat on
"niitä vähän enemmän lukeneita" , nykyisin ei kaiketi opeteta yliopisto
tasolla hyviä käytös tapoja sen enempää kuin "apukoulu" tasollakaan ??
Tämän päivän Suomi on jakautunut niin rikkaisiin kuin köyhiin ,
ja myös epäsivistyneisiin öykkäreihin , ja sivistyneesti käyttäytyviin.
Tämän päivän nuoret on verraten hyvin käyttäytyviä. Suomen Onneksi !!!
Vierailija kirjoitti:
Kaupunkilaiskeskeisyys. Suomessa maaseutu on paha junttila josta on päästävä eroon tai ainakin tehtävä asuminen siellä kalliiksi ja hankalaksi.
Tämä on kyllä kummallista. Jos ei nyt suorastaan Helsinki-, niin ainakin liian pk-seutu- tai kasvukeskuskeskeiseksi on mennyt tai on ollut jo pitkään. Yli viidestä miljoonasta suomalaisesta kuitenkin neljä miljoonaa asuu muualla kuin pk-seudulla. Näkökulma kapeutuu.
Sitä että viina pitää juoda pimeässä ja piilossa päivänvalolta ja yöaikaan, eikä mitään ruokaa muisteta nauttia ryyppäämisen ohella. Jos vedät päiväkännit kirkkaassa auringonpaisteessa ja öliset ja puhelet iloisesti niin olet heti deeku.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
257: Sosialismi on erittäin tasapäistävä poliittinen liike. Pukeutumisessa ilmenee myös. Punalipussa toki väriä, en sitä kiellä.
Sitten sun pitäisi vielä selittää missä ja milloin Suomi on ollut sosialistinen valtio tai kulttuuri. Ainakaan itse en sellaista ole nähnyt ja olen kohta 65-vuotias.
Kapitalistiseksi maaksi Suomi on hyvin sosialistinen. Huomaa helposti kun asuu jossain länsimaassa jonkun aikaa.
Ei kai Suomi ole puhtaasti kumpaakaan, kapitalistinen tai sosialistinen. Koulussa viime vuosisadan puolella Suomen sanottiin olevan sekatalous ja hyvinvointivaltio. Nykyisin taitaa painotus olla tuonne markkinatalouteen päin.
Riippuu näkökulmasta, voidaanko enää puhua hyvinvointivaltiosta varsinkaan 1990-luvun jälkeen. Ainakin voidaan puhua pohjoismaisesta mallista ja pohjoismaathan ovat sijoittuneet kärkikahinoihin maiden onnellisuutta mitattaessa, varsinkin suhteessa talouteen. Eli jotain täällä on osattu tehdä oikein. Vaikkei hyvinvointi jakaudukaan niin tasaisesti kuin oikeudenmukaisuuden näkökulmasta pitäisi.
Karajalanpiirakat jouluna. Mitä ihmettä?
Minun tapaus on poikkeus, koska minulla ei ollut vaihtoehtoja, mutta asuntolainan maksaminen mahd nopeasti.
Olin naimisissa ollessani ostanut perheasunnon ka edellinen koti oli minun.
Ex ehdotti otan uuden asunnon niminiin ja myls lainan. Hän maksoi kiitettävösti ruokia jne vakuutuksia, muita laskuja.
Kuopuksen ollessa 1,5 v, ex jätti. Laina oli kiinteä. Sitä ei voinut muuttaa. Tällainen oli hetken myynnissä, ei ole esim nyt.
Jouduin melkoiseen pulaan ja vuosien varrella olen mm vuokrannut yhtä huonetta, tehnyt kollegan päivärahahakemuksia, km korvauksia jne paljon käsitöitä, kirppismyyntiä jne.
Paljon on ollut mielikuvitusta ja väitän lapset eivät ole kärsineet. Helpomminkin olisi voinut mennä.
Minä vkonloppuisin, lasten kanssa, teen paljon ilmaisia asioita. Olemme mm kesälomilla käyneet ympäri Suomea, sen mukaan missä on ollut halpa omenahotelli, mihin onnibussi on mennyt , minne olen voittanut liput jalkapallo-otteluun jne.
Kollega Ruotsista lähtee hetken mielijohteesta käymään Köpiksessä, käy syömässä ison laskiaispullan, ostaa kotiin kukkia ja uudet nahkahanskat. Antaa keröykseen 100 sek, koska näki kukaan muu ei anna.
En ole mitään näitä voinut eron jälkeen tehdä.
Olen käynyt Tallinnassa, Tukholmassa. Oon varannut kuukautta ennen, väh ja omat eväät mukaan. Laskiaispullia teen pakastepullista, syldään picnikillä. Kotona on samettiruusuja, jotka oon kasvattanut otetuista siemenistä.
Teen kerran vuodessa itselleni lapaset.
Minulla alkoi opinnot jokin aika sitten. Ensimmäisenä päivänä ennen opetuksen alkua, kun porukka alkoi kerääntyä luentosaliin, kukaan ei tervehtinyt vieruskavereitaan, kaikki välttelivät katsekontakteja ja kaiki tuijottivat vain puhelimiaan. Uskomattoman huonoa käytöstä, mutta jotenkin niin suomalaista..
Kyseessä vieläpä sosiaali- ja terveysalan opinnot.
Lapsellista uskoa kaikkeen mitä media tyrkyttää.
Vierailija kirjoitti:
Lapsellista uskoa kaikkeen mitä media tyrkyttää.
Täällä on monella kyllä ihan omakohtaisia kokemuksia.
Kerron eilisestä kokemuksestani. Ei ollut ensimmäinen eikä viimeinen kerta - mutta onneksi näitä tapahtuu sen takia harvoin, kun olen lähes erakko ja pysyn kotona aika lailla tiiviisti.
Lähdin melkein kolmen viikon tauon jälkeen ruokakauppaan, lähdin kauemmas kotipitäjästä, koska halusin ajeluttaa traktoriani (kutsun kaupunkimaasturiani traktoriksi, pitäähän minullakin yksi olla, täällä landella ei ihminen muuten ole olemassa - isännillä on kahdeksantoista).
Törmäsin ruokakaupan pihassa isäntään, joka on samalta kylältä parin km päästä (emme ole tekemisissä enää, koulua tosin aikoinaan kävimme yhtä jalkaa). Moikkasimme, ja seuraavaksi hän kysyi: Käytkö sinä täällä kaupassa?
Ja minä tietysti selittelemään miksi juuri siellä ja miten ''traktoria'' pitää ajaa vähän pitempään näin kylmillä, että akku latautuu jne jne. Tämä oli se keskustelun tärkein aihe! Että miksi käyn juuri siellä kaupassa. Hänellä sentään oli kunnon syy olla siellä, koska plaah plaah plaah.
Siis tämä uteliaisuus, eikä ainoastaan uteliaisuus, vaan tämä että ihmetellään jonkun ruokakaupassa käyntiä??? Tämä ei ollut ensimmäinen kerta, vaan toistuvasti tätä samaa ihmettelyä ja jotkut jopa antavat minulle luvan: ''Niin, kyllähän täällä on isommat valikoimat/niin, onhan täällä sitä-sun-tätä/niin, kyllä minäkin käyn täällä kaupassa, kun käyn töissäkin täällä jne ''
Olen asunut myös kaupungissa ja jos joku tuttu olisi udellut ruokakaupassa minulta tällaista ja ihmetellyt miksi olen juuri siellä, olisin nauranut mahani kuralle, että oletpa sinä vitsikkäällä tuulella. Mutta täällä se ei ole vitsi, se on totisinta totta ja sellaista uteliaisuutta että se tekee minulle sairaan olon. Samoin minulle tekee sairaan olon, että minun pitää tehdä selkoa tällaisesta asiasta jollekin isännälle.
Olen aivan varma että tällainen piirre on vain maalaisissa, sellaisissa jotka ovat koko ikänsä asuneet samalla kylällä.
Saunomista en voi käsittää. Kesällä valitetaan kun on 30 astetta lämmintä ja sitten mennään 100 asteiseen saunaan ja heitetään vähän löylyä.
Kyllä minä saunomisen käsitän ihan hyvin (ainakin talvella). Se myös rentouttaa lihaksia tai antaa vaikutelman että lihakset pehmenevät jos on vaikka tehnyt pitkän lenkin tai fyysistä työtä pihalla. Kesällä järven rannalla saunomisen ymmärrän, itse en tarvitsisi sitä saunan löylyä helteisellä säällä.
Kun menee uuteen yhteisöön tms, ihmiset eivät puhu mitään, eivät kysele, eivät hymyile tai toivota tervetulleeksi. Jos kyseessä on työ, käydään suoraan asiaan ja ollaan töykeän oloisia. Tämä kummastuttaa mua kerta toisensa jälkeen ja koen todella hankaliksi noi tilanteet.
Toinen on esim monotoninen, hidas ja ärtyneen oloinen puhe. Yleinen negatiivisuus. Ei olla avuliaita.
No sitä loputonta ankeilua. Elämästä ei osata, eikä edes haluta nauttia. Penniä venytetään riippumatta siitä paljonko tilillä on rahaa, mihinkään ei lähdetä, mistään ei innostuta. Jos joku saa vaikka uuden idean, niin johan tulee neuvoja, jotta "eihän se kannata" ja "mitä sää nyt tolleen"? Ja valtiovalta tukee tätä kivettynyttä tekemättömyyttä rankaisemalla verojen, byrokratian ja tukileikkureuden muodossa jokaista joka sieltä kotisohvalta kehtaa liikahtaa. Ei saa nauraa liikaa, ei puhua liikaa, ei mennä ja tehdä. Niukkuus ja kärsimys ovat hyveitä.
Korona-aika on tämän ilmiön todellista kulta-aikaa, nyt pääsee oikein luvan kanssa maisemaan muiden matkustelusta, juhlinnasta ja elokuva-, baari- ja ravintolareissuista. Oikein ylpeillään sillä, ettei siitä vanhasta elämästä edes kaivata mitään, kun on niin ihanaa olla yksin kotona päivästä toiseen ja säästää rahaa!
Kurjaa kurjuutta kurjempaa!
Yksi valittaa täällä, kun ei olla yhteisöllisiä ja toinen kun ollaan liian uteliaita.
Vain uteliaisuus, kiinnostus toiseen ihmiseen voi luoda yhteisöllisyyttä. Jos kukaan ei ole utelias, vaan naapurustossa kaikki ovat omissa poteroissaan, voiko siitä syntyä mitään yhteistyötä?
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea salailua, peittelyä, valehtelua ja epärehellisyyttä.
Se on jotenkin nyt ihan räjähtänyt silmille. Ihan arkielämässäkin. Ei pelkästään valtaapitävät.Esim. Huoltoyhtiössä ei kirjattu sanaakaan ylös ongelmista, joista valitettiin useasti ja pitkään.
Rakennus- ja remonttifirmojen kusetukset. Suomalaisilla oli aikaisemmin hyvä maine rakennusalalla, nykyään taso on kuin Etelä-Euroopassa.
Sairaalloista keskustelupalstoille kirjoittamisen tarvetta
Vierailija kirjoitti:
Yksi valittaa täällä, kun ei olla yhteisöllisiä ja toinen kun ollaan liian uteliaita.
Vain uteliaisuus, kiinnostus toiseen ihmiseen voi luoda yhteisöllisyyttä. Jos kukaan ei ole utelias, vaan naapurustossa kaikki ovat omissa poteroissaan, voiko siitä syntyä mitään yhteistyötä?
En muista, olenko kirjoittanut tästä, mutta eräs naapuri ylisti ulkomaiden ja Lapin lomakeskusten smalltalkia ja arvosteli suomalaisten puhumattomuuteen. Itse hän ei puhunut naapureille juuri sanaakaan ja painui kovalla kiireellä hissiin, ettei tarvitse olla samassa hississä naapurien kanssa eikä muutenkaan kohdata heitä.
Eli ajatus siitä, että on ulkomaat ja Suomi ja se, mikä on ulkomailla hienoa, on Suomessa junttia.
Vierailija kirjoitti:
Ei kai tuo kostomekko mikään suomalaisen kulttuurin ominaispiirre ole.
Mitä sillä kostetaan ja kenelle? Kostokropassa ajatus siitä, ettei mies tiennyt, mitä menetti? Mies kuitenkin tietää, että jos nainen on avioliiton aikana päästänyt itsensä lihomaan, on kostokroppakin vain väliaikainen. Kostomekkoa en ymmärrä ollenkaan, miten joku vaate voi olla kostona millekään?
Meinaatko että kaikesta kovan hinnan keräävä ääri markkina voima
yhteiskunta olisi parempi ?? Tässä sinulle tämän päivän yksityisen
Sote mallia ,,, Silmälääkäri ,, 15 minuuttia ,, hinta,, 150 euroa !!
Siis päivä "palkka" kaksinkertaisena pienituloisen ihmisen
kuukausi palkka !! Eiköhän tämä nykyinen , Demokraattinen
oikeuden mukainen yhteiskunta ole se paras,,, Sinullekin,,