Alkoholisti häissä - miten toimia?
Häät tulossa kesällä ja valitettavasti lähipiiriin kuuluu alkoholisti. Miten olette toimineet vastaavassa tilanteessa?
Yksi vaihtoehto on jättää kutsumatta, mutta tässä tapauksessa ei taida tulla kyseeseen ilman, että asiasta tulee valtavaa riitaa. Hän on pitkälti raitistunut, mutta valitettavasti juhlissa ei osaa olla ottamatta. Väittää kiven kovaan, ettei ole mitään ottanut, vaikka selvästi humalassa ja kaljatölkkejä löytyy ties mistä piiloista. Pystyykö turhaa draamaa välttämään?
Kommentit (55)
Me jätimme kutsumatta. Sanomista tuli useammaltakin henkilöltä, mutta toisilta tuli ymmärrystä. Meidän häät, meidän budjetti, meidän haluamat vieraat. Emme halunneet lapsiakaan häihin, joten jätimme lapset kutsumatta. Siitä ei keneltäkään tullut sanomista, vaan osa vanhemmista oli mielissään, että kerrankin saa viettää aikaa aikuisten kesken.
Vain yksi alkkis? Aiheuttaako se alkkis yleensä ongelmia? Pelkäätkö, että se juo kaikki juomat?
Meillä appiukko on alkkis ja hän oli ennemminkin tylsää seuraa, kun ei juonut ja näki, kun sen olisi tehnyt mieli juoda mutta ei kehdannut ottaa mitään.
Meillä oli häissä 200 vierasta ja näistä noin 10 oli ns alkkiksia, että heillä oli juomisen kanssa ongelmaa enemmän tai vähemmän mutta eivät he aiheuttaneet mitään ongelmaa, kunhan vain juoma riitti.
Nää 10 hlöä hakeutui illan aikana pääosin samaan pöytään ja olivat porukassa melkein kokoaika ja heidän kanssaan oli kiva välillä käydä juttelemassa, heillä oli parhaat jutut ja huumori lensi.
Itse asiassa moni alkoholisti vaikuttaa selvältä ja asialliselta vaikka joisi paljonkin, kun taas harvoin juovat humaltuvat ja muuttuvat riehakkaiksi parista drinkistä. Monet alkoholistit ovat hyvin toimintakykyisiä etkä sä ap. edes tiedä montako alkoholistia vieraidesi joukossa tosiasiassa on.
Jos ap:n tapauksessa on kyse rappioalkoholistista joka on juonut kuukauden putkeen ennen häitä, niin ei hän varmaan edes huomaa jos jää kutsumatta. Tai jos kyse on räyhääjästä niin voi jättää hyvällä omallatunnolla kutsumatta.
Mun isä oli alkoholisti. Kuoli alle 60-vuotiaana. Kutsuin häihini, vaikka kyllä arvelutti, miten käy. Mutta kun kävin häistä kertomassa, niin hän totesi, että totta kai hän haluaa tulla tyttärensä häihin ja lupasi olla juomatta siellä.
Isä tuli selvin päin autolla ja ajoi samana iltana takaisin kotiinsa autolla. Selvin päin. Ikuisesti olen hänelle kiitollinen tuosta, että halusi olla osana hääpäivääni ja vielä selvin päin.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä oli alkoholisti. Kuoli alle 60-vuotiaana. Kutsuin häihini, vaikka kyllä arvelutti, miten käy. Mutta kun kävin häistä kertomassa, niin hän totesi, että totta kai hän haluaa tulla tyttärensä häihin ja lupasi olla juomatta siellä.
Isä tuli selvin päin autolla ja ajoi samana iltana takaisin kotiinsa autolla. Selvin päin. Ikuisesti olen hänelle kiitollinen tuosta, että halusi olla osana hääpäivääni ja vielä selvin päin.
Nyt tuli tippa linssiin 😥
Minä sanoin alkkissukulaiselle, että voi tulla häihin, jos ei ota alkoholia. Sanoin suoraa, että hän ei osaa kännissä käyttäyttä. Hän tuli juhliin, eikä juonut mitään.
Kyllä häihin aina mahtuu pari juoppoa, pari ulkopuolista yms...
Tulee ainakin ikimuistoiset häät.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä jättäisin sen alkkiksen kutsumatta riitojen uhallakin. "Pahinta" mitä noitten alkkisten kanssa voi tehdä, on mahdollistaa heidän käyttönsä niin, että koko muu hääseurue joustaa yhden juopon takia ja skoolaa Pommacilla ja häiden sijasta keskitytään yhden juopon kunnossa pitämiseen.
T. Alkoholistien lapsi.
Tämä, sataprosenttisesti. Alkoholisti tuo mukanaan alkoholia joka tapauksessa ja pilaa juhlat hääparilta sekä luultavasti vierailtakin. Hirvittävä kokemus, kun veli/äiti/pappa tai muu läheinen on häissä ryyppäämässä. Riidat ovat pientä siihen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Minä en aio olla skoolamatta skumpalla ja juomatta viiniä aterian kanssa omissa häissäni siksi, että yhdellä vieraalla on ongelma alkoholin kanssa. Mietin itsekin tuota jonkun toisen lähisukulaisen vastuuttamista sen verran, että seuraa alkoholistin toimintaa häissä ja jos alkaa mopo keulia liikaa, niin pistää taksiin ja kotiin. Hän ei ole väkivaltainen humalassa, mutta draamanhakuinen. Tuntuu vain hieman epäreilulta antaa jollekin moinen "lapsenvahtihomma", mutta mitä muuta voisi tehdä?
Ap.
Entäpä esim. puolen tunnin nakki per henkilö, niin vahdilta ei mene koko iltaa pilalle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en aio olla skoolamatta skumpalla ja juomatta viiniä aterian kanssa omissa häissäni siksi, että yhdellä vieraalla on ongelma alkoholin kanssa. Mietin itsekin tuota jonkun toisen lähisukulaisen vastuuttamista sen verran, että seuraa alkoholistin toimintaa häissä ja jos alkaa mopo keulia liikaa, niin pistää taksiin ja kotiin. Hän ei ole väkivaltainen humalassa, mutta draamanhakuinen. Tuntuu vain hieman epäreilulta antaa jollekin moinen "lapsenvahtihomma", mutta mitä muuta voisi tehdä?
Ap.
Entäpä esim. puolen tunnin nakki per henkilö, niin vahdilta ei mene koko iltaa pilalle?
Kunhan vaan muistellessa ja tanssilattialla kelloa katsellessa, että olikohan se mun vuoro klo 20-20.30 ja 22-22.30 vai puoli tuntia myöhemmin?
Vierailija kirjoitti:
Te ette ole vastuussa alkoholistin toiminnasta. Mutta riippuu ihan hänen humalakäytöksestään, että kannattaako kutsua vai ei. Jos ördää, oksentelee, tarraa naisten tisseihin tai jotain muuta kivaa, niin sitten ennemmin tiputtaisin kutsulistalta pois ja riitelisin muulloin kuin hääpäivänä. Jos taas on ihan ok seuramies, vähän tanssijalkaa vipattaa, tai naurattaa ja juttu kulkee, niin se on alkoholistin itsensä käsissä ottaako vai ei, ja kertomasi mukaan todennäköisesti ottaa.
Tämä! Jos käytös on loppupeleissä suht harmitonta, niin hääkutsua vaan postiin.
Mä en lähtisi yhden juopon takia muuttaan häitäni alkoholittomiksi, koska se juoppo tuo kuitenkin omat viunat povarissa.
Mutta, jos yhden ihmisen juominen haittaa, niin karskisti vaan jättää kutsumatta. Se on sun, ja sun puolison juhla, jonka on tarkoitus olla ikimuistoinen hyvistä muistoista.
Vierailija kirjoitti:
Alkoholittomat häät.
Niin miksi ei voisi viettää alkoholittomia häitä, kun näitä alkoholittomia juoma vaihtoehtoja löytyy ja taitaa tulla vielä halvemmaksi, kun ei maistu porukalle niin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Juhlissa joissa tarjotaan alkoholia tai on edes lupa sitä tarjota on oltava järjestyksen valvoja(t) heidän tehtävä on kaitsia ihmisiä etteivät nämä juo liikaa ei sukulaisen/sukulaisten.
rarehanu kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoholittomat häät.
Niin miksi ei voisi viettää alkoholittomia häitä, kun näitä alkoholittomia juoma vaihtoehtoja löytyy ja taitaa tulla vielä halvemmaksi, kun ei maistu porukalle niin hyvin.
Niin miksi ei voisi viettää saman tein vegaanisia häitä. Tulee vieläkin halvemmaksi kun kukaan ei halua tulla vaikka kutsutaan.
En kutsuisi. Olisi hirveää, että joutuisi omissa häissään olemaan koko ajan varuillaan ja miettimään, mitä se juoppo keksii seuraavaksi.
Jättäisin kutsumatta. Jos jotain selitystä vaatisi, kertoisin vain että hänen alkoholiongelman takia näin kävi. Ja välit poikki vaan, jos alkaa haukkuminen. Älä ole juopon kynnysmatto.
Itse jättäisin kutsumatta ja kertoisin myös erittäin selkein sanakääntein, miksi. Jos kyseessä olisi läheinen ihminen josta välitän, en auttaisi häntä ongelmansa maton alle lakaisemisessa siksi että tulee draamaa. Ottaisin vastaan huudot ja haukkumiset. Ehkä kieltoni saisi hänet pohtimaan, onko hänellä oikeasti ongelma kun häneltä kielletään pääsy juhliin.
Ei oikein muuta voi tehdä. "Lapsenvahdiksi" kannattaa valtuuttaa kaasot ja bestmanit, he ovat kuitenkin jo muutenkin ikäänkuin töissä. Sitten vain sovitte jo ennakkoon, kuka kuskaa alkoholistin ulos jo on tarvetta.