Uskallatko tehdä DNA testin?
Dna-kartoitusten tekeminen on yleistynyt vauhdilla – ”Ihan joka paikkaan ei kannata omia tietojaan laittaa”, huomauttaa asiantuntija
Testin tekijän kannattaa varautua henkisesti myös siihen, että paljastua voi uskottomuutta, sukusolujen luovuttamista tai yllätyslapsia.
Kommentit (15)
Olen tehnyt itsestäni ja lapsistani sekä miehestäni hänen tietämättään (sain näytteen hänen suustaan hänen nukkuessaan). Kaikki ok, nuorempi lapsista ei ole mieheni siittämä, ei tiedä sitäkään. Enkä aio kertoa, en koskaan.
Jos olisi ylimääräistä rahaa niin tekisin heti.
En halua antaa DNAtani yhdellekään kaupalliselle firmalle.
En anna niiden turvota noin nuorena miehenä tai sitten tuodaan vaan jotain muuta.
Teimme dna-testit puolison kanssa. Saimme selville, että olemme sukua keskenämme. Onneksi kaukaista. Sinäänsä hassua, sukumme on kotoisin täysin eri puolilta maata.
Vierailija kirjoitti:
Sama. Tuo on ainut syy, miksi en ole jo tehnyt.
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Tiedot päätyvät varmaan CIA:lle tai Mossadille tai CCP:lle.
Muuten kyllä kiinnostaisi omien taustojen tutkiminen.
En tarvitse dna-testiä, voin vain katsoa peiliin ja katsoa omaa sukuani tietääkseni että olen ihan tavallinen tympeä suomalainen.
No voi olla, että lapsillasi tulee olemaan vaikeampaa saada kohtuuhintaisia vakuutuksia, jos vakuutusyhtiö on saanut ostettua vanhempien geenitiedot ja sairauskartoituksen. Noissa saisi olla vähän parempi tietosuoja, mutta ei ole. Yhtiöt saavat tehdä tiedoilla mitä huvittaa.
Muutama prosentti venäläistä. Ehkä siksi trollaan AV:llä.
Vierailija kirjoitti:
En tarvitse dna-testiä, voin vain katsoa peiliin ja katsoa omaa sukuani tietääkseni että olen ihan tavallinen tympeä suomalainen.
Saisit ehkä tietää, kenen naapurin lapsi oikeasti olet.
En halua todellakaan että joku yritys säilöö minusta niin henk. koht dataa. Kaiken muun infon itsestäni olen jo antanut esim mark Zuckerbergille ja Applelle, mutta dna:ni on viimeinen linnake.
Vierailija kirjoitti:
Teimme dna-testit puolison kanssa. Saimme selville, että olemme sukua keskenämme. Onneksi kaukaista. Sinäänsä hassua, sukumme on kotoisin täysin eri puolilta maata.
Niin. Onko teiltä tehty laaja sukuselvitys molempien suvuista, joka kätkee sisäänsä enemmän kuin ne isälinjojen sukunimet. 1024 samaan aikaan elänyttä esivanhempia kertyy jo 10 sukupolvessa. Eli teillä yhteensä on ollut 10 sukupolven sitten 2048 rinnakkaista esivanhempia, plus siihen mennessä eläneet ja kuolleet, yhteensä tuhansia.
Kellään suomalaisella ei ole aivan jokaisesta esivanhemmasta tietoa 20 polven ajalta. Se yksi isälinja, josta perinteisesti tutkimukset tehdään, on vain pieni prosentti ihmistä.
Kaikilla suomalaisilla on useita yhteisiä esivanhempia 1700-luvulta ja tuoreampiakin. Teilläkin luultavimmin useita yhteisiä esivanhempia.
Mikä ettei, olisi mielenkiintoista.