Miksi ihmeessä minun raskausajan painonnousuni kiinnostaa muita niin paljon?
Itselläni on ainakin pari ystävää, jotka kuin haukat tiedustelevat, koska olen viimeksi ollut neuvolassa ja ensimmäinen (ja ainoa) kysymys aiheeseen liittyen on: " Kuinka paljon sulle oli tullut painoa?"
Siis miksi ihmeessä? Ja sekö on se kaikkein oleellisin mittari koko raskaudessa? Entä jos sanoisin, että voi voi, nyt huiteli verenpaine 190/110 ja verensokeritkin oli vähän niin ja näin, niin olisikohan silloinkin kommentti, että " jaa, no mites se paino oli noussut?"
Kolmas raskaus ja joka ikinen kerta sama ilmiö. En voi käsittää, itseäni ei vähempää voisi kiinnostaa muiden raskaudenaikainen painonnousu.
Kommentit (24)
Kyllä ärsytti itseäni kun olin raskaana ja naapurin lähes tuntematon mamma isoon ääneen pihalla tulee vastaan ja kysyy, että onko sulla tullu paljon raskausarpia kun sun maha on noin valtava?
Olin viikon yliaikainen vauva ja painoi 4,5kg syntyessään. että tiesin kantaneeni, mutta arvet tuli jo kyllä edellisessä raskaudessa ;-)
Mutta mitä tohon voi sanoa? Sapetti ihan sikana. En edes muista sainko mitään sanotuksi, olin niin hölmistynyt.
Ois pitäny vissiin sanoa että tissit on niin maan viiruset ja on selluliittiä ja peräpukamat estää istumisen että eipä tässä muuta..
Ja minulle on turha selitellä kauhistuneena verenpaineita, sillä en tiedä, mikä arvo on hyvä, tai huono.
Voisihan sitä kysyä vaikka mitä muutakin; onko ylimääräisiä vuotoja, suonenvetoja...mutta ne ovat jo liian henkilökohtaisia asioita, tai sellaisia oireita, joita kaikille ei edes tule.
Kertokaapa YKSIKIN syy, jolloin (nainen) ihminen lihoo pienessä ajassa niin paljon, että se selvästi näkyy!!!
Ja EN tarkoita sairaita ihmisiä, vaan nimenomaan ihmisiä, jotka ovat terveitä ja lihovat mitä tahansa 5 - 30 kilon välillä.
Onhan se nyt oikeasti jännää ja erikoista=)
Miksi stressata - se on väliaikainen tila ja siksi se kaikkia niin kiinnostaakin=)
Siinähän saattaa olla paljon hyvinkin intiimejä perheen asioita, mm. alkon käytöstä, perinnöllisistä sairauksista ym, joista ei varmaan tulisi juteltuakaan kyseisen utelijan kanssa. Ja vaikka kortissa ei mitään sen kummempaa olisikaan, enpä pyytäisi ystävieni lääkärikäyntien kirjauksia, epikriisejä tms. neuvolatietoihin verrattavia näytille (ellei jostain erityisestä syystä minulle näytettäisi).
En tajua miksi pitää udella koska kukakin tekee lapsia tai paljonko on painoa tms. Todella asiatonta. Eikö vanha kunnon " mitä kuuluu" tai " mitä ootte viime aikoina tehneet" olisi paikallaan jolloin toinen voi vastata miten laajasti haluaa ja siitä keskustelu jatkuu.
Läheiseltä ihmiseltä kysyminen on eri asia.