Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi ihmeessä minun raskausajan painonnousuni kiinnostaa muita niin paljon?

Vierailija
19.09.2006 |

Itselläni on ainakin pari ystävää, jotka kuin haukat tiedustelevat, koska olen viimeksi ollut neuvolassa ja ensimmäinen (ja ainoa) kysymys aiheeseen liittyen on: " Kuinka paljon sulle oli tullut painoa?"

Siis miksi ihmeessä? Ja sekö on se kaikkein oleellisin mittari koko raskaudessa? Entä jos sanoisin, että voi voi, nyt huiteli verenpaine 190/110 ja verensokeritkin oli vähän niin ja näin, niin olisikohan silloinkin kommentti, että " jaa, no mites se paino oli noussut?"

Kolmas raskaus ja joka ikinen kerta sama ilmiö. En voi käsittää, itseäni ei vähempää voisi kiinnostaa muiden raskaudenaikainen painonnousu.

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä itsekään menisi sellaista koskaan kysymään.

Muuten ihmiset kyllä noteeravat raskauden, mielestäni yleensä ihan kivaati. Yleisin kysymys on " Miten olet voinut" ? Ehkäpä mulla on vaan ihanan sivistyneitä ja hyvätapaisia kavereita ja sukulaisia.

Vierailija
2/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miltä planeetalta tuollaisia juntteja tänne laskeutuu?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija:

Ja minulle on turha selitellä kauhistuneena verenpaineita, sillä en tiedä, mikä arvo on hyvä, tai huono.

Voisihan sitä kysyä vaikka mitä muutakin; onko ylimääräisiä vuotoja, suonenvetoja...mutta ne ovat jo liian henkilökohtaisia asioita, tai sellaisia oireita, joita kaikille ei edes tule.

Kertokaapa YKSIKIN syy, jolloin (nainen) ihminen lihoo pienessä ajassa niin paljon, että se selvästi näkyy!!!

Ja EN tarkoita sairaita ihmisiä, vaan nimenomaan ihmisiä, jotka ovat terveitä ja lihovat mitä tahansa 5 - 30 kilon välillä.

Onhan se nyt oikeasti jännää ja erikoista=)

Miksi stressata - se on väliaikainen tila ja siksi se kaikkia niin kiinnostaakin=)

Vierailija
4/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mua kiinnostaa kovasti toisten painonnousu, sillä toivoisin että edes jollain muulla tulisi yhtä paljon painoa kuin mulla on tullut :) Ihan siksi kyselen :) Mutta jos ei halua sanoa, niin mulle ainakin riittää vastaukset " sopivasti" tms.

Vierailija
5/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulen omalla kohdallani johtuvan siitä, että olen jo ennestään ylipainoinen ja muutama kaveri on sen tyyppinen, että mielellään kauhistelisi tyyliin " meneeköhän sillä sata kiloa rikki" . Ärsyttävää on, enkä piruuttani vastaakaan kuin jotain ympäripyöreää. Yksi kaveri jopa vaatii aina neuvolakortin nähtäväksi (en näytä ettei saa uteliaisuuttaan tyydytettyä). Itsellä ei tulisi mieleenkään kysyä sen tarkemmin kuin että " oliko kaikki hyvin" tai muuta vastaavaa. Jokainen sitten vastaa sen mitä haluaa. Meitä on moneksi!

Vierailija
6/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla yksi raskaus takana, ja kyllä tuntui kiinnostavan kilot kaikkia. Olin isossa talossa töissä ja puolituntemattomat työkaveritkin kyseli ensimmäisenä painoa...on se ihmeellistä, ei ymmärrä.

Vierailija
7/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja just tuo pn ainoa asia, jota muut kysyvät. Ärsyttää. Edellisessä raskaudessa verenpaine oli koholla ja se ei taas ollenkaan kauhistuttanut ketään muuta kuin itseäni kun verisuonet pullottivat ja yhden kerroksen portaita ei päässyt ylös. Ja johtui siitä verenpaineesta, ei painonnoususta.

Vierailija
8/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arvatkaa annanko. Pari kertaa tyhmyyttäni näytin ja heti alkoi voitonriemuinen kilpalaulanta, miten " mulla nousi paino noille viikoille mennessä vaan 200 grammaa" . Että on ihmisellä otsaa.

Vierailija
9/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laskettuun aikaan on kuukausi ja pahimmat haaskat tavattaessa tunkee kasvonsa kiinni vatsaani " katson nyt tarkkaan eikö se ole vieläkään tuon enempää kasvanut" .

En voi kun päätäni pudistella ihmisten uskomattomalle käytökselle. Vauvani kasvaa ihan normaalisti vaikken olekaan suuri.

Koita ap kestää. Onneksi sinulla ja minulla on omatkin elämät niin ei tarvitse tehdä draamaa toisten paljosta tai vähästä painosta! =)

Vierailija
10/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

15 kiloa ja ylpeänä niitä kantelen vaikka onkin välillä NORSUOLO!!!

Vierailija
11/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ovat jotenkin hirveesti utelemassa, paitsi jossain täydessä ratikassa, jossa oikeesti olis kiva, että joku huomais, ja vaikka antais istumapaikan.

Vierailija
12/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki saa osoittaa kiinnostusta kohteliaisuuttaan, mutta miten olisi vaikka kysymys " miten on raskaus sujunut" tai " miten olet voinut" . Kyllä se kohde sitten kertoo, jos on jotain erityistä ilmennyt.

Sen sijaan se, että ainoa asia, josta ollaan kiinnostuneita, on raskaana olevan naisen painonnousu, ei kerro ystävällisestä kiinnostuksesta tai edes " hyvää päivää kirvesvartta" -tyyppisestä kohteliaisuudesta, vaan mielestäni ihan jostain muusta. Mikä sinänsä ei yllätä, koska kyllähän ihmisen ulkonäkö ja vartalon muoto määrittävät kulttuurissamme ihmisen statusta myös ns. normaalitilassa. Raskaus antaa vain tekosyyn udella ihmiseltä tämän painoa.

Vierailija
13/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

lähipiirille. Mutta vauvan sukupuoli on jatkuvasti utelun kohteena. Ennestään tyttöjä ja lähes kaikki ovat todenneet, että olisi nyt toista sukupuolta.

Vierailija
14/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Turvallisinta on, ettei noteeraa tuttavien raskautta millään lailla."

yhdeksikkö laittoi tämän lauseen, mutta täällä on kyllä havainnut, että mikäli mitään ei kysellä, niin joku kirjoittaa loukaantuneena, miksi ei joku osoittanut ollenkaan kiinnostusta raskautta/tulevaa lasta kohtaan :)

Vierailija
15/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku hormoneissaan kiehuva voi ihan hyvin loukkaantua vaikkapa vointikyselyistä.

ysi

Vierailija
16/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siis kaikki kyselivät aina jatkuvasti paljon tuli painoa? kyllä mä sen kaikille oon sanonutkin, ja sit sitä pöyristellään ja päivitellään =) normaalisti painan hiukan päälle 60 kg ja viimeisillään siis reilut 80 kg. Nyt taas normaalissa painossani kun vauva puoli vuotta.

muutenkin raskausaikana on jotenkin yleistä riistaa, ihmiset kyselevät sellaisia henkilökohtaisia asioita joita eivät muulloin kysele. sama koskee kyllä vieläkin vauvanhoitoa, imetystä jne. ihmisten on tärkeää tietää vieläkö imetät jne. joten ei se kysely synnytykseen vielä lopu :)

Vierailija
17/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

varsinkin kun eräs ei-niin-läheinen työkaveri (oli saanut pari kuukautta aiemmin vauvan, mulla 2kk laskettuun aikaan) tivaamalla tivasi paljonko tullut painoa. Ei auttanut kiertelyt eikä vastaus " paljon" (silloin oli tullut jotain 18 kiloa). Piti saada se tarkka lukema. Ja sit vastasi " _mulla_ kai ei tullut kuin 8 kiloa" ...

olisko pitänyt heittää tuohon että ei kai sitä paljon enempää sais tullakaan kun oli noita kiloja sulla jo ennestäänkin? Ja että ei kai se oikein mikään hyvä juttu ole jos sun raskauden huomaa 2 kuukautta ennen laskettua aikaa...

Vierailija
18/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

musta oli tosi mukava kun ihmiset oli kiinnostuneita. Olin raskausaikana kassalla töissä ja eräs asiakas jota en todellakaan tunne, kysyi että kumpi tulee! tulin siitäkin vain iloiseksi! =)

Vierailija
19/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja pikkuvauvojen äideiltä kysytään, onko tyttö vai poika. Ja odottavilta onko tyttö vai poika tilauksessa (ja siihen sitten se " samahan se tietysti, kunhan ois terve." ) Eli ihmiset kokevat, että jotain pitää kysyä ja kun eivät tiedä mitä, kysyvät tuota. Tai siis naiset/äidit kysyvät. Minulta miehet ja lapsettomat naiset kyselivät lähinnä, että potkiiko se paljon.

Vierailija
20/24 |
19.09.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse vastaan aina suoraan, paljonko on tullut. Tähän mennessä 16kg ja rv 34. Ja kaikkien tuon kuulevien vastaus on: ei voi olla totta, siis et näytä yhtään siltä että olisi tullut ylimääräistä. Saman tien kysytään, että paljonko tuli esikoista odottaessa ja kun kerron, niin vastaus on taas: siis ei voi olla totta, olit niin pian synnytyksen jälkeen tosi hoikka!

Eli itse olen saanut vain positiivista palautetta kerrottuani " liika" kiloista. Kai se on vähän siitäkin kiinni, että miten sen raskautetun vartalonsa kantaa...

t. 3