vauva jätetään yksin syömään maitopullosta
Mitä mieltä olette, kun jotku äidit jättävät vauvan pinnasänkyyn yksin syömään maitopullosta, tukevat pullon peitolla tai jollain muulla. Itselläni lapset jo isoja ja mä muistelin, että neuvottiin, että vauva piti syöttää sylissä ja vähän pää kohoasennossa. Ja että vauva voi tukehtua jos jätetään yksin syömään.
Kommentit (25)
Sydäntä särkevää, ettei vanhemmilla ole sen vertaa aikaa, että syöttäisi oman lapsensa, mikä voi olla sen tärkeämpää.
Tuollaisten vanhempien pitäisi itse kokeilla, miltä juoman/ruuan nauttiminen tuntuu makuuasennossa? Sillä siinä on suuri tukehtumisvaara.
Ikävää, kun imeväisikäiset lapset saavat kokea mitä tahansa, jos vastaavaa kohtelua tapahtuisi laitoksessa, se olisi rikos, myös vanhusten ja sairaiden kohdalla, sillä kenenkään ei tarvitse syödä ja juoda pää makuuasennossa, vaan pää nostetaan aina koholle.
Paljon kiinnostaa miten joku toinen äiti vauvaansa hoitaa. Keskittykää vaan siihen omaan kakaraanne.
Äiti huomaa vierellä, jos vauva meinaa tukehtua, mutta jos vsuva on yksin sängyssä ja ehkä yksin koko huoneessa, ja meinaa tukehtua, ei kukaan välttämättä ehdi nostaa pystyyn ja pelastaa lasta.
Imettäessä maitoa tulee hitaammin, vauva on kyljellään ja äiti vieressä! Miten tätä voi kukaan edes verrata siihen, että jätetään yksi syömään tuttipullosta??? Se imetyksen läheisyys on niin tärkeää vauvalle (ja äidille), se täytyy pullolla ruokkiessa muistaa! Pullolla syötettynä vauva saa harvemmin ihokontaktia, mutta syliä nyt toivoisi ainakin saavan. Jos ei ehdi vauvaansa syöttämään, niin on liian kiire!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 22:11"]En mäkään sylissä vauvaa syötä mutta lähekkäin sängyllä. Refluksivauva niin ei syliasennossa voi syödä.
[/quote]
Siis....? Refluksivauvahan kuuluu syöttää pystyasennossa!!
[/quote]
Meillä ei onnistunut. Kamala huuto jos sylissä yritti syöttää. Sitterissä ja omia jalkojani vasten sujui tietyssä kulmassa.
Minä tein kerran bussissa noin kun vauva huusi vaunuissa nälkäänsä ja itse seisoin vieressä eli ei olisi ollut turvallista ottaa syliinkään. Heti kohta tuli joku keski-ikäinen av mamma valittamaan miten hirveä äiti olen kun laitan vauvan vaan itsekseen syömään.
Kaksosten kanssa olen tehnyt niin myös joskus kotona, aina ei vaan syli riittänyt molemmille ja molemmilla oli kuitenkin nälkä. Ihan tervepäisiä noista kuitenkin näyttää tulleen :)
Minusta tärkeintä on vauva. Miksi kukaan vanhempi haluaa ottaa riskin siitä että vauva voisi tukehtua:(
Minä harrastin tuota yöllä, syötin vauvan sängyssä noin, nostin vain röyhtäisemään ja laitoin takaisin, vähemmän rikkoi unia.
Ei meidän 4kk vauva varmaan edes söisi noin :D Kädet huitoo kun väkkärä koko syönnin ajan, luultavasti huitaisisi pullon ulottumattomiin ensimmäisen 30 sekunnin aikana ja alkaisi kunnon huuto :D Ei oo tullut mieleenkään että noin edes voisi tehdä. Aina oppii uutta, ja ilmeisesti monet muut vauvat on sitten meidän tyttöä rauhallisempia.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:58"]Ei tuo minusta hyvältä tunnu, mutta vielä 1970-luvulla, kun pikkuveljeni syntyi, äitini kertoi synnytyssairaalassa henkilökunnan tehneen sammalla tavalla.
[/quote] Kyllä synnytyssairaalassa lapsi laitettiin syöttökapaloon ja tuettiin pullon kanssa. Lapset syötettiin neljän tunnin välein. Eka käytettiin rinnalla ja sitten kaikki vauvalaan syömään pullosta, vaikka maitoa olis tullut rinnastakin. Kahta hoitajaa kohti saattoi olla yli 30 vauvaa, joten jos aikoi keretä, niin tuo oli ainoa tapa. Sit neljän tunnin päästä uusinta.
Meidän 5kk vanhalla ainut tapa saada nukahtamaan, sillä nukahtaa syliin, mutta herää raivokkaaseen uniseen itkuun heti kun lasken pinnikseen. Tosin en jätä yksin, teen aina jotain sängyn vieressä tai vaan tarkkailen niin pitkään että vaavi nukahtaa ja vasta sitten menen siistimään kämppää tai lepäilemään.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:19"]
Mitä mieltä olette, kun jotku äidit jättävät vauvan pinnasänkyyn yksin syömään maitopullosta, tukevat pullon peitolla tai jollain muulla. Itselläni lapset jo isoja ja mä muistelin, että neuvottiin, että vauva piti syöttää sylissä ja vähän pää kohoasennossa. Ja että vauva voi tukehtua jos jätetään yksin syömään.
[/quote] Meillä 2-vuotias ei nuku jos on sylissä tai edes samassa huoneessa kun alkaa leikkiä ja rimpuilla. En ymmärrä miksi äideillä ei saisi olla yhtään omaa aikaa vaan koko ajan olla katsomassa.
Aamu: Herää noin 6.00 katsomaan lasta
päivä: Olet katsonut ja leikkinyt lapsen kanssa monta tuntia eikä itse ole edes aamupalaa kerennyt syödä.
ilta: Olet ollut koko päivän lapsen kanssa ja sinä et ole tehnyt mitään omaa.
Lapsen nukkumaanmenon jälkeen sinulla on noin 2 tuntia aikaa olla rauhassa.
Kyllä nuo mun lapset on viel elossa vaikka pullosta yksin VÄLILLÄ syöneetkin. Toiselle ikä tullut jo 12 v ja toinen vajaa 2v. Läheisyyttä on sitten otettu muuten päivän aikana. Katsos ap ja te muut hysteerikko äidit,aina ei vaan pysty makaamaan vauvan vieressä niin kauan että nukutaan
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:38"]Kyllä nuo mun lapset on viel elossa vaikka pullosta yksin VÄLILLÄ syöneetkin. Toiselle ikä tullut jo 12 v ja toinen vajaa 2v. Läheisyyttä on sitten otettu muuten päivän aikana. Katsos ap ja te muut hysteerikko äidit,aina ei vaan pysty makaamaan vauvan vieressä niin kauan että nukutaan
[/quote]
..ja toiset meistä (imettäviltä) makaa sitten ihan niin kauan KUIN nukutaan. Kukin tavallaan!
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:43"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:38"]Kyllä nuo mun lapset on viel elossa vaikka pullosta yksin VÄLILLÄ syöneetkin. Toiselle ikä tullut jo 12 v ja toinen vajaa 2v. Läheisyyttä on sitten otettu muuten päivän aikana. Katsos ap ja te muut hysteerikko äidit,aina ei vaan pysty makaamaan vauvan vieressä niin kauan että nukutaan
[/quote]
..ja toiset meistä (imettäviltä) makaa sitten ihan niin kauan KUIN nukutaan. Kukin tavallaan!
[/quote]
Kaikille ei tule maitoa vaikka kuinka yrittää. 12v joi taaperona vain iltavellit pullosta muuten imetin 8kk ikään asti
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:38"]Sydäntä särkevää, ettei vanhemmilla ole sen vertaa aikaa, että syöttäisi oman lapsensa, mikä voi olla sen tärkeämpää.
Tuollaisten vanhempien pitäisi itse kokeilla, miltä juoman/ruuan nauttiminen tuntuu makuuasennossa? Sillä siinä on suuri tukehtumisvaara.
Ikävää, kun imeväisikäiset lapset saavat kokea mitä tahansa, jos vastaavaa kohtelua tapahtuisi laitoksessa, se olisi rikos, myös vanhusten ja sairaiden kohdalla, sillä kenenkään ei tarvitse syödä ja juoda pää makuuasennossa, vaan pää nostetaan aina koholle.
[/quote]
Mites sitten makuulla imetys? Jos kerran olisi joku tukehtumisvaara sen makuuasennon takia?
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:38"]
[/quote]
Pakko nyt tarttua tähän... Mitä..ttua? Saahan makuultaan imettääkin.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 20:15"]
Minä tein kerran bussissa noin kun vauva huusi vaunuissa nälkäänsä ja itse seisoin vieressä eli ei olisi ollut turvallista ottaa syliinkään. Heti kohta tuli joku keski-ikäinen av mamma valittamaan miten hirveä äiti olen kun laitan vauvan vaan itsekseen syömään. Kaksosten kanssa olen tehnyt niin myös joskus kotona, aina ei vaan syli riittänyt molemmille ja molemmilla oli kuitenkin nälkä. Ihan tervepäisiä noista kuitenkin näyttää tulleen :)
[/quote]
Mun mies teki meidän kaksosten kanssa tota samaa! :D Lasten isä oli muutenkin aika luova ja soveltava kahden vauvan kanssa, siksi kai se siinä hommassa niin hyvin ja hyvähermoisena pärjäskin. :)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 21:50"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 19:38"]
[/quote]
Pakko nyt tarttua tähän... Mitä..ttua? Saahan makuultaan imettääkin.
[/quote]
Maito tulee pullosta hiukan eri tahtia kuin tissistä. Ymmärsin tosin, että aloittaja tarkoitti toistuvaa käytäntöä ihan vauvaikäisten kanssa. Joku vetos heti 2 vuotiaan nukahtamiseen, eihän sen ikäisen pitäis enää tarvita pulloa nukahtamiseen. Ja jokaisella on varmasti niitä tilanteita, joissa on perusteltua vähän oikaista. Ite pyrin antamaan maidon pullosta sylissä tai omaa vartaloa vasten kohoasennossa, mun mielestä se aika, joka pullosta juottamiseen menee, on niin lyhyt, että ehdin seitsemän pienen kanssa hyvin juottamaan sylissä. Jonkun tutkimuksen mukaan ihan makuuasennossa pullosta juottaminen lisäsi välikorvan tulehduksia..
Kaikkein pahin oli kuitenkin 10kk ikäinen pikkuinen, jonka äitinsä laittoi paljaalle lattialle selälleen ja iski pullon pystyyn suuhun.. vähän tyyliin, jos et osaa ite juoda, ole juomatta.
Ruokailu pitäisi olla vauvalle vuorovaikutuksen ja läheisyyden hetki. Ihan sydäntä kylmää, kun vauva nakataan yksin sänkyyn ja tuetaan pullo syötäväksi. Ei se nyt niin kauaa aikaa vie, ettei sitä vauvaa jaksaisi sylissä syöttää.