Apua raskauspahoinvointiin?
Onko täällä muita jotka kärsivät tai ovat kärsineet voimakkaasta raskauspahoinvoinnista? Onko mikään auttanut? Täällä oksentamista ja yökkäilyä jo 4 viikkoa (ensimmäisessä raskaudessa kesti 10viikkoa.) Ainoa asia mikä auttaa on lepo, kaikesta puuhastelusta ja liikkumisesta alkaa kakominen. Onko kukaan saanut tähän mitään helpotusta??
Kommentit (20)
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:07"]
Itse oksensin jokaisen vesihörpynkin pihalle, lopulta olin niin huonossa kunnossa että raskaskaus meni kesken.
[/quote]
Ei pahakaan pahoinvointi aiheuta keskenmenoa. Äiti voi kuivua ja mennä heikkoon kuntoon, mutta Suomessa pääsee onneksi osastolle tiputukseen, eli mitään oikeaa vaaraa ei äidilläkään ole.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:08"]Täällä taistellaan myös.
Parhaiten auttaa, kun syö jotain tunnin välein. Maha ei saa päästä yhtään tyhjäksi, silloin olo on kamalimmillaan!! Mä nakerran jotain suolakeksiä vähintään jatkuvasti..
[/quote]
Joo, mullekin neuvolasta ja lääkäristä sanoivat että kasto kellosta että syöt joka tunti jotain. Alkaa vaan olemaan päivä päivältä vaikeampaa kun tuntuu ettei mikään maistu. Mitä pystyi eilen syömään, oksettaa tänään. :s -ap
Kyllä se oikeasti loppuu jossain vaiheessa. Muista aina se palkinto minkä saat kun kestät tuon! :)
syöminen ja juominen, vaikkei tekisi mieli. myös nestemäistä rautavalmistetta suosittelen, Lifen ferronol on superia, namnamnam.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:24"]
syöminen ja juominen, vaikkei tekisi mieli. myös nestemäistä rautavalmistetta suosittelen, Lifen ferronol on superia, namnamnam.
[/quote]
No ei kannata mitään rautavalmisteita ilman lääkärin lupaa ottaa. Vaikeassa pahoinvoinnissa elimistön kuivumisen takia hemoglobiini nousee muutenkin liikaa.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:28"][quote author="Vierailija" time="02.05.2015 klo 13:24"]
[/quote]
No ei kannata mitään rautavalmisteita ilman lääkärin lupaa ottaa. Vaikeassa pahoinvoinnissa elimistön kuivumisen takia hemoglobiini nousee muutenkin liikaa.
[/quote]
Joo, mä en rautaa voi ottaa kun mulla on vakionakin hemoglobiini yli 155 ja nyt raskaudenkaan aikana ei ole vielä laskenut alle 150. Mutta vitamiinisuosituksia voisi toki apteekista kysellä noiden raskausvitamiinien lisäksi. Pahoinvointirannekkeet on käytössä eikä mitään apua. :D -ap
Mulla kesti ekalla kerralla 16 viikkoa. Sopivasti osui kesälle. Siinä meni koko kesä sisällä oksentaen. Tosi masentavaa. Mutta sen jälkeen oli suunta vaan ylöspäin ja olo koheni. Mikään ei siihen pahaan oloon auttanut. Kokeilin mm. niitä pahoinvointirannekkeita, yhtä tyhjän kanssa.
Toisaalta, tästäkin vertaistuesta saa jo voimaa. Sillä olen joku outolintu tuttavapiirissäni, koska olen ainoa jolla on raskauspahoinvointia. Joku kertoo oksentaneensa kerran tai kahdesti koko raskauden aikana ja toisella ei ole ollut mitään pientä heikotusta lukuunottamatta. Kaikki ovat olleet ihan huuli pyöreänä että miten jollain voi olla noin paha olo ja miten sinä nyt noin pienestä oksennat ja miksi et voi tulla muka käymään, ei sulla nyt niin huono olo voi olla. -ap
Täältä kyllä aivan kaikki tsempit. Mä en oksentanut mutta etoi tauotta 14 viikkoa. Se oli ihan kamala aikaa. Ei sitä voi ymmärtää ellei ole kokenut. Pakoon ei pääse, kahvitaukonsa tai viikonloppuvapaita ei ole.
Kylmä muuten auttoi mulla, se tuli vielä mieleeni. Koita popsia jäisiä marjoja, mustikoita esim. Sitä vesimeloniakin voi pakastaa paloina.
Mua etoi tiiliseinät, se oli niin outoa. Uuteen kotiin oli suunniteltu tiiliseinää näkyviin, mutta ei voitu laittaa kun tiilen näkeminen alkoi oksettaa. En voinut käydä ees pitseriassa. Niin outoja pahoinvointeja.
T2&3
Mulla oli kamala pahoinvointi ja kesti kauan.
Inkivääripastillit, salmiakki, riittävä juominen auttoivat vähäsen mutta ei paljoa.
Se menee kyllä ohi, mutta vetää mielen maahan ja harmittaa kun haluaisi olla onnellinen raskaudesta.
Joku vesimelonien syöminen voisi myös auttaa. Muista pitää koko aika vatsa vähän täynnä. Tyhjällä vatsalla pahoinvointi on voimakkaampaa.
Joo vitamiini Ladyvita+ auttoi. Pahoinvointi loppui n 3 vrk kuluessa...
Itse oksensin jokaisen vesihörpynkin pihalle, lopulta olin niin huonossa kunnossa että raskaskaus meni kesken.
Täällä taistellaan myös.
Parhaiten auttaa, kun syö jotain tunnin välein. Maha ei saa päästä yhtään tyhjäksi, silloin olo on kamalimmillaan!! Mä nakerran jotain suolakeksiä vähintään jatkuvasti..
Toi ladyvita+ taitaa olla nykyään ladyvita mama nimellä, sori
Komppi tuolle että syöt vähän mutta usein. Mulla meni alas vain kuiva paahdettu leipä, vesimeloni ja greippimehu. Ystävälle oli eilen apteekissa neuvottu että B6 vitamiinin syönti auttaa joillain, en vielä tiedä toimiiko.
Jatkuva syöminen auttaa mulla. Parasta syödä jotain tukevaa, hedelmä ei auta kuin pienen hetken. Heti jos maha pääsee tyhjenemään alkaa oksennus. Painoa kyllä kertyy kun jatkuvasti syö, mutta mulle se on pienempi paha kuin se kamala olo. Raitis ulkoilma auttaa myös joskus.
Voi kamala kuinka masentavaa! :D odottelin jo että edes jollain olisi joku ihmerespeti jolla tästä pääsee. Ekassa raskaudessa meni 10viikkoa melkein itkien kun mihinkään ei päässyt eikä mitään voinut syödäkään, nyt hieman rauhallisempi mieli, mutta kyllä on ankeaa kun päivä koostuu sohvan nurkassa nököttämisestä, pienistä välipaloista ja oksentamisesta. Nyt pahoinvointi jatkuu jo pitkälle yöhön, joten väsymyskin on aivan kamala. Ei tässä kyllä pääse raskaudesta nauttimaan. Sormet ristissä toivon että loppuu kun 10 viikkoa on lusittu! :( -Ap